topNotif

دلایل خشکی دهان و راه‌های درمان آن

2826 بازدید
23 اسفند 96
آلاله
بروزرسانی شده در تاریخ 2 دی 1400

دلایل خشکی دهان و راه‌های درمان آن که بد نیست بدانیم

اگر به خشکی دهان مبتلا هستید، غدد بزاقی شما به مانند یک قنات مرده، نازا هستند. خشکی دهان مشکل کوچکی نیست. خشکی مزمن، برای صحبت کردن، جویدن، بلع و حتی ذائقه ایجاد اشکال می کند. این همه موجب می گردد تا زندگی ناخوشایند شود.

بزاق هم چنین در پیشگیری از خرابی دندان ها و لثه نقش اساسی دارد.  خشکی دهان موجب می گردد تا دندان ها طی چند ماه خراب شوند. در شرایط عادی اثر آنتی باکتریایی و خاصیت قلیایی بزاق اثر ساینده و تخریبی اسیدهای تولید شده از پلاک ها را بر سطح دندان ها خنثی می کند و غلظت بالای کلسیم و فسفر در غذای مصرفی نیز در مراحل اولیه تخریب دندان ها اثر ترمیمی دارد.

علت اصلی خشکی دهان :

علت اصلی خشکی دهان مصرف برخی از داروها است. در اصل این مشکل عارضه جانبی مصرف بیش از چهارصد نوع دارو از جمله، آنتی هیستامین ها، ضد احتقان ها، ضد افسردگی ها، بسیاری از انواع مدرها، داروهای ضد فشار خون و برطرف کننده های گرفتگی عضلانی می باشد. گرفتگی بینی نیز می تواند موجب خشکی دهان گردد. افرادی که به علت آلرژی و یا ابتلا به لوزه سوم ناچار هستند از راه دهان تنفس کنند، عموما از خشکی دهان رنج می برند. برخی از انواع کمبودهای ویتامین مانند ریبوفلاوین یا ویتامین آ نیز ممکن است منجر به خشکی دهان گردند.

تولید بزاق با فزونی سن ممکن است کاهش یابد و عارضه ی خشکی دهان را به وجود آورد. مبتلایان به دیابت کنترل نشده، به علت کاهش ترشح بزاق، ناشی از زیادی ادرار، اغلب تشنه هستند. مبتلایان به بیماری شوگرن، یکی از انواع بیماری های روماتیسمی که بیشتر بانوان را پس از سنین یائسگی گرفتار می کند، نیز از خشکی دهان رنج می برند و در نهایت پرتو درمانی سرطان های سر و گردن با تخریب غدد بزاقی، در صورتی که به خوبی از آن ها محافظت نشده باشد، موجب بروز خشکی دهان می شود.

دلایل خشکی