topNotif

روان شناسی رنگ ها و تاثیرات آن ها بر روی انسان

1794 بازدید
21 شهریور 99
مروارید
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

روان شناسی رنگ ها و تاثیرات آن ها بر روی انسان

رنگ در زندگی یک فرد در همه جنبه ها و زمینه های مختلف زندگی مانند: ادبیات، هنر، علوم اجتماعی و روانشناسی، مادی گرایی و اخلاقی و غیره ظاهر می شود.

تعریف رنگ ها با توجه به زمینه ای که در آن ها استفاده می شود متفاوت است، هنرمندان، نقاشان و آنهایی که درزمینه رنگ و چاپ کار می کنند، رنگ ها را به عنوان جوهر و اجزای مختلف تعریف می کنند. اما طبیعت گرایان، آنها آن را به عنوان اشعه های رنگی تعریف می کنند که در نتیجه فرآیند تجزیه و تحلیل نور هنگام دریافت در شبکیه چشم حاصل می شود، یعنی این اثر فیزیولوژیکی است که ناشی از وجود ماده رنگی یا اشعه ها و نورهای مختلفی است که چشم دریافت می کند و تجزیه و تحلیل آن در مرکز بینایی مغز از طریق سیستم عصبی می باشد.

در این مقاله می خواهیم تاثیر رنگ ها از جمله رنگ لباس ها رنگ محیط، دکوراسیون، معماری و … را بر روان افراد بررسی کنیم، با ما همراه باشید.

 

روان شناسی رنگ ها و تاثیرات آن ها بر روی انسان

روان شناسی رنگ ها و تاثیرات آن ها بر روی انسان

 

معنای رنگ ها در روان شناسی رنگ ها 

از زمان های بسیار قدیم، انسان از رنگ های استخراج شده از گیاهان در کارهای هنری، لباس و پوشاک، وسایل خانه، بناها و معماری و… استفاده کرده است، که به نوبه خود زندگی درونی و روانی فرد را به تصویر می کشد و احساسات، ارزش ها، وابستگی ها و تمایلات او را بیان می کند، رنگ ها به صورت نمادین زندگی، مرگ، خوشبختی، رحمت و بی رحمی معنا می شوند. اما در عصر حاضر، بسیاری از مطالعات اخیر ثابت کرده اند که رنگ ها تاثیر زیادی بر سلول های انسانی دارند.

همانطور که هر رنگ دارای یک موج نوری خاص است و دارای طول مشخصی است که از رنگی به رنگ دیگر متفاوت است، هر موج اثری دارد که بر روی سیستم عصبی و وضعیت روانی فرد تاثیر گذار است.

تاثیرات رنگ ها بر روان انسان

مطالعات روانشناختی روانشناسان ثابت کرده است که رنگ ها فقط امواج نور و ارتعاشات نیستند. بلکه تاثیرات بسزایی دارند که در اعماق روح انسان ظاهر می شوند. برخی از آن ها مثبت هستند که بیانگر راحتی، عشق، لذت و شادی هستند، در حالی که موارد منفی علاوه بر تاثیر واضح آن ها بر روحیه و سلامتی، احساس اضطراب، آشفتگی، غم و نفرت را برمی انگیزد. در حالی که از دوران باستان در تمدن هایی مانند فراعنه، تمدن یونان، هند و چین از رنگ ها برای درمان استفاده می شده است. اخیرا برخی از مراکز متخصص درمانی در زمینه رنگ درمانی فعالیت می کنند.

از آنجا که برخی تعارضات در تفسیر معنای یک رنگ در یک دوره از زمان و دوره های دیگر وجود دارد، طبقه بندی های بسیاری وجود دارد که بعد روانشناختی برخی از رنگ ها را توضیح می دهد. رنگ ها را به طور کلی به چهار رنگ اصلی تقسیم می کنند: (قرمز، آبی، سبز و زرد).

  • رنگ آبی بیانگر ذهن، تفکر، هوش و خرد است؛
  • رنگ زرد بیانگر احساسات، خلاقیت، اعتماد به نفس و عزت نفس است؛
  • رنگ قرمز بیانگر ابعاد جسمی، قدرت، شجاعت است؛
  • رنگ سبز تعامل و تعادل بین همه رنگ های قبلی، راحتی و نوسازی را نشان می دهد.

