topNotif

علت خونریزی بینی در کودکان چیست ؟

2062 بازدید
25 فروردین 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 27 آذر 1400

خونریزی بینی در کودکان :

خونریزی یا خون دماغ مانند خراش زانو و کبودی یکی از حوادث فراوان دوران کودکی است. خونریزی بینی به خصوص در کودکان شیوع بیشتری دارد. علت آن هم نزدیک بودن عروق خونی به پوسته مخاطی بینی است. چون این عروق به پوست نزدیک هستند، با کوچکترین تحریکی دچار پارگی می شوند. بنابراین خونریزی بینی در کودکان را به راحتی می توان در منزل تحت کنترل در آورد و از بروز مجدد آن جلوگیری کرد.

با وجود این، کودکان به طور مکرر دچار این حالت می شوند که ممکن است برای والدین نگران کننده باشد. خون دماغ شدن به ندرت خطر دارد. اما اگر کودک مرتبا خون دماغ شود و زود بند نیاید و یا اگر بعد از یک ضربه به سر خون دماغ ایجاد شود باید برای درمان اقدام کنید.

اصلی ترین علت خونریزی بینی در کودکان چیست ؟

  • ضربه مستقیم به بینی
  • عطسه کردن هنگام سرماخوردگی یا تب یونجه
  • دست در بینی کردن و امثال آن
  • خشک شدن مخاط بینی بر اثر هوای خشک محیط
  • عفونت دستگاه تنفسی فوقانی
  • وجود جسم خارجی در بینی
  • و آلرژی بینی است

کودکان معمولا بینی خود را دستکاری می کنند که علت بسیاری از خونریزی های بینی در اطفال محسوب می شود. برای جلوگیری از این اتفاق، ناخن های کودکتان را همیشه کوتاه نگه دارید. نود و نه درصد موارد خون دماغ از خونریزی عروق خونی ریز در تیغه بینی قسمت میانی بینایی که حدود یک سانتیمتر تا سوراخ های بینی فاصله دارد، اتفاق می افتد. این عروق خونی کوچک به راحتی توسط یک ضربه ملایم به بینی پاره می شود و لخته ای که در جریان التیام تشکیل می شود به راحتی با یک لمس ملایم یا مالش بینی کنده می شود، که مجددا موجب شروع خونریزی می شود.

این سری از حوادث می تواند با داشتن یک واکنش آلرژیک یا عواملی که موجب گشادی عروق خونی می شوند، با تنفس هوای داغ که موجب خشکی مخاط بینی می شود، با عطسه، سرفه و خالی کردن بینی (فین کردن) یا با مالیدن و یا خراش دادن بینی به ویژه در جریان خواب (بیشتر خون دماغ ها در شب اتفاق می افتد) تشدید شوند.

علت خونریزی بینی در کودکان چیست ؟

علت خونریزی بینی در کودکان چیست ؟

علایم و نشانه ها :

از آن جایی که هر دو طرف بینی در پشت به هم متصل می شوند و همچنین به گلو و مری وصل می شوند و نهایتا به معده منتهی می شود، خون ممکن است هم از سوراخ بینی و هم از دهان سرازیر شود و کودک خون بالا بیاورد. از بینی، زمانی خون می آید که رگ های کوچک داخل سطح بینی پاره شوند. اگر شی خارجی در بینی فرو رفته باشد ترشحات بدبو همراه با خون خارج می شود. خونریزی بینی ممکن است شدید باشد  اما معمولا مقدار خیلی کمی خون ازآن بیرون می ریزد.

مراقبت های خانگی :

سعی نکنید با چپاندن چیزی داخل بینی جلوی خونریزی را بگیرید. سر کودک را به درون یک ظرف یا دستشویی خم کنید یا با انگشت شست و انگشت اشاره، بینی را از جایی که استخوانی نیست محکم بگیرید و به مدت ده دقیقه ویا تا زمان توقف خونریزی نگه دارید.

به هیچ عنوان نگذارید کودک، سرش را به هنگام خون دماغ به عقب خم کند. این کار موجب می شود خون به پشت بینی و سپس داخل معده برود و موجب تحریک و استفراغ شود. از سنین پایین به کودک خود یاد دهید که چگونه خونریزی از بینی را متوقف سازد. به کودک بگویید که آرام بماند و صاف نشسته سرش را بالا بگیرد، این کار می تواند فشار داخل رگ های خونی را کاهش دهد.

به کودک نشان دهید که چطور تمام قسمت پایین بینی را بین شست و انگشتان بگیرد و بدین ترتیب هر دو طرف بینی را به سختی به تیغه بینی فشار دهد و برای چندین دقیقه نگه دارد تا زمان کافی برای لخته شدن خون وجود داشته باشد.

 

همچنین بخوانید:  راهکارهایی برای بند آمدن خون دماغ

 

خونریزی شدید بینی :

اما اگر بعد از این که فشار آزاد شد خونریزی ادامه پیدا کرد احتمالا بدین معنا خواهد بود که یک لخته بزرگ در داخل بینی جلوی بهم بسته شدن عروق خونی پاره شده را می گیرد. کودک باید شدیدا بینی اش را خالی کند، تا لخته را از جا بکند و بعد از اینکه لخته خارج شد، مجددا برای ده تا دوازده دقیقه بینی را فشار دهد.

برای پیشگیری از بروز مجدد خونریزی از بینی، داخل بینی کودک وازلین یا پماد آنتی بیوتیک (دوبار، یک بار صبح و  یک بار عصر برای هفت تا چهارده روز) بمالید. با بخور یا مرطوب کننده، رطوبت هوا را زیاد کنید.(سعی کنید بینی را بسیار تمیز نگه دارید چون در غیر این صورت می تواند خودش به صورت یک منبع عفونت عمل کند). به هیچ عنوان نگذارید کودک حداقل سه ساعت بعد از خون دماغ، بینی خود را دستکاری کند، زیرا امکان شروع مجدد خونریزی هست.

تذکر :

  1. درصورتی که خونریزی متوقف نشد و مجددا تکرار شد
  2. کودک دچار سرگیجه و رنگ پریدگی شد
  3. شی خارجی داخل بینی کودکتان فرورفته بود
  4. و یا خونریزی ناشی از حساسیت و سرماخوردگی بود

حتما به پزشک مراجعه شود تا پزشک با بستن راه های بینی یا سوزاندن رگ های خونی بینی از خونریزی مکرر جلوگیری شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

نمک هیمالیا را با خواص درمان آکنه و جوش صورت، لایه برداری پوست صورت و بدن، درمان شوره سر، درمان قطعی میگرن، درمان گرفتگی بینی و سینوزیت، رفع بوی بد دهان، درمان بی خوابی شبانه، کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت، درمان پا درد و کمر درد، بهبود گردش خون در بدن، جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی، درمان پوکی استخوان، درمان فشار خون بالا، لاغری و کاهش وزن، بهبود عملکرد غده تیروئید، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0