topNotif

علائم عفونت ادراری در کودکان و اقدامات پیشگیری از عود مجدد آن

2610 بازدید
04 فروردین 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 2 دی 1400

آخرین به روزرسانی 20 مهر 1398

علائم عفونت ادراری در کودکان و اقدامات پیشگیری از عود مجدد آن :

عفونت ادراری (UTI) به مواردی اطلاق می شود که میکرو ارگانیسم های بیماری زا در ادرار، میزراه یا کلیه وجود داشته باشد و رشد آن در ادراری که به صورت استریل گرفته شده بیش از صد هزار کلونی در هر میلی لیتر باشد و معمولا مثانه را درگیر می سازد، هر چند که پیشابراه و حالب ها نیز ممکن است درگیر شوند. از نظر اپیدمیولوژی عفونت های ادراری مشکل بسیار شایعی در انواع عفونت ها می باشند، به خصوص اقشار زنان و کودکان به ویژه سنین نوزادی تا شیرخوارگی احتمال درگیری آن ها بسیار شایع تر است به طوری که بررسی ها نشان می دهند حداقل بیست و پنج درصد همه زنان در طول زندگی حداقل یکبار دچار یو. تی. آی می شوند. حال در این مقاله به بررسی علائم عفونت ادراری در کودکان و اقدامات پیشگیری از عود مجدد آن، خواهیم پرداخت.

شیوع عفونت ادراری در کودکان

شیوع این بیماری در کودکان به گونه ای است که به عنوان شایع ترین عفونت باکتریای اطفال و دومین عفونت ها پس از عفونت های تنفسی می باشد و به دلیل آن که ممکن است درصد زیادی از این کودکان علائم واضح بالینی بیماری را نشان ندهند می توانند باعث افزایش عوارض آن در کودکان گردد.

عفونت های ادراری معمولا در چند ماه اول تولد (قبل از یک سالگی)، در پسران برابر یا کمی بیش از دختران است، اما پس از آن، میزان عفونت ادراری در دخترها بیشتر می شود. در سنین مدرسه نیز اکثر موارد عفونت های دستگاه ادراری در دخترها اتفاق می افتد و پسران کمتر در معرض ابتلا به این نوع بیماری هستند به طوری که این عفونت در دختران (در سنین دبستان) بین سه تا پنج درصد بیش از پسران گزارش شده است. مهمترین علت افزایش ابتلا به عفونت ادراری در دختران نسبت به پسران، کوتاه بودن و در معرض میکروب بودن بیشتر پیشابراه در جنس مونث است.

علاوه بر این، عوامل مساعد کننده این عفونت عبارتند از: عوامل آناتومیکی و ناهنجاری های مادرزادی مثل هیدرونفروز، ریفلاکس مثانه ای حالبی و عوامل جنسیتی مثل کوتاه بودن مجاری ادرار در دختران و ختنه نکردن در پسران، نزدیک بودن مجاری ادرار با مقعد و مستعد بودن سلول های اپیتلیال واژن برای کلونیزه شدن باکتری ها به ویژه باکتری های بیماری زا می باشد. یکی از ریسک فاکتورهای مهم در UTI ختنه نشدن پسرها می باشد. همچنین کودکان نارس مذکر ختنه نشده ریسک بالاتری برای عفونت های ادراری دارند و عمل ختنه در کاهش عفونت های ادراری در این کودکان سودمند است.

در این بیماری عوارضی چون هیپرتانسیون، عدم کفایت مزمن کلیه و نارسایی کلیه به دنبال اسکار ایجاد شده در کلیه بعد از عفونت ادراری پیش بینی شده است.

 

علائم عفونت ادراری در کودکان

علائم عفونت ادراری در کودکان

 

علائم عفونت ادراری در کودکان

آن چه مسلم است از نظر آماری بیش از 10 درصد بیماران ممکن است فاقد علامت باشند، به خصوص در کودکان و نوزادان علائم به وضوح بزرگسالان نمی باشد. طبق تحقیقات در یک غربالگری انجام شده در این زمینه، افراد بدون علامت با وجود باکتریوری را تا 60 درصد گزارش نموده اند.