انواع رنگ ها و مفهوم روانشناختی آن ها

با توجه به اهمیت روانشناختی رنگ و تاثیرات مثبت روانشناختی رنگ ها، در زمینه های مختلف زندگی، استفاده از آن ها در معماری اقامتگاه ها، بیمارستان ها و ساختمان های آموزشی به سرعت رواج یافته است. با توجه به علاقه ای که بسیاری از دانشمندان به انجام مطالعات علمی و تحقیقاتی روی بررسی مفهوم رنگ ها داشتند، رنگ ها به چند دسته تقسیم می شوند:

رنگ سفید

رنگ سفید رنگی است که نشان دهنده خلوص، شادی و آرامش است و فردی که (گروه پزشکان و همه کسانی که در زمینه پزشکی هستند) از ویژگی های روانشناختی رنگ سفید بهره مند شود احساس راحتی، امید، خوش بینی و بهبودی را در روح بیماران ایجاد می کند، زیرا سفید یک رنگ روشن است که در همه رنگ ها و امواج خاصیت انعکاس دارد و تاثیر موثری در روند آرامش اعصاب دارد. و حتی اثبات شده است که در زندان ها و موسسات روانپزشکی در درمان و تسکین حملات عصبی بیش از حد اثر گذار است.

 

همچنین بخوانید: تاثیر رنگ ها در رفع خستگی

 

رنگ سیاه

سیاه یک رنگ تیره و مات است که هیچگونه موج رنگی روی خود را منعکس نمی کند. این رنگ تمام طیف نورهایی را که به آن معطوف می شوند جذب می کند، که باعث ایجاد رمز و راز به شخصیت فرد می شود و رنگ سیاه در بیشتر موارد مالیخولیایی را نشان می دهد و در بسیاری از کشورها به عنوان وسیله ای برای عزاداری و ابراز ناراحتی در نظر گرفته می شود، با این حال، استفاده از آن در کنار رنگ سفید در انواع هنرها بسیار زیبا است، زیرا منجر به ایجاد تضادی هنری می شود که زیبایی بصری را القا می کند و برخی از محققین معناهای دیگری از رنگ سیاه را ذکر کردند. مانند پیچیدگی، ایمنی و شایستگی.

رنگ قرمز

رنگ قرمز رنگ آتش، خون و انقلاب است، علاوه بر این رنگی است که به طور کلی عواطف و احساسات شدید را نشان می دهد، علاوه بر قدرت، نشاط، فعالیت و استقامت، و همچنین برای بیان حالت های عصبانیت و خطر استفاده می شود، همانطور که در چراغ راهنمایی می بینیم و این یک رنگ است که به عنوان یک کاتالیزور برای افزایش روند تنفس عمل می کند، این رنگ ضربان قلب را افزایش می دهد، و یک رنگ چشم نواز است که به سرعت توجه را به خود جلب می کند و یکی از گرمترین رنگ هاست.

رنگ آبی

آبی رنگ آسمان و دریا است، که افق گسترده و بزرگی را نشان می دهد، که به انسان احساس راحتی می دهد، زیرا یک رنگ آرام و شفاف است و توانایی ایجاد فضای تفکر را دارد و به آرامش محیط کمک می کند همچنین می تواند حکمت و دوستی را نشان دهد، و با رنگ سفید در بیان صلح، عشق و هماهنگی مشترک است و به طور کلی برای روح انسان یک رنگ مورد علاقه است، باعث آرامش اعصاب می شود، علاوه بر این به طور خودکار سطح فشار خون و سرعت تنفس را کاهش می دهد.

رنگ زرد

این رنگ خورشید و طلا است و گرم می باشد زیرا گرمای نور را بیان می کند، و یک رنگ زیبا و جذاب است که ویژگی های روانشناختی آن مقاومت در برابر بیماری های عصبی می باشد. رنگ زرد با طول موج نسبی آن مشخص می شود. با وجود اینکه یک محرک عاطفی قوی است و دارای تاثیرات بسیاری بر روح انسان است، این تاثیرات با توجه به درجات آن متفاوت است، در درجه متوسط آن به بالا بردن روحیه کمک می کند، و همچنین اعتماد به نفس و خوش بینی را افزایش می دهد، و در درجات پررنگ ممکن است آزار دهنده و نامطلوب باشد. مانند برانگیختن احساس ترس، تنش و اضطراب.

رنگ سبز

رنگ سبز در وسط دایره رنگ بین آبی و زرد قرار دارد، این مکان باعث می شود، آرامش رنگ آبی و گرمای رنگ زرد را دارا باشد. بنابراین، اگر خنک تر شود و به تدریج به سمت آبی حرکت کند، نقش آن در احضار آرامش و تفکر ظاهر می شود و اگر به سمت زرد حرکت کند، تاثیر آن در تحریک شادابی و احساس خوش بینی و گرما ظاهر می شود، زیرا یک رنگ راحت برای چشم است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون اعصاب را با خواص تقویت اعصاب، آرامبخش، ضد استرس، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0