روش نگهداری سانسوریا نیزه ای و آنچه باید در مورد این گیاه بدانید

974 بازدید
04 فروردین 02
مهربانو زهرا
,

سانسوریا نیزه ای و آنچه باید در مورد این گیاه بدانید

سانسوریا نیزه آفریقایی (سانسوریا لوله ای)

درود و سلام به شما دوستان و همراهان عزیز و همیشگی؛ امروز با هم در مورد گیاه سانسوریا نیزه ای صحبت می کنیم، گیاهی مقاوم و زیبا؛ اگر علاقمند به نگهداری گیاهان هستند می توانید با نگهداری این گیاه شروع کنید، چون اگر شرایط نگهداری گیاه را بدانید نیاز نیست خیلی وقت و زمان برای این گیاه صرف کنید و یا به گیاه آسیب بزنید پس تا پایان مقاله همراهم باشید تا نکته های مفید و کلیدی برای رشد مطلوب گیاه را با هم بررسی کنیم؛ از اینکه تا پایان مقاله همراهم هستید سپاسگزارم.

آیا سانسوریا رنگی بخریم؟

سانسوریا نیزه ای یه نوع ساکولنت است و شرایط نگهداری این گیاه شبیه ساکولنت هاست و حتما باید از نور مستقیم خورشید به دور نگهداری شود. شما حتما در بازار این گیاه را با رنگ بندی های زیادی دیده باشید این گیاه را برای جذابیت بیشتر رنگ می زنند تا فروش بالاتری داشته باشد اما حواستون باشه که این رنگ ها به مرور زمان باعث آسیب رسیدن به این گیاه می شود و زیبایی کاذب دارد، اگر این گیاه را هدیه گرفتید یا اگر مجبور شدید نوع رنگ شده گیاه را بخرید حتما سریعا اقدام به پاک کردن رنگ روی گیاه کنید؛ با مقداری پارچه و آب ولرم رنگ را به آرامی از گیاه جدا کنید و اجازه دهید گیاه به طور طبیعی و بهتر رشد کنه و نفس بکشه مطمئن باشید که گیاه در این شرایط بهتر و زیباتر رشد خواهد کرد.

سانسوریا نیزه ای و آنچه باید در مورد این گیاه بدانید

سانسوریا نیزه ای و آنچه باید در مورد این گیاه بدانید

سانسوریا نیزه ای چقدر نور نیاز داره؟

انواع سانسوریا به نور متوسط و فیلتر شده نیازمند هستند. اما همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد این گیاه یک ساکولنت هست و نیاز نوری بالاتری دارد اما غیر مستقیم؛ این گیاه را می توانید پشت پنجره جنوبی با فاصله یک یا دو متری نگهداری کنید؛ دقت کنید به هیچ عنوان آفتاب به گیاه نتابد اما مکان نگهداری گیاه حتما روشن و پرنور باشد. نور غیر مستقیم و فراوان؛ نوری که از پنجره رد شده باشد مناسب این گیاه است.

سانسوریا نیزه ای رو چقدر آبیاری کنم؟

این گیاه جزو گیاهان مقاوم به کم آبی است؛ نیاز به آبیاری زیادی ندارد حتما در فاصله بین دو آبیاری باید خاک گیاه کامل کامل خشک شده باشد سپس گیاه را آبیاری کنید؛ جوری آبیاری کنید که آب به تمام ریشه ها برسد و حتی آب اضافه از ته گلدان خارج شود. حتما پس از چند ساعت پس از آبیاری (حدود نیم تا یک ساعت) آب زیر گلدانی را خارج کنید. چون آبی که در زیر گلدانی جمع شده باشد و خالی نشود باعث می شود ریشه های گیاه برای مدت زیادی خیس بماند و آسیب ببیند و یا باعث جمع شدن پشه ها و بیماری برای گیاه می شود؛ فراموش نکنید اگر خاک گیاه کامل خشک نشده باشد یا نمدار باشد گیاه را آبیاری نکنید چون این گیاه مقاوم به خشکی خاک است اما در برابر خیس بودن خاک دوام نمی آورد.

چه خاک برای سانسوریا رنگی مناسب است؟

خاک این گیاه باید خاکی سبک دارای زهکشی عالی باشد، خاک سنگین برای این گیاه استفاده نشود و حتما حواستون به زهکشی گلدان (سوراخ های ته گلدان) باشد. اگر خاک سبکی برای گیاه تهیه کنید و زهکشی خوبی نداشته باشد ریشه های های گیاه بر اثر خیس بودن دائم دچار پوسیدگی خواهد شد. ترکیب خاک برگ + پرلیت + کمی شن و ماسه و کمپوست مناسب این گیاه است.

 

همچنین بخوانید: علت پژمرده شدن سانسوریا چیست؟ + راه حل درمان آن

 

نحوه کوددهی و تغذیه سانسوریا

این گیاه را در فصل رشد گیاهان (بهار و تابستان) هرماه با کود های 20+20+20 و کود های موجود در بازار تقویت کنید، در فصل خزان و زمستان کود دهی را کمتر و متوقف کنید.

این گیاه نیاز به تعویض گلدان هر ساله ندارد اگر خیلی گلدان برای گیاه کوچک و نامسب شده بود در فصل بهار گلدان را یک سایز بزرگتر گلدان قبلی عوض کنید؛ تقریبا این گیاه دوسه سالی یک بار نیاز به تعویض گلدان دارد.

نحوه تکثیر سانسوریا لوله ای

  • سانسوریا نیزه ای همانند بقیه سانسوریا ها از طریق قلمه زدن و تقسیم پاجوش ها زیاد و تکثیر می شود؛ در فصل بهار هنگام تعویض گلدان اگر پاجوش های داخل گلدان نصف گیاه مادری شده باشند به آرامی پاجوش ها را جدا کنید و در گلدانی مجزا بکارید (همیشه قبل تعویض گلدان گیاه از شب قبل آبیاری کنید تا هنگام تعویض گلدان و خارج کردن گیاه از گلدان ریشه ها آسیب نبینند.)
  • تکثیر از طریق قلمه گیاه: می توانید قلمه ای سالم و سرحال را از گیاه مادری جدا کنید و درون خاک سبک بکارید یادتون باشه این گیاه نیاز به آبیاری زیاد ندارد قلمه های تازه کاشته و جوان را غرقاب نکنید و نگذارید که خاک کامل خشک شود تا قلمه ها ریشه دار شود.

مشکلات و بیماری های سانسوریا نیزه ای

بیماری های رایج در این گیاه پوسیدگی و زرد شدن ساقه و برگ هاست که از آبیاری زیاد و نداشتن زهکش مناسب گلدان است چون عدم زهکش مناسب آب اضافی داخل خاک را درخود نگه میدارد و گیاه به مرور زمان ریشه خود را ازدست داده و ساقه دچار پوسیدگی می شود.

امیدوارم مطلبی که در این مقاله گفته شد برای شما عزیزان مفید بوده باشد؛ سوالی بود کامنت بگذارید؛

مراقب خودتون و گیاهان و محیط زیست باشید؛ روز و روزگاران خوش خدانگهدار.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.  

شکوفه بادام شیرین را با خواص تقویت سیستم ایمنی، درمان مشکلات تنفسی اعم از آسم و تنگی نفس، درمان سرفه های خشک، ضدالتهاب، تسکین درد عضلات، مرطوب کننده پوست و…، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0