صرع چیست و چه درمانی دارد ؟

2227 بازدید
15 فروردین 97
سمانه

صرع چیست ؟

صرع نوعی بیماری است که در آن، اختلالات فعالیت الکتریکی طبیعی مغز موجب بروز حمله های تشنجی عود کننده یا دوره های کوتاه مدتی از تغییر هوشیاری می شود. حمله تشنجی یا حمله ناگهانی، رویدادی ناگهانی است که در اثر تخلیه های غیر طبیعی، بیش از حد و هماهنگ مجموعه ای از نورن های دستگاه عصبی مرکزی به وجود می آید. تظاهرات این فعالیت غیر طبیعی دستگاه عصبی مرکزی، برحسب توزیع تخلیه ها می توانند از فعالیت تشنجی چشمگیر تا پدیده ای تجربی که به آسانی به وسیله مشاهده کننده قابل تشخیص نیست متغییر باشد. افراد مبتلا به صرع دچار حمله های ناگهانی عود کننده تشنج می شوند.

عوامل برانگیزاننده صرع :

این عوامل عبارتند از : مصرف الکل، تب، استرس، نور، دستگاه های رقص نور، نور مانیتور کامپیوتر و بازی های کامپیوتری، موسیقی، خستگی، مطالعه، ریختن آب گرم بر روی سر، ازدیاد تهویه و ازدیاد دمای بدن در اثر آفتاب زدگی، کمبود خواب و نداشتن استراحت کافی.

عوارض صرع :

احتمال بروز ضربه سر در صورت به زمین افتادن بیمار، احتمال غرق شدن بیمار، در صورتی که حمله صرعی در هنگام شنا روی دهد و یا احتمال خفگی در وان حمام، در موارد بروز حمله در زمان استحمام وجود دارد. حمله ای که موجب کاهش هوشیاری یا کنترل می شود، چنان چه در هنگام رانندگی یا کار با وسایل خطرناک روی دهد می تواند عوارض جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. حمله هایی که در طول حاملگی روی می دهند، برای مادر و فرزند خطرناک هستند و بعضی داروهای ضد صرع، خطر بروز ناهنجاری های مادر زادی را افزایش می دهند.

صرع چیست و چه درمانی دارد ؟

صرع چیست و چه درمانی دارد ؟

نکته :

چنان چه مبتلا به صرع هستید و تمایل به باردار شدن دارید با پزشک مشورت کنید. اکثر خانم های مبتلا به صرع می توانند حامله شوند و نوزاد سالمی به دنیا بیاورند، ولی باید پزشک داروهای ضد صرع خاصی برای آن ها تجویز کند و در سراسر دوران حاملگی به دقت تحت نظر پزشک باشند.

درمان صرع با دارو :

در اکثر بیماران مبتلا به صرع، استفاده از یک داروی ضد صرع موجب پیشگیری از حمله می شود و در بقیه بیماران، دفعات و شدت حمله با مصرف دارو کاهش می یابد. تمام داروهای ضد صرع، دارای تعدادی عوارض جانبی از جمله خستگی خفیف، گیجی و افزایش وزن هستند. البته در مواردی هم دو بینی، عدم تعادل، خواب آلودگی، مشکلات تکلمی و اختلالات گوارشی ممکن است در اثر بالا بودن مقدار مصرف بعضی از داروهای ضد صرع از اندازه معمول بروز کنند. اما هرگز نباید مصرف داروی ضد صرعی را بدون اجازه پزشک متوقف نمود. درمان در فرد مبتلا به اختلال تشنجی، تقریبا همیشه چند وجهی است و درمان بیماری های زمینه ای، پرهیز از عوامل برانگیزاننده، مهار حمله های عود کننده (به وسیله درمان دارویی پیشگیرانه یا انجام جراحی) و توجه به مسایل اجتماعی و فیزیولوژیک مختلف را شامل می شود.

 

 همچنین بخوانید: علائم و درمان سنکوپ یا غش کردن چیست

 

درمان صرع به وسیله عمل جراحی :

بیش از همه در مواردی صورت می گیرد که آزمایش های متعدد به عمل آمده نشان دهند که حمله ها، از ناحیه کوچک و مشخص از لوب گیجگاهی، یا لوب پیشانی منشا گرفته اند. به ندرت در مواردی که حمله ها از چند ناحیه مغز آغاز شده و یا از منطقه حاوی عملکرد مغزی حیاتی منشا گرفته باشند درمان جراحی توصیه می شود. در بیمارانی که در اثر اختلالات زمینه ای مغز، مانند تومور خوش خیم یا وجود منطقه ای از بافت جوشگاهی دچار صرع هستند می توان از جراحی استفاده کرد.

میزان عوارض بالینی چشمگیر جراحی، کمتر از پنج درصد است. حدود هفتاد درصد بیمارانی که تحت انجام این عمل قرار گرفته اند، دیگر دچار حمله تشنجی نمی شوند و در پانزده تا بیست و پنج درصد دیگر، حداقل نود درصد کاهش در تعداد حملات دیده می شود. اما روش جدیدی که در بیماران مبتلا به صرع مقاوم به درمان دارویی که کاندید عمل جراحی نیستند، تحریک عصب واگ است که می تواند بیست تا چهل درصد حملات تشنجی را کاهش دهد.

درمان با استفاده از رژیم غذایی :

رژیم کتوژنیک از طریق رژیم غذایی حاوی چربی و پروتئین زیاد و کربوهیدرات (مواد قندی) کم صورت می گیرد در بعضی از کودکان مبتلا به صرع موثر واقع می شود. هدف از به کارگیری این رژیم غذایی، وادار ساختن بدن به تولید کتون ها است که در نتیجه آن، بدن برای ایجاد انرژی، به جای چربی از گلوکز استفاده می کند. نحوه دقیق تاثیر رژیم کتوژنیک مشخص نشده است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پکیج گیاهی ضد تشنج با ترکیبی از ۹ گیاه همچون گیاه سنای مکی، سعد هندی، شوکایی، کنگر و… را بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0