سرو خمره ای و خواصش را بشناسیم

5450 بازدید
05 خرداد 97
سمانه

سرو تبری یا سرو خمره ای و خواصش را بشناسیم !

به فارسی سرو تبری و رقم پا کوتاه و متراکم آن را سرو خمره ای گویند. نام های محلی آن در خوزستان و فارس نوش و در علی آباد کتول سر می باشد.

مشخصات گیاه سرو خمره ای !

درختی است زیبا نوع سرو خمره ای آن درختی است کوچک و متراکم، بردبار و متحمل شرایط سخت رویش، با ساقه های راست و برگ های کوچک شده که به شکل فلس در آمده اند. انشعابات و شاخه ها بادبزنی، میوه آن گرد یا تخم مرغی شکل و کبود رنگ است و ترشحات صمغی کبود یا نقره ای سطح میوه را فرا گرفته است. سرو خمره ای شبیه سرو ها است جز این که شاخه های آن بادبزنی است و میوه آن از 8-10 فلس تشکیل می شود.

چوب سرو خمره ای سبک، خیلی معطر و نسبتا سخت که از آن تربانتین گرفته می شود و پس از تبخیر اسانس آن صمغ سفیدی با نام سانداراک می دهد. درخت سرو خمره ای یا سرو تبری بومی آسیای معتدل و چین است. در ایران نیز بیشه ای از آن در محل سورکش واقع در دره کتول وجود دارد. در این بیشه درختان کهن و قطوری وجود دارد و درختان کهن دیگری از سرو خمره ای در سبزوار و در کرج نیز وجود دارد که سن آن ها به چند قرن می رسد.

سرو خمره ای و خواصش را بشناسیم

سرو خمره ای و خواصش را بشناسیم

خواص سرو خمره ای !

در چین برگ های این درخت از داروهای مرسوم و متداول چین است و خونریزی را بند می آورد. سایر خواص آن تلخ و مقوی معده و قابض و خنک کننده است. مدر، تونیک و ضد تب می باشد. جوشانده برگ ها و یا عصاره تازه برگ ها برای قطع هر نوع خونریزی مفید است. و برای زخم اثنی عشر و زخم معده مفید است. برای التیام سوزاک و سرماخوردگی نافع است. تخم آن دارای مواد مغذی است، مسکن است، تونیک و اشتها آور می باشد، برای جهاز تنفسی مفید است، روی کبد اثر می گذارد و ترشح مفرط عرق را کنترل می کند.

 

همچنین بخوانید: نکاتی جهت بهداشت روزانه پوست

 

در موارد طپش قلب به عنوان داروی موثری تجویز می شود و به علاوه برای بی خوابی و عصبانیت مفید است. سرفه را تسکین می دهد و برای ناراحتی و اختلالات تشنجی اطفال اثر مفید دارد. از برگ ها و تخم آن برای معالجه خونریزی و تسکین دردهای روماتیسمی و بیماری های زنان استفاده می شود.

دیگر خواص آن:

جوشانده بندها و مفصل های شاخه های درخت در استعمال داخلی برای سرماخوردگی و روماتیسم نافع است و در استعمال خارجی برای رفع ناراحتی های پوستی مفید می باشد. از رزین آن مخلوط با رزین کاج برای تحلیل تومور استفاده می شود. با گرد پوست سفید آن مخلوط با موم و چربی خوک پمادی درست می کنند که برای معالجه سوختگی از آتش و یا آب مفید است و برای رویش مو در محل زخم ها که موی آن ریخته باشد نافع است. در هند و چین از گرد برگ های آن به عنوان قاعده آور و از تخم آن چون تونیک برای تقویت نیروی جنسی می خورند و در موارد اسهال خونی و تهوع نیز بسیار مفید است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن درخت سرو را با خواصتسکین دردهای عضلانی، سم زدا، افزایش گردش خون و درمان سلولیت، لاغری موضعی شکم و پهلو، کاهش آکنه، آرامبخش، بهبود وضعیت خواب، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0