شیوه درست نگهداری از گیاه نماتانتوس یا ماهی کوچک قرمز

925 بازدید
09 خرداد 02
مهربانو زهرا
,
بروزرسانی شده در تاریخ 9 خرداد 1402

شیوه درست نگهداری از گیاه نماتانتوس یا ماهی کوچک قرمز

گیاه نماتانتوس (Goldfish Plant)

سلام و درود به شما عزیزان و دوستداران گل و گیاه همراهان همیشگی امیدوارم حال خودتون و گیاهانتون عالی باشه؛ امروز هم با هم در مورد یک گیاه زیبای دیگر این مقاله را ورق می زنیم. از همراهی شما عزیزان سپاسگزارم. گل نماتانتوس یا ماهی کوچک قرمز با نام علمی با نام علمی “Nematanthus gregarius” جزو گیاهان زیبا و محبوب است با رشدی عالی از خانواده بنفشه آفریقایی است که درون گلدان های آویز زیبایی چند برابر می گیرد.

این گیاه دارای برگ های چرمی و گل های زیبایی شبیه ماهی قرمز و نارنجی است از این رو به گیاه ماهی قرمز معروف است و نگهداری بسیار آسانی دارد که اگر به دقت به همشون توجه کنید گلدانی زیبا درون تراس یا راهرو یا داخل منزل خواهی داشت.

نور مورد نیاز گیاه نماتانتوس

گیاه نماتانتوس یا ماهی قرمز به نور فرواون اما غیر مستقیم نیاز دارد؛ نور مستقیم و تند خورشید خصوصا در فصل گرم تابستان به گیاه آسیب می زند. اگر در فضای بیرون منزل از این گیاه نگهداری می کنید سعی کنید جایی نگهداری کنید که نور ملایم صبح گاهی را چند ساعت دریافت کند. مکان سایه گیاه رشد مطلوبی نخواهد داشت و انتظار گلدهی از گیاه نداشته باشید، اگر داخل منزل و آپارتمانی از این گیاه نگهداری می کنید کنار پنجره جنوبی و با فاصله نگهداری کنید و یا نور زیاد خورشید را با پرده فیلتر کنید تا آفتاب مستقیم به گیاه آسیب نزند.

 

شیوه درست نگهداری از گیاه نماتانتوس

شیوه درست نگهداری از گیاه نماتانتوس

آبیاری

برای آبیاری گیاه نماتانتوس یا ماهی قرمز افراط نکنید؛ این گیاه نیاز به آبیاری زیادی ندارد هرگاه خاک گیاه خشک شد اقدام به آبیاری مجدد کنید. طوری آبیاری کنید که گیاه سیراب شود آب اضافه از ته گلدان خارج شود و آب به ریشه ها برسد؛

اگر خاک شما کمی نمدار بود گیاه را آبیاری نکنید؛ پس حتما اطمینان پیدا کنید که خاک گیاه خشک شده است؛ چون گیاهی با برگ های گوشتی است نسبت به خشکی خاک کمی مقاوم است و آبیاری بی رویه و زیاد ریشه های گیاه را نابود خواهد کرد.

رطوبت

این گیاه به رطوبت خیلی حساس نیست و همان رطوبت نسبی محیط  برای گیاه کافیست. اما گیاه را هرگز در مکان بسیار گرم قرار ندهید چون گیاه هوای خنک و معتدل را دوست دارد و گرمای زیاد باعث پژمردگی گیاه می شود.

خاک

گیاه نماتانتوس نیازمند خاکی سبک با زهکشی بالا است. خاک کاکتوس یا خاک بنفشه آفریقایی با ترکیبی از ورمیکولیت؛ برای سبک شدن خاک تا آب اضافی داخل خاک نماند حتما باید گلدان زهکشی خوبی داشته باشد سوراخ های ته گلدان حتما باید باز با شد.

کوددهی

برای کوددهی این گیاه اوخر تابستان که گیاه از خواب و استراحت بیدار شده است اقدام کنید. اوایل تابستان، تیرماه و مرداد گیاه به خواب و استراحت می رود و کوددهی نیاز ندارد. اوایل پاییز هنگامی که گیاه بیدار شده و آماده گلدهی است با کودهای مخصوص گیاهان گلدار پتاس بالا تقویت کنید. در زمان استراحت گیاه، آبیاری را نیز کمتر کنید.

گلدهی

برای گلدهی گیاه نماتانتوس باید شرایط مطلوب گیاه را فراهم کنید. در زمان استراحت گیاه را به جای خنک منتقل کنید تا در زمان گلدهی آمادگی برای شادابی و گلدهی را داشته باشد می توانید این گیاه را به فضای باز منتقل کنید چون گردش هوا به گلدهی گیاه کمک می کند. معمولا اواخر تابستان که روز ها کوتاه تر هستند و هوا خنک تر است اگر گیاه را به فضای باز منتقل کنید بزودی شاهد گلدهی گیاه خواهید بود.

 

همچنین بخوانید: چند نکته اساسی و مهم در مورد نگهداری از گیاه زیبای ژربرا

 

تکثیر

گیاه نماتانسوس گیاهی رونده است برای این که گیاه پر و زیبایی داشته باشید هرگاه دیدید رشد گیاه زیاد شده آنها را هرس کنید و قلمه های گیاه را بکارید تا گلدان های بیشتری داشته باشید، ساقه ای به اندازه پانزده سانتی متر از گیاه مادری جدا کنید درون خاک سبک قرار دهید؛ خاک را همیشه نمدار نگهدارید. پس از مدتی قلمه های ریشه دار شده و شما یک گیاه مجزا دارید. آنرا داخل گلدان مناسب بکارید.

هرگاه ریشه های گیاه از ته گلدان خارج شده باشند شما گلدان گیاه را تعویض کنید.

نگهداری

  • برای پاک کردن برگ های زیبای گیاه ننماتانتوس هرگز از مواد شیمایی استفاده نکنید. برای پاک کردن برگ ها با دستمال نرم و مرطوب آغشته به یکی دو قطره آبلیمو استفاده کنید. استفاده از روغن زیتون یا شیر برای پاک کردن برگ های گیاه توصیه نمی شود. گیاه نماتانسوس بر اثر آبیاری زیاد دچار بیماری های قارچی و پوسیدگی ریشه ها می شود مراقب باشید شرایط آبیاری این گیاه را طبق آنچه گفتیم آبیاری کنید.
  • اگر برگ گیاهان زرد شد آبیاری منظم کنید.
  • اگر آفتی روی گیاه مشاهده کردید سریعا گیاه را درمان کنید.

امیدوارم مطالبی که گفته شد برای شما عزیزان مفید بوده باشد. مراقب خودتون و گیاهان و محیط زیست باشید. سوالی بود کامنت بگذارید

روز و روزگاران خوش خدانگهدار.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.  

گلبرگ گل محمدی را با خواص پاک کننده پوست، پاکسازی سموم از بدن، افزایش متابولیسم بدن، کاهش دمای بدن و ضد تب، رفع بوی بد دهان، غلبه بر استرس و افسردگی، درمان سرفه خشک و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0