topNotif

علت خارش پوست سر چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

4062 بازدید
18 فروردین 99
سمانه
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

علت خارش پوست سر چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

مشکل از خارش ناحیه کوچکی از سر شروع می شود، سپس در مدت کوتاهی خارش شدت می یابد و به طور مداوم و جامع کل سر را درگیر می کند؛ این باعث می شود که از علت آن تعجب کنید و ممکن است از خود بپرسید که آیا شما به شپش مبتلا شده اید یا نه؟ نیازی به ترس نیست، علل زیادی برای خارش پوست سر وجود دارد که بسیاری از آنها به راحتی قابل درمان هستند. یک متخصص پوست در زمینه مشکلات ریزش مو می گوید: خارش پوست سر یکی از شایع ترین دلایلی است که افراد به متخصص پوست مراجعه می کنند. در ادامه شما را با علت خارش پوست سر آشنا می کنیم. با ما همراه باشید؛

 

علت خارش پوست سر چیست

علت خارش پوست سر چیست

 

علت خارش پوست سر چیست ؟

علل خارش پوست سر متنوع و شامل آلرژی ها یا محرک های درونی و بیرونی، گرما یا سرمای زیاد، داروها و آشفتگی های عصبی و هیجانی می شود. مواد غذایی که غالبا محرکند عبارتند از : الکل، شکلات، پنیر، تخم مرغ، قهوه، پرتقال و سایر مرکبات اسیدی و مرغ. علاوه بر موارد بالا، عوامل دیگری ممکن است در بروز این بیماری مقصر باشند که به معرفی آن ها می پردازیم:

شوره سر

اگر متوجه شده اید که فلس های سفید روی شانه ها پراکنده می شوند، ممکن است به دلیل شوره سر باشد. شوره سر ترکیبی از قرمزی، خارش، خشکی و پوسته پوسته شدن سر است. پوسته پوسته شدن سر یکی از علل شایع خارش پوست سر است. در مورد دلایلی که منجر به آن می شود، تئوری های زیادی وجود دارد. معمولا با فشارهای عصبی و رژیم غذایی نامناسب بدتر می شود. علل احتمالی دیگر قارچ ها، کمبود اسیدهای چرب فرار یا مشکلات متابولیسم چربی اند.

چگونه شوره سر را درمان کنیم

شوره سر یک بیماری مزمن است که هر از گاهی ممکن است ظاهر شود که اگر درمان نشود ممکن است به ابروها، گوش ها و گردن گسترش یابد.

  • اگر مو و پوست سرتان خشک است کمی روغن زیتون روی پوست سر و مو ماساژ دهید و سر را قبل از شامپو زدن در حوله داغ یا یک پلاستیک بپوشانید.
  • اگر مو و پوست سرتان چرب است، یا اگر شوره سرتان با تعریق بدتر می شود پوست سر را با سرکه سیب یا آبلیموی رقیق شده ماساژ دهید یا برای شستشو قبل از شامپو زدن از آن ها استفاده کنید.
  • اگر شامپوهای بدون نسخه بی اثر هستند، با یک متخصص پوست مشورت کنید تا یک شامپوی دارویی موثر، کورتیزون موضعی یا استروئید برای شما تجویز کند.
  • قند و مواد غذایی تصفیه شده استفاده نکنید. غذاهای سرشار از سبزی و سویا استفاده کنید. روزی یک قاشق غذاخوری روغن تخم بزرک بخورید و مصرف سایر چربی ها و روغن ها را قطع کنید یا به حداقل برسانید.

 

علت خارش پوست سر چیست

علت خارش پوست سر چیست

 

پسوریازیس

پسوریازیس بیماری مزمن پوستی، با لکه های پوسته دهنده که غالبا ضخیم و نقره ای هستند، است. پسوریازیس می تواند بر روی هر بخشی از بدن، از جمله پوست سر شما تاثیر بگذارد. حداقل نیمی از مبتلایان به پسوریازیس آن را در پوست سر خود دارند. البته گاهی اوقات روی پیشانی، اطراف بینی، در ناحیه ریش یا پشت یا داخل گوش گسترش می یابد. گاهی اوقات پوسته ها به قدری ضخیم اند که برای حرکت مفصل ایجاد مشکل می کنند. خارش، عفونت های ثانویه و التهاب می تواند وجود داشته باشد. این بیماری ممکن است برای مدتی به حالت خاموش درآید یا شدت آن با فشارهای عصبی افزایش یابد.

