زیتون و خواص درمانی آن

3593 بازدید
08 مهر 96
عطارک
,

زیتون و خواص درمانی آن

در گذشته زیتون (Olive) نه تنها نشانی از صلح بلکه نمایان گر ثروت و وفور کشورها بوده و حمل شاخه‌های آن در جشن‌ها و مجالس بزرگ یونان، افشاندن زیتون وحشی برای قهرمانان المپیک، تاج زیتون فاتحان رومی در مراسم استقبال، و مواردی که سواره نظام‌ها در بازدیدهای امپراتوری همانند هدیه‌های نمادین صلح بکار می‌بردند (دوران بربرها) که فقط با پیروزی حفظ می‌شدند. و روغن زیتون فقط به عنوان یک ماده برای ثروتمندان و بزرگان شناخته می شده و بیشتر به سبب ارزش آن برای آرایش پهلوانان نیز مورد توجه بوده‌است، جنگجویان بعد از استحمام به خودشان روغن زیتون می‌زدند. تاج زیتون، شاخه‌ای از درخت زیتون است که به دور حلقه‌ای پیچیده شده و در بازی‌های باستانی المپیک یونان به قهرمان اعطا می‌شده است. در المپیک ۲۰۰۴ آتن سنت اهدای تاج زیتون تجدید شد و به همراه مدال طلا به قهرمانان اعطا شد. شاخه زیتون در پرچم سازمان ملل متحد نیز به عنوان نماد صلح استفاده شده است.

از زیتون بیشتر بدانیم …

درخت زیتون (گیاهی است از تیره زیتون) به ارتفاع 5 تا 7 متر و در شرایط مناسب بلندی آن به 10-15 متر هم می رسد تنه درخت مسن شکاف های سطحی ناهموار دارد، میوه زیتون بیضی شکل و گوشتی و سبز تیره و درای هسته محکم است میوه زیتون خوراکی است و روغن زیتون را از میان بر میوه آن استخراج می کنند، این درخت که در بیشتر نقاط زمین در آب و هوای معتدل و مرطوب می روید در شمال ایران نیز در رودبار و منجیل پرورش داده می شود.

درخت زیتون دو نوع است که یک نوع آن در بیابان ها به حالت وحشی می روید و نوع دیگر را پرورش می دهند بعضی از گیاه شناسان نوشته اند که درخت زیتون وقتی به سن چهل سالگی برسد میوه می دهد، بیشتر میوه این درخت مصرف غذایی و درمانی دارد، میوه رسیده آن گرم مزاج و میوه نارس آن سرد مزاج است.روغن زیتون را از میوه این درخت استخراج می کنند، که در پخت و پز، تهیه مواد آرایشی و بهداشتی، تهیه صابون، صنایع دارویی و سوخت چراغ های نفتی نیز استفاده می شود.

زیتون و خواص درمانی آن

زیتون و خواص درمانی آن

 

قسمت های مورد استفاده زیتون :

میوه (برگ، پوست و شیره درخت زیتون نیز در طب مورد استفاده قرار می گیرند).

مواد اصلی و موثر زیتون :

میوه :اسیدهای چرب اشباع نشده تک ظرفیتی (از جمله اولئیک، پالمیتیک و لینولئیک اسید)، استروئیدها (از جمله بتا، سیتسترول،کامپسترول)، فلانوئیدها، پلی فنول ها (خصوصا تیروزول و هیدروتیروزول).

اجزا و ارزش غذایی زیتون :

زیتون سرشار از ویتامین ای و اسیدهای چرب اشباع نشده تک ظرفیتی است.

اثرات و درمان طبی زیتون :

میوه :ملین، ضد چربی، افزایش دفع ترشحات صفراوی، آنتی اکسیدان.

برگ: ضد التهاب، آنتی کسیدان، کاهش قند خون  و کاهش فشار خون، آرامبخش، ضد خارش، ضد عفونی کننده، مسهل، مدر.

فواید و موارد مصرف زیتون :

میوه : کاهش چربی بد و افزایش چربی خوب، پیشگیری و درمان یبوست، پیشگیری از تصلب شرایین، کمک به درمان زردی، کمک به کاهش قند و فشار خون، پیشگیری از سرطان (خصوصا سرطان روده بزرگ و پستان)، تخفیف شدت بیماری های التهابی و روماتیسمی (خصوصا روماتیسم مفصلی و استئوآرتریت)،

برگ : کمک به درمان افزایش چربی، قند و فشار خون، پیشگیری و درمان بیماری های روماتیسمی و نقرس، کمک به درمان مالاریا.

*ضمنا عرق برگ زیتون نیز برای درمان چاقی مفید می باشد.

 

همچنین بخوانید:  7 خواص صابون روغن زیتون برای مو و پوست

 

فراموش نکنیم :

  • برای جلوگیری از پیشرفت کرم خوردگی دندان و تسکین درد آن مردم شمال میوه زیتون را با آبغوره می جوشانند تا مانند عسل گردد و آن را مزمزه می کنند تا حدودی درد دندان کرم خورده را قطع و ار پیشرفت کرم خوردگی جلوگیری می کند.
  • میوه پخته شده زیتون جهت معالجه نقرس و مفاصل مفید می باشد بخور برگ آن رطوبات دماغی را از بینی خارج نموده و برای زکام های رطوبی نافع می باشد.
  • روغن زیتون مصرف غذایی فراوان داشته یکی از بهترین مسهل ها و ملین ها می باشد و خوردن این روغن همراه غذا بخصوص در فصول سرد سال بسیار مفید است.
  • چنانچه میوه رسیده زیتون را در آب نمک مدتی گذاشته و سپس با مغز گردو میل کنند مقوی دستگاه گوارش بوده و اشتها آور است.
  • به دلیل روند ماده سازی زیتون، مقدار نمک آن بالاست (بین 2 تا 5 گرم نمک در هر 100 گرم زیتون پرورده هسته دار).
  • میوه نارس زیتون جهت مدوای سوختگی مصرف می شود، بخور میوه رسیده زیتون جهت چند نوع از امراض شش ها نافع می باشد جویدن برگ درخت، بوی بد دهان را زایل می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

برگ زیتون را با خواص بهبود عملکرد قلب و عروق، تنظیم قند خون و فشار خون، جلوگیری از سرطان، استخوان سازی، خاصیت ضد باکتری و ضد ویروسی، داروی ضد سرماخوردگی، بهبود عملکرد جنسی، بهبود اختلالات حرکتی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0