راههای نگهداری بهتر فیتونیا در خانه

894 بازدید
02 آبان 01
مهربانو زهرا
,

راههای نگهداری بهتر فیتونیا در خانه

فیتونیا

سلام و درود دوستان و همراهان گرامی امیدوارم حال خودتون و گیاهان تون خوب و عالی باشد.

امروز قراره با گیاه همیشه سرسبز و زیبا به نام فیتونیا در خدمت شما عزیزان باشم اگر قصد خرید این گل زیبا را دارید و یا در منزل و محل کارتون این گیاه را نگهداری می کنید پس تا پایان مقاله کنارم باشید. امیدوارم بتوانیم با هم برای رشد و شادابی بهتر گلها بهم دیگر کمک کنیم.

انواع گیاه فیتونیا

گیاه فیتونیا گونه های مختلفی دارد، فیتونیای نقره‌ای و فیتونیای آلبیونیس دو گونه خیلی معروف از گیاه فیتونیا هستند که نگهداری همه نوع آن تقریبا شبیه بهم است و کار دوستداران این گیاه را راحت کرده است؛ همچنین این گیاه به گیاه بسیار حساس و احساساتی هم نام گرفته است؛ چون اگر نسبت به آبیاری گیاه بی توجهی انجام بدهید با قهر کردن و لوس شدن واکنش نشان می دهد تا شما متوجه بشید که چقدر عزیز دل حساس و توقعاتی هست.

این گیاه چون رطوبت دوست است می تواند گزینه مناسبی برای ترایوم باشد چون رشد متوسطی هم دارد جز گیاهانی است که برای تراریوم استفاده می شود و زیبایی خاصی به ترایوم می بخشد.

راههای نگهداری بهتر فیتونیا در خانه

راههای نگهداری بهتر فیتونیا در خانه

شرایط نگهداری فیتونیا

گیاه آپارتمانی فیتونیا به چه مقدار نور خورشید نیاز دارد؟

این گیاه نیاز نوری بالایی دارد؛ نور غیر مستقیمی که از پنجره و پرده رد شده باشد و به اصطلاح نوری فیلتر شده باشد. هر چه نور بیشتری دریافت کند رشد مطلوب تری خواهد داشت؛ هرگز این گیاه را در معرض نور مستقیم خورشید و نور تند ظهر قرار ندهید چون طاقت ندارد و گیاه می سوزد.

بهترین زمان و روش آبیاری فیتونیا چیست؟

آبیاری گیاه باید طوری باشد که اکثر خاک گیاه نمدار باشد خاک گیاه نباید باتلاقی یا کاملا خشک باشد باید طوری گیاه را نگهداری کنید که نه تشنگی بکشد و نه غرقابی باشد خاکی مرطوب و نمدار را دوست دارد؛ همچنین این گیاه رطوبت دوست است اگر محل نگهداری گیاه خشک است حتما برای گیاه جزیره تهیه کنید یا هر روز صبح زود و غروب گیاه را غبار کشی کنید؛ حتی می توانید گیاه را کنار گیاهان دیگر رطوبت دوست قرار بدهید تا از رطوبت یکدیگر بهره ببرند، همچنین اجاز ندهید گیاه در سرما قرار بگیرد چون گیاه گرمسیری است؛ گرما و شرجی بودن هوا را بیشتر دوست دارد.

برای پرورش فیتونیا از چه خاکی استفاده کنم؟

خاک گیاه فتونیا باید خاکی سبک همراه با زهکشی بالا باشد. همیشه دقت داشته باشید سوراخ های ته گلدان باز باشد تا آب اضافی پس از آبیاری از ته گلدان خارج شود. ترکیبی از خاک برگ + پیت ماس+ شن و کمی پوکه معدنی (لیکاپن)؛

هرچه خاک تخلخل (تخلخل عبارت است از تمامی فضاهای خالی موجود در خاک) بهتری داشته باشد ریشه ها آزاد و بهتر در خاک رشد می کنند پس سعی کنید خاکی تهیه کنید که پس از آبیاری آب اضافه، بلافاصله از ته گلدان خارج شود؛ در فصل بهار اگر ریشه های گلدان از ته گلدان بیرون زده باشد اقدام به تعویض گلدان کنید. با ترکیب خاکی که ذکر شد؛ همچنین برای رشد بهتر و تغذیه خاک گیاه می توانید درفصل بهار و تابستان هر ماه گیاه را با کودهای موجود در بازار تقویت کنید.

 

همچنین بخوانید: علت پژمرده شدن سانسوریا چیست؟ + راه حل درمان آن

 

چگونه گیاه فیتونیا را تکثیر کنم؟

 تکثیر گیاه فیتونیا به راحتی انجام می شود توسط ساقه و برگها؛ شما می توانید در فصل بهار و تابستان ساقه سالم و سرحالی را از گیاه جدا کرده درون آب یا خاک پرلیت یا خاک خیلی سبک بکارید (تکثیر برگ هم به همین طریق است)؛ پس از چند هفته که ریشه زد گیاه را درون خاک سبک بکارید می توانید گیاه را کاور کنید تا حالت گلخونه ای داشته باشد و زودتر و بهتر ریشه بزند.

پس از قلمه زدن گیاه، نایلونی روی گیاه کشیده و سوراخ هایی روی نایلون ایجاد کنید. به یاد داشته باشید هرگاه گیاهی یا قلمه ها کاور باشند نیازی به آبیاری زیادی ندارند فقط باید خاک مرطوب باشد.

توجه: گیاهانی که تازه کاشته می شود و یا گیاهانی که تازه خاک گلدان عوض شده باشد تا چند ماه نیاز به کود دهی ندارد چون خاک غنی است.

این گیاه گل های ریزی نیز می دهد که جذابت چندانی ندارد می توانید گلها را هرس کنید چون به رشد گیاه انرژی بیشتری می بخشد، همچنین هرس کردن گیاه و چیدن برگها و ساقه های بدفرم گیاه باعث رشد مطلوب تر گیاه می شود.

برخی مشکلات رایج در گیاه فیتونیا

  • بیحال شدن گیاه: نشانه کم آبی است؛ گیاه را آبیاری کنید
  • چروک شدن برگها: نشانه کمبود رطوبت محیط است؛ رطوبت محیطی گیاه را بالا ببرید
  • چسبندگی برگها: گیاه آفت گرفته؛ سریعا گیاه را سمپاشی کنید
  • زردشدن برگهای گیاه نشانه آبیاری زیاد است؛ آبیاری  کمتر کنید
  • فاصله بین برگها ایجاد شده است: گیاه از کم نوری رنج می برد؛ گلدان را به محیط پر نور تری منتقل کنید.

امیدوارم مطالبی که گفته شد برای شما عزیزان مفید و مثمر ثمر باشد؛ مراقب خودتون گیاهان و محیط زیست باشید سوالی بود کامنت بگذارید .

روز و روزگاران خوش خدانگهدار

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

تخم کاهو را با خواص درمان درمان ورم های دستگاه تناسلی، خنک کننده و خواب آور، ضد سرفه و کاهنده قند خون، درمان نازایی، درمان بیماری های دستگاه ادراری و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0