چگونه پسوریازیس را درمان کنیم

هرچه پوست را بخارانید، پسوریازیس بیشتر پخش می شود، بنابراین سعی کنید آنها را لمس نکنید. پسوریازیس همان درماتیت سبورئیک است و هیچ درمانی جادویی برای آن وجود ندارد ولی شما می توانید آن را با داروی موضعی یا دارویی با قدرت قوی کنترل کنید تا از تحریک جلوگیری شود، اما به طور کامل از آن بهبود نمی یابید. البته اگر ناحیه کوچکی از سر به پسوریازیس مبتلا شده باشد، ممکن است به خودی خود بهتر شود، هر چند گاهی اوقات شما به درمان نیاز دارید و می توانید از چند نوع ماسک برای تسکین آن استفاده کنید:

ماسک روغن زیتون و آلوئه ورا:

مواد لازم

  • آلوئه ورا 6 قاشق غذاخوری (90 گرم)
  • روغن زیتون 3 قاشق غذاخوری (48 گرم)

دستور تهیه: مواد را داخل مخلوط کن بریزید و تا زمانی که خوب ترکیب شود مخلوط کنید. حالا مو ها را مرطوب کنید و با دقت روی کل پوست سر بمالید بعد از 30 دقیقه بشویید، اینکار را 2 بار در هفته انجام دهید.

ماسک روغن نارگیل و سیر:

مواد لازم

  • سیر خام 2 یا 3 حبه
  • روغن نارگیل 3 قاشق غذاخوری

دستور تهیه: سیر را خرد کرده و با روغن نارگیل ترکیب کنید. مواد را روی موضع بمالید بگذارید 20 دقیقه بماند و بعد با آب سرد بشویید اینکار را 2 یا 3 بار درهفته انجام دهید.

 

همچنین بخوانید:  درمان خشکی و خارش پوست در زمستان

 

شپش سر

این حشرات کوچک اغلب در پشت گوش و در پشت پوست سر وجود دارند که می تواند از فردی به فرد دیگر هنگام به اشتراک گذاری کلاه یا برس منتقل شود.

چگونه شپش سر را درمان کنیم

اولین کاری که باید انجام دهید این است که از شر همه حشرات و تخم های موجود در پوست سر خلاص شوید. اگرچه این روند خسته کننده و وقت گیر است اما باید بدانید که در صورت عدم حذف کامل شپش ها، دوباره آن ها ظاهر می شوند. یکی از مهمترین خواص روغن درخت چای، داشتن اسانس های طبیعی است که ضد باکتری و ضد قارچ هستند، برای همین در درمان شپش سر بسیار موثرند. بدین منظور چند قطره از آن را با یک قطره روغن زیتون رقیق کنید و با توپ پنبه ای به پوست سرتان بمالید و بعد از گذشت 1 تا 2 ساعت سرتان را بشویید. باید سه بار در هفته این کار را انجام دهید. در مقاله های قبلی سایر روش های گیاهی برای درمان شپش توضیح داده شده است که پیشنهاد می کنم مطالعه کنید.

فولیکولیت

فولیکولیت یک بیماری شایع پوستی است که در آن فولیکول های مو ملتهب می شوند. این بیماری خطرناک نیست اما ممکن است با درد و زخم همراه باشد و ظاهر نازیبایی را برای فرد ایجاد کند.

چگونه فولیکولیت را درمان کنیم

درمان بیماری فولیکولیت بستگی به شدت و وخامت بیماری دارد. استفاده از آنتی بیوتیک و یا داروهای ضد قارچ به صورت موضعی یا به صورت خوراکی می تواند در درمان فولیکولیت مفید واقع شود.

  • زردچوبه یک آنتی بیوتیک قوی و طبیعی است همچنین دارای خواص ضد التهابی است که سبب کاهش تورم، خارش و درد می شود. برای بهره مندی از خواص زردچوبه نصف قاشق چای خوری از آن را با چند قطره روغن نارگیل و یا روغن زیتون مخلوط کنید و بر روی منطقه مورد نظر به مدت 2 ساعت قرار دهید، سپس با آب بشویید، این کار را تا زمانی که عفونت از بین رود انجام دهید.
  • ژل درون برگ آلوئه ورا را با یک قاشق خارج کنید و به مدت 1 ساعت بر روی منطقه مورد نظر قرار دهید، این کار را 2 بار در روز به مدت یک هفته انجام دهید.
  • روغن درخت چای برای درمان عفونت های مختلف پوست از جمله درمان فولیکولیت مؤثر است.