هر چه سن کودک کمتر باشد، نشانه ها و علائم عفونت ادراری نامشخص تر می شود، به طوری که در نوزادان ممکن است فقط به صورت کاهش یا افزایش دمای بدن، بی اشتهایی، تغییر رنگ یا بوی ادرار، تحریک پذیری و بی قراری نمود پیدا کند. اما در سنین بالاتر نشانه هایی مانند درد شکم، ضعف و بی حالی، کاهش اشتها، تب بدون هیچ نشانه دیگر و یا کاهش رشد در کودک ظاهر می شود.

توجه: در صورت وجود هر یک از حالات زیر به فکر عفونت ادراری در کودک خود بوده و به پزشک مراجعه کنید.
  • شب ادراری در کودکی که قبلا سابقه این عمل را نداشته است.
  • درد زیر شکم
  • بی قراری و درد هنگام ادرار کردن
  • کدر و بدبو شدن ادرار
  • کودک طی روز خودش را خیس کند، خصوصا اگر قبلا سابقه این عمل را نداشته است.
  • بی اشتهایی و اختلال رشد
  • قطره قطره ادرار کردن

 

همچنین بخوانید: علائم عفونت کلیه پس از زایمان

 

اقدامات پیشگیری از ابتلا به عفونت ادراری در کودکان

برای پیشگیری از عفونت دستگاه ادراری، نکات زیر را رعایت فرمایید:

1- از رژیم غذایی مناسب برای اسیدی کردن موثرتر ادرار استفاده کنید.

2- پسران خود را در زمان مناسب ختنه کنید.

3- تا آنجا که امکان دارد از پوشک های مناسب و جاذب برای کودکان استفاده کنید.

4- پس از دفع ادرار و مدفوع کودک پوشک او را تعویض کنید.

5- فاصله تعویض پوشک باید کمتر از ۲ تا ۳ ساعت باشد.

6- هرگز کودک خود را مجبور به نگاه داشتن ادرار، برای مدت طولانی نکنید.

7- عوامل آناتومیکی ایجاد کننده عفونت را برطرف کنید.

8- عفونت ادراری ایجاد شد را به طور کامل و قطعی، درمان کنید.

9- برای پیشگیری از برگشت مجدد بیماری، به طور مرتب به خصوص یک سال بعد از وجود عفونت ادراری چکاب کنید.

10- نحوه صحیح شستشو نواحی تناسلی را به کودک خود آموزش دهید.

11- استفاده از وان و استخرهای عمومی را محدود کنید.

درمان عفونت ادراری در کودکان

برای درمان و پیشگیری از بروز عوارض بعدی این بیماری، رعایت نکات زیر توسط والدین ضروری است:

  • داروهای کودک را به وقت و کامل بدهید.
  • بدون تجویز پزشک، هیچ دارویی به کودک ندهید.
  • در صورت عدم وجود عارضه ای، هیچ محدودیت غذایی خاص برای کودک مبتلا به عفونت ادراری وجود ندارد و کودک می تواند هر غذایی که دوست دارد، میل کند.
  • توجه داشته باشید، کمی بیش از حد معمول به کودک مایعات، خصوصا آب آشامیدنی، بدهید.
  • اگر تب کودک ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از شروع درمان، هنوز قطع نشده است، در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید.
  • یک هفته پس از اتمام داروها، حتما آزمایش کشت ادرار انجام دهید.
  • سه هفته پس از اتمام درمان، باید از پسران (در هر سنی) و دختران (کمتر از ۵ سالگی)، رادیوگرافی از مثانه به هنگام ادرار کردن تهیه شود. در مورد دختران بزرگتر از ۵ سال، این آزمایش زمانی توصیه می شود که کودک برای بار دوم دچار عفونت ادراری شده باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه پولک را با خواص بهبود عفونت ادراری و سوزش ادرار، درمان عفونت داخلی زنان، ضد عفونی کردن دستگاه تنفسی، آنتی بیوتیک، ضد التهاب، ضد باکتری و ضد میکروب، درمان بیماری  سینوزیت، درمان آسم، درمان روماتیسم، بهبود سرماخوردگی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0