topNotif

سنای کاذب سمی و حشیشه الفقرا

2299 بازدید
08 شهریور 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

سنای کاذب سمی و حشیشه الفقرا را بشناسیم !

❊سنای کاذب سمی

در کتب فارسی با نام سنای کاذب آمده است.

مشخصات سنای کاذب سمی

گیاهی است چند ساله علفی که طول بلندترین ساقه آن تا 80 سانتیمتر نیز می رسد. برگ های آن مرکب متشکل از 9 – 11 برگچه بیضی کوچک، گل های آن به صورت گروهی شبیه تاج در انتهای شاخه گل دهنده به رنگ ابلق سفید و قفایی در بهار ظاهر می شود. میوه آن به صورت گروهی غلاف نازک و دراز نوک تیز که همه از یک نقطه خارج می شوند و هر غلاف بند بند و در هر بند یک عدد تخم وجود دارد. این گیاه در جنگل ها، کنار پرچین ها در دامنه های مرطوب رو به شمال کوهستان در اروپا و مناطق مدیترانه ای و سوریه و ایران می روید. در ایران در مناطق شمالی ایران در عمارلو، کبوتر چاک، در آذربایجان، اراک، لرستان، اشتران کوه و همدان به طور خودرو می روید. این گیاه در بعضی مناطق دنیا کاشته می شود. تکثیر آن از طریق کاشت بذر، خوابانیدن شاخه و قلمه امکان پذیر است. بذر آن در بهار کاشته می شود و باید آن را از سرمای بهاره محافظت کرد زیرا نهال های جوان آن مقاومت کمی در مقابل سرما دارند.

ترکیبات شیمیایی سنای کاذب سمی

بیشتر برگ های گیاه در طب سنتی مصرف دارد و به صورت دم کرده و جوشانده خیلی رقیق ممکن است مصرف شود و اثر مدر و مسهل دارد. چون گلوکوزید این گیاه مسمومیت ایجاد می کند مصرف آن باید با احتیاط و زیر نظر پزشک باشد. در تهیه برگ های سنای رسمی یا سایر گونه ها باید دقت شود که برگ های این گونه مخلوط نداشته باشد. گونه دیگری از این گیاه در ایران می روید، گیاهی است خیلی کوچک و به رنگ سبز مایل به آبی، برگ های آن مرکب از 1 – 3 برگچه کوچک و گل های آن به رنگ زرد است. میوه آن خیلی دراز، بند بند نوک تیز و خمیده قوسی شبیه دم عقرب می باشد.

سنای کاذب سمی و حشیشه الفقرا

سنای کاذب سمی و حشیشه الفقرا

این گیاه در اراضی ماسه زار و زمین های بایر در اروپا و آسیا انتشار دارد. در ایران در جنوب ایران و در غرب در رزاب قصر شیرین و در شمال آستارا دیده می شود. از نظر ترکیبات شیمیایی در این گیاه گلوکوزیر کورونیلین وجود دارد و به مقدار خیلی کم و محدود چون مدر است در موارد استسقا و همچنین در آسم های قلبی و عصبی مصرف می شود. این گیاه نیز سمی است و مصرف آن حتما باید زیر نظر پزشک و در صورت توصیه باشد.

❊حشیشه الفقرا

در کتب فارسی با نام سنای چمنی و حشیشه الفقرا آمده است.

مشخصات حشیشه الفقرا

گیاهی است علفی به بلندی در حدود یک وجب، برگ ها بدون دمبرگ، بیضی، نوک تیز و اطراف برگ در نزدیکی نوک برگ مقداری دندانه دارد. گل ها به رنگ سفید صورتی از کناره برگ ها در کنار ساقه ظاهر می شود. میوه آن تخم مرغی و کوچک دارای دو خانه است. این گیاه معمولا در کنار آب های راکد و خاک های مرطوب در مناطق آمریکای شمالی، اروپا و قسمتی از آسیا می روید. در ایران نیز طبق بررسی کارشناسان روسی وجود آن تایید شده است.

 

همچنین بخوانید: نکاتی در مورد ویتامین ها

 

خواص و کاربرد حشیشه الفقرا

قسمت مورد استفاده این گیاه در طب سنتی ساقه نرم و سبز گلدار و برگ های آن است. این گیاه از مسهل های قوی است و ضد نقرس می باشد. به علاوه از داروهای مقوی قلب و تب بر است. خوردن این دارو ترشحات غدد و کلیه را تحریک می کند و مدر است و در رفع مسمومیت ها تاثیر خوبی دارد.

باید توجه شود که در این گیاه ماده سمی وجود دارد و خوردن آن باید زیر نظر پزشک باشد. تنطور الکلی گیاه به مقدار محدود برای تقویت قلب موثر است و در ردیف دیژیتال است. مقدار خوراک آن از شاخه های گلدار گیاه 0/5 – 1/5 گرم به عنوان مسهل قوی است. برای تهیه دم کرده 3 – 5 گرم برگ تازه یا 4 – 8 گرم برگ خشک را در 120 گرم آب جوش دم می کنند و پس از دم شدن این محلول را در 4 – 5 دفعه به فواصل 4 ساعت یعنی جمعا در 16 – 20 ساعت می خورند. اگر کمی گل پنیرک به دم کرده اضافه شود اثر محلول بیشتر و نرم کننده نیز می شود. از دم کرده 2 – 4 گرم آن در 220 گرم آب به صورت تنقیه برای کاهش تب اثر محسوس دارد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

برگ سنا مکی را با خواص درمان اختلالات و عفونت های پوستی، نرم کننده موها، جلوگیری از ریزش مو، درمان یبوست، درمان هموروئید، کاهش وزن و لاغری، رفع بوی بد دهان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0