topNotif

علت رشد نکردن گیاه پتوس + راه درمان

2528 بازدید
02 فروردین 01
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 فروردین 1401

علت رشد نکردن گیاه پتوس + راه درمان

باسلام و درود بر شما همراهان عزیز

چرا پتوس من رشد نمیکنه! سوال اکثر گل دوستان همینه

گاهی ممکن است همه ی کارها را درست انجام دهیم اما در رشد پتوس تغییری ایجاد نشه شاید به این فکر کنیم که دلیل توقف رشد گیاه ما چیست؟ اینکه گیاه پتوس ما رشد نمیکنه چند علت داره که اینجا براتون توضیح میدهم:

باید ببینیم شرایط نگهداری و آبیاری گیاهمون چطوره؟!!!

حتما باید گیاه در جای مناسب و به دور از کولر و وسایل گرمایشی باشه.

خاکش رو برسی میکنیم اگر خاک فقیر شده باشه و ریشه ها از گلدون خارج شده باشه، حتما باید گلدون و خاک گلدون رو عوض کنیم.

 

علت رشد نکردن گیاه پتوس + راه درمان

علت رشد نکردن گیاه پتوس + راه درمان

 

علت رشد نکردن گیاه پتوس + راه درمان

نور:

پتوس به میزان نور متعادل نیاز دارد. این گیاه اگرچه به نور نیاز دارد اما در برابر نور مستقیم خورشید مقاوم نیست. نور مستقیم به تدریج باعث سوختن برگ گیاه می شود.

بهترین مکان برای قرار دادن پتوس، کنار پنجره است. در این صورت گیاه از نور کافی و غیر مستقیم بهره مند خواهد شد.

اگر گیاه را در نقاط تاریک قرار دهیم، برگ ها شادابی خود را از دست داده و به تدریج رشد و سلامت گیاه تحت تاثیر قرار میگیرد. زرد شدن برگها می تواند به دلیل زیاد بودن میزان نور دریافتی باشد.

اینکه میگن گیاهان آپارتمانی نیاز به نور ندارن کاملا اشتباهه، چون همه گیاهان به نورکافی و هوای تازه نیازمندند؛ بعضی گیاهان نور مستقیم نیازدارن و بعضی گیاهان نور فیلترشده، یعنی نوری که از پرده رد شده باشه و پتوس نور فیلتر شده نیازمنده.

 خاک :

خاک پتوس باید سبک و غنی باشد

  • خاک برگ۵۰٪
  • کوکوپیت وپرلیت ۲۰٪
  • شن وماسه ۲۰
  • کود یا پیت ماس ۱۰٪

اینو بیاد داشته باشیم رشد گیاهان در بهار و تابستان، بیشتره و در پاییز و زمستان رشد کندتری دارن و به اصطلاح به خواب میروند؛ پس اگر در نیمه دوم سال رشد گیاه کم شد نگران نباشیم !!!

رطوبت:

گیاه پتوس به رطوبت کافی نیازمنده، حتما سعی کنید محیط رو مرطوب نگه دارید. (بااسپری کردن کردن، نگهداری ظرف آب کنار گیاه و داشتن جزیره زیرگلدان).

 

همچنین بخوانید:  علت پژمرده شدن سانسوریا چیست؟ + راه حل درمان آن

 

کودهی:

در صورتی که گیاه پتوس در خاک مغذی باشه، نیازی به کود نخواهیم داشت. اما باید بدانیم که کوددهی به پتوس، در طول فصل رشد، سرعت رشد را افزایش داده و بلوغ و شادابی گیاه را تضمین می کند.

اگر از نیاز خاک به کود مطمئن نبودیم، بهتر است آن را آزمایش کنیم. بسیاری از مغازه های گلفروشی یا تجهیزات باغبانی، به کیت های تست خاک های خانگی مجهز هستند. این کیت ها میزان مواد مغذی موجود در خاک را نشان می دهند.

بیشتر گیاهان برای رشد به 16 ماده ی مغذی نیاز دارند. مواد مغذی اولیه، پتاسیم، نیتروژن و فسفر هستند. مواد مغذی ثانویه بورون، کبالت، آهن، زینک، مولیبدنوم، مس، کلسیم، منیزیوم و فسفر می باشند. بسیاری از کود ها تمام این مواد مغذی را دارا هستند.

جالب است که بدانیم کود های غیر ارگانیک بلافاصله مواد مغذی را وارد خاک کرده و باعث رشد و شکوفایی گیاه می شوند. در طرف دیگر، کود های ارگانیک به زمان بیشتری برای مغذی کردن خاک نیاز دارند. اما در زمان های طولانی تری در خاک باقی مانده و به رشد سالم گیاه کمک می کنند.

فارغ از اینکه از چه کودی استفاده می کنید، باید قبلا اطلاعات موجود روی بسته بندی را مطالعه کرده و با توجه به اندازه ی گلدان و نوع گیاه، از میزان مناسب کود استفاده کنید.

شش ماه اول سال هرماه کود مناسب گیاه رو بهش بدیم و سعی کنیم هرسال خاک گلدون رو حتما عوض کنیم.

نکته آخر: حتما زهکشی گلدان (زهکشی  یعنی خارج کردن آب اضافی از خاک) رو بررسی کنید تا آب اضافه از ته گلدان خارج شده و ریشه های گلدان آسیب نبیند.

امیدوارم مطالب بالا براتون مفید باشه

برای داشتن گیاهانی شاداب و سرحال با ما همراه باشید

مراقب خودتون و گیاهان و محیط زیست باشید

بدرود????

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گزنه خشک را با خواص زدودن آفات گیاهان، کاهش درد نقرس، کاهش فشار خون، درمان ناراحتی های قلبی، درمان تب یونجه، رفع ورم پروستات، ازدیاد شیر مادر، درمان عفونت های پوستی، قاعده آور، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0