سر گیجه و راه های مقابله با آن

1551 بازدید
06 فروردین 97
سمانه

سر گیجه و راه های مقابله با آن که بد نیست بدانیم :

در یک زمان ممکن است برای تمامی افراد حس سرگیجه به وجود آید. بسیاری از مردم هنگامی که از یک بلندی به پایین نگاه می کنند و یا هنگامی که در قطارهای دوار در شهرهای بازی سوار می شوند چنین حسی پیدا می کنند. حتی فضانوردان، خود دچار حملات سرگیجه می شوند. در هفتاد درصد موارد، سرگیجه نشانه ای از آن است که گوش داخلی، که به مانند یک ژیروسکوپ در نگهداشت وضعیت ایستاده شما عمل می کند، به خوبی عمل نمی کند. البته سرگیجه خود علامتی است که در بیش از سیصد و پنجاه بیماری مختلف رخ می دهد، که از آن جمله می توان به سرماخوردگی، آنفلوانزا، سو تغذیه، تنش روانی، مصرف برخی از داروها، عفونت های ویروسی، فشار خون بالا، دیابت، خونریزی داخلی، بیماری قلبی و یا سکته مغزی اشاره کرد.

نکاتی وجود دارند که می توان با انجام آن ها بر سرگیجه فائق آمد. اگر حملات سرگیجه بدون علت مشخص رخ دهند، حتما باید به پزشک مراجعه کنید، چرا که نمی دانید این مشکل گذرا است و یا آن که نشانه ای از یک بیماری خطیر. در این جا توصیه هایی خواهد آمد که ممکن است در توقف سرگیجه کمک کننده باشند :

سر گیجه و راه های مقابله با آن

سر گیجه و راه های مقابله با آن

گوش ها را از مدار خارج کنید :

در کنار گوش داخلی، پاها و چشمان نیز به شما در حفظ تعادل کمک می کنند. بر روی یک صندلی بنشینید و در حالی که پاهایتان بر روی زمین است، صندلی را با دستان خود بگیرید و به یک جسم ثابت برای چندین دقیقه خیره شوید. با این کار ممکن است بر سرگیجه فائق آمد. طبق نظر یک توانبخش سرگیجه، بدین ترتیب ممکن است مغز بیاموزد که چگونه از پیام های اشتباهی که از گوش داخلی ارسال می شوند، چشم پوشی کند. وی هشدار می دهد که نباید از این روش به میزان زیادی استفاده کرد. اگر سرگیجه شما دائمی است باید به پزشک مراجعه کنید.

آهسته ولی پیوسته راه بروید :

در هنگام سرگیجه مانند یک لاک پشت راه بروید و از تغییر سریع در موقعیت سر خود بپرهیزید. به ویژه اگر ایستاده اید یا دراز کشیده اید، به جای آن که سریع تغییر وضعیت دهید، به آرامی این کار را انجام دهید. به طور مثال هنگامی که از بستر برمی خیزید، ابتدا برای چند لحظه (حدود سی ثانیه) به پهلو دراز بکشید و سپس از جای خود برخیزید.

داروهای مصرفی خود را بررسی کنید :

بسیاری از داروها، به ویژه آن هایی که در مهار فشار خون بالا به کار می روند می توانند موجب بروز سرگیجه شوند. لذا از پزشک خود بخواهید تا داروهای مصرفی تان را بررسی نماید و در صورت نیاز و امکان برخی از آن ها را تغییر دهد.

عادت مصرف نمک را از خود دور کنید :

نمک زیاد در غذا موجب احتباس مایعات می شود، که خود می تواند در عملکرد گوش داخلی ایجاد اختلال کند. از مصرف پنیر، کالباس خشک و غذاهای کنسرو شده اجتناب کنید و در مجموع مقدار نمک مصرفی خود را به کمتر از دو گرم در روز برسانید (مقداری در حد یک قاشق چایخوری). این مقدار برابر با سدیم موجود در یک چیز برگر و یا یک ظرف کوچک سالاد است.

 

همچنین بخوانید: تمرینات تنفسی آرام بخش برای رفع خستگی و استرس

 

با محرک ها وداع کنید :

از مصرف دخانیات و کافئین اجتناب کنید، چرا که این دو، حساسیت بدن به حرکت را افزایش می دهند. چنانچه بر مصرف قهوه مصرید، مقدار مصرف خود را به یک تا دو فنجان در روز کاهش دهید. اما چای های گیاهی که فاقد کافئین می باشند انتخاب مناسب تری هستند.

مراقب حساسیت باشید :

سرگیجه می تواند علامت حساسیت نسبت به گرده ی گیاهان، حیوانات خانگی و یا حتی غذاها باشد. اگر چه این موارد نادر است ولی حساسیت های غذایی می توانند موجب سرگیجه شوند. چنانچه پس از مصرف غذایی مبتلا به سرگیجه می شوید، آن غذا را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

از دارو استفاده کنید :

داروهای دیمن هیدرینات مکلیزین، که برای درمان بیماری حرکت استفاده می شوند، حساسیت گوش داخلی به حرکت را کاهش می دهند و بدین ترتیب ممکن است سرگیجه را متوقف سازند. البته در موارد شدید تر ممکن است داروهای قوی تری مورد نیاز باشند. مغز با گذشت زمان توان قابل ملاحظه ای برای جبران بیشتر انواع سرگیجه پیدا می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ملیس یا بادرنجبویه را با خواص  تقویت قلب، تقویت سیستم عصبی، درمان سردردهای با منشا عصبی، درمان سرگیجه و میگرن، افزایش فشار خون، درمان بی خوابی، ازدیاد هوش و حافظه، درمان افسردگی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0