حساسیت به رنگ مو

آیا اخیرا موهای خود را رنگ کرده اید؟ خارش ممکن است در اثر واکنش آلرژیک به رنگ مو ایجاد شود، حتی اگر قبلا از این محصول استفاده کرده باشید. آلرژی ها می توانند با یک واکنش ساده و خارش جزئی شروع شوند که ممکن است هیچ اهمیتی به آنها ندهید، اما با هر بار استفاده بعدی از رنگ، ممکن است متوجه قرمزی، پوسته پوسته شدن و سوزش بیشتر شوید. رنگ می تواند باعث تورم و التهاب در پوست سر شود و برخی نیز ممکن است از یک واکنش آنافیلاکسی رنج ببرند. پارافینیلن رایج ترین آلرژن است که در رنگ مو قهوه ای و سیاه استفاده می شود و در حنا نیز وجود دارد.

چگونه حساسیت به رنگ مو را درمان کنیم

اولین قدم متوقف کردن استفاده از محصول است. اگر می خواهید به رنگ آمیزی موهای خود ادامه دهید، رنگ بدون پارافینیلن را انتخاب کنید، اگرچه محصولات عاری از پارافینیلن ممکن است در مقایسه با رنگ هایی که حاوی پارافینیلن هستند برای مدت طولانی دوام نداشته باشند، اما متوقف کردن استفاده از آن مانع از بروز واکنش های آلرژیک در آینده می شود. همچنین می توانید با انجام آزمایش آلرژی بر روی ناحیه کوچکی از پوست، محصول جدید را تست کنید تا دریابید که پوست شما به این محصول حساسیت دارد یا خیر. از آریشگر خود بخواهید که این آزمایش را انجام دهد و از بروز بثورات، خارش یا تورم خودداری کنید.

 

علت خارش پوست سر چیست

علت خارش پوست سر چیست

 

اگزما

اگر دچار خارش و قرمزی پوست سر و شاهد پوسته پوسته شدن آن هستید، احتمالا به اگزمای پوست سر مبتلا شده اید که به آن درماتیت سبورئیک می گویند. ژن، هورمون، بیماری و استرس، همگی به نوعی به عنوان محرک های اگزمای پوست سر شناخته می شوند. اگزما در همه سنین، از کودکی تا پیری دیده می شود. ممکن است خشک یا همراه با ترشح آبکی باشد. این نوع بیماری می تواند به صورت یک بیماری مزمن پوستی ظاهر شود و برای درمان نیاز به صبر و حوصله دارد چرا که درمان معمولا طولانی است. این بیماری مزمن اغلب بدون هیچ گونه علت خاصی بروز پیدا می کند و خود به خود از بین می رود. اگرچه امکان مدیریت علائم اگزمای پوست سر وجود دارد اما این بیماری به طور کامل قابل درمان نیست.

چگونه اگزما را درمان کنیم

اگرچه درمانی برای اگزما وجود ندارد، اما برای تسکین علائم بیماری اگزما می توانید از درمان های طبیعی کمک بگیرید. شماری از این درمان های موضعی عبارتند از: ماساژ پوست سر با روغن درخت چای، روغن زیتون یا روغن آلوئه ورا.

آلرژی های شایع نسبت به مواد غذایی که می توانند اگزما را تشدید کنند، شامل رنگ های خوراکی، افزودنی ها و نگه دارنده های غذایی، شیر، گندم، میوه، نرمتنان (سخت پوستان) دریایی، تخم مرغ، سویا، بادام زمینی و شکلات می باشند. برخی متخصصان یک دوره مصرف لاکتوباسیل اسیدوفیل و بیفیدوباکتریا را به عنوان روشی برای کاهش حساسیت های غذایی توصیه می کنند.

تعریق

بله، تعریق می تواند باعث خارش شود. علاوه بر آن عرق می تواند باعث تجمع بیش از حد چربی در پوست سر شود و آن را به یک محیط مناسب برای تکثیر مخمر و قارچ ها تبدیل کند. اگر هر روز از کلاه یا دستمال استفاده می کنید، این ممکن است منجر به بسته شدن منافذ در سر و تجمع عرق شود، که به نوبه خود باعث خارش و یا سوزش می شود. این مورد برای افرادی که در محیط های مرطوب و گرم زندگی می کنند بیشتر است.

