topNotif

سو هاضمه و درمان آن

2256 بازدید
29 فروردین 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 27 آذر 1400

با سو هاضمه و درمان آن آشنا شوید :

سوء هضم، بدی گوارش، ترش کردن، تَخَمِه، ازدیاد ترشحات اسیدی معده که به واسطه پرخوری یا افراط در نوشیدن الکل یا تند خوردن غذا و یا ضعف و خستگی قوای دماغی و روحی تولید می گردد و اگر معالجه نشود باعث اختلال جهاز هاضمه و یبوست و قرحه معده و ضعف مزاج و تشنج می شود، معالجه ی آن با تغییر آب و هوا ترک عادت، و اجتناب از خستگی روحی و دماغی و پرهیز از غذاهای ثقیل صورت گیرد.

زیان سو هاضمه برای بدن :

سوهاضمه علاوه بر این که تن را ضعیف می کند، مولد خستگی و مسمویت هم هست، مسمومیت چنان که می دانید، مولد مرض است، سردرد، سرگیجه، شکم درد، درد کبد و کلیه و تب و دمل و نزله معده و آپاندیست و رماتیسم و نقرس و دیابت و امراض دیگر از عللی هستند که سوهاضمه را به وجود می آورند.

سو هاضمه و درمان آن :

خیلی از کسانی که به پزشک مراجعه می کنند کسالت مختصری دارند که بر اثر پرخوری و یا سوهاضمه مزمن و یا خیالات مالیخولیایی پدید آمده، غذاهایی که به زیاد شدن مشکلات، سوهاضمه کمک می کند این هاست ؛ غذاهای چرب بریان شده، گوشت اردک و گاو و خوک انواع ترشی ها و ادویه، انواع شیرینی ها، خرچنگ، انواع نان قندی، چای زیاد. علامت سوهاضمه : زبان باردار، آروغ ترش، بی اشتهایی، قولنج، شکم درد، سردرد، قی و استفراغ، نفخ شکم، سنگینی معده و …

علل سو هاضمه چیست :

علل عمده سوهاضمه عبارت است از تند خوردن غذا و نجویدن کامل، پرخوری، ته بندی کردن در اواسط ساعات غذا، خوردن غذاهای سنگین، خوردن ادویه جات، سرکه، چای، شراب به مقدار زیاد، خوردن غذاهای ناسازگار (خوردن چای بلافاصله پس از صرف ناهاری که قسمت اعظم آن گوشت بوده است)، نوشیدن آب در موقع نامناسب مثلا نوشیدن آب به مقدار زیاد در حین صرف غذا.

سو هاضمه و درمان آن

سو هاضمه و درمان آن

مراقبت ها :

با خوردن مسهل و چیزهایی مانند آن سوهاضمه درمان نمی شود بلکه گاهی موجب شدت آن می گردد. زیرا علاوه بر این که مسهل ها به جداره معده صدمه می رساند، اعصاب را ضعیف گردانده، جهاز هاضمه را فرسوده می کند. برای معالجه سوهاضمه باید نخست علت آن را پیدا کرد و سپس به رفع آن کوشید. سوهاضمه بر اثر امتلای معده تولید می گردد لذا امساک و خوردن به اعتدال سبزیجات و میوه جات، بهترین درمان سوهاضمه است. میوه جاتی مثل پرتقال، انگور، توت، انجیر و سبزیجاتی مثل ریواس و اسفناج یک نوع مسهل ملایم است که علاوه بر این که سوهاضمه را دفع می کند، به آنان نیرو می بخشد. مویز، انجیر خشک و آلو بخارا نیز مسهل بسیار خوبی است.

 

همچنین بخوانید:  درمان گیاهی سوء هاضمه و راه های پیشگیری از آن

 

اقداماتی برای رهایی از سوهاضمه :

حتی الامکان میوه جات و مرکبات یعنی غذاهایی که مستقیما از آشپزخانه طبیعت به دست می آید، بخورید و کنسروها و غذاهای کهنه را میل نکنید. ورزش کنید، به عواطف مثبت بپردازید.

درمان با میخک :

میخک را به حد اعتدال خوردن، برای بیماری سوهاضمه نافع است، همچنین جوهر میخک درد دندان را تسکین می دهد و خود میخک برای رماتیسم هم منافع است.

نعنا سبز :

محرک امعا، دافع باد و مقوی اعصاب است. به هضم غذا کمک می کند و در رفع سرفه و دل به هم خوردگی های تشنجی موثر است، برای کسانی که مبتلا به زکام، قولنج، نزله، تشنجات عصبی هستند، نیز موثر است. برای رفع سوهضم یک قاشق غذاخوری گرد نعنا را در یک لیوان آب جوش به مدت ده دقیقه دم کرده و روزی یک فنجان پس از صرف غذا میل کنید. دمنوش نعنا به شما در درمان سو هاضمه کمک خواهد کرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

جوهر نعنا را با خواص درمان بیماری های باکتریایی، تسکین سرماخوردگی و آنفولانزا، تسکین درد های آرتروز و روماتیسم، رفع سردرد، درمان خارش ناشی از گزیدگی حشرات، رفع اسهال و یبوست، درمان سوء هاضمه، تسکین حالت تهوع، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0