درمان تعریق

به سادگی موهای خود را بشویید.

 

همچنین بخوانید:  فواید قطران گیاهی برای مو و نحوه استفاده از آن

 

سایر درمان های خانگی برای درمان خارش پوست سر

سرکه سیب

سرکه سیب دارای خاصیت ضد باکتری، ضد التهابی و ضد قارچ است که به کاهش خارش ناشی از خشکی پوست کمک می کند. سعی کنید سرکه سیب را در آب گرم رقیق کرده و پس از شامپو از آن برای رفع شوره سر استفاده کرده و خارش را تسکین دهید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل به طور طبیعی از نارگیل استخراج می شود و حاوی اسید لوریک و چربی های اشباع شده است که خاصیت ضد میکروبی دارد. اسید اوریک به جذب روغن نارگیل به طور موثر کمک می کند و این یک داروی تسکین دهنده برای خارش پوست سر است. همچنین روغن نارگیل ممکن است برای خارش ناشی از اگزما و شپش ها مفید باشد.

روغن نعناع

روغن نعناع ممکن است در کاهش شوره سر، آرام کردن پوست سر و آرام کردن خارش موثر باشد. سعی کنید آن را با روغن دیگری مانند روغن زیتون رقیق کنید و قبل از شستن موها با شامپو آن را بر روی پوست سر ماساژ دهید همچنین می توانید بعد از شستن موها از نعناع خیس شده به عنوان آبکشی استفاده کنید.

روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص ضد میکروبی، ضد قارچ و ضد عفونی کننده است و دارای اثرات ضد التهابی است. روغن درخت چای می تواند باعث تحریک پوست شود، بنابراین استفاده از آن تا حد متوسط یا رقیق کردن آن قبل از استفاده بسیار مهم است. سعی کنید 10 تا 20 قطره روغن درخت چای را به یک شامپوی ملایم اضافه کنید یا آن را با روغن زیتون مخلوط کنید و مستقیما بر روی پوست سر خود ماساژ دهید.

سالیسیلیک اسید

شامپو حاوی اسید سالیسیلیک در درمان خارش پوست سر ناشی از پسوریازیس و درماتیت سبورئیک موثر است. سالیسیلیک اسید یک بتا هیدروکسی اسید است که در پوست درخت بید سفید وجود دارد و دارای خواص ضد التهابی و باکتریایی است. توجه داشته باشید که اسید سالیسیلیک نباید توسط شخصی که حساسیت به آسپیرین دارد استفاده شود.

مراقبه

ممکن است تعجب آور باشد که فعالیت هایی که باعث کاهش استرس می شود، مانند مدیتیشن، ممکن است در از بین بردن خارش پوست سر، اضطراب و اگزما موثر باشد. مطالعه ای در مورد مدیتیشن و تاثیر آن بر اگزما نشان داد که تمرینات ذهن آگاهی خصوصا تمرینات ذهن آگاهی بر پایه کاهش استرس، می تواند به سبک کردن بار روانی استرس کمک کنند و سلامت روحی و جسمی را بهبود دهند.

ذهن آگاهی تمرینی برای آگاه شدن از زمان حال و حضور در لحظه است. روشی برای افزایش آگاهی و تمرکز روی تنفس، حس کردن تک تک اجزای بدن در یک راستا و به طور پیوسته. ذهن آگاهی هیچ محدودیتی ندارد و هر کسی با هر عقیده ای می تواند از مزایای تمرینات ذهن آگاهی لذت ببرد. اگر در مدیتیشن تازه وارد هستید، می توانید مراقبه را به صورت جداگانه یا همراه با سایر درمان های پوست سر امتحان کنید.

اگر علائم زیر را دارید بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

  • خارش بیش از یک هفته طول کشیده است.
  • خارش شامل درد، زخم یا تورم است.
  • خارش شدید در توانایی شما در خواب یا کار اختلال ایجاد می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن نعنا را با خواص درمان کلیه اختلالات گوارشی از جمله تهوع، درمان سو هاضمه، ترش کردن، دل درد و نفخ معده، درمان سردرد و میگرن، درمان سینوزیت، درمان غش و سرگیجه، کاهش وزن، درمان سرماخوردگی و آنفولانزا و تمرکز حواس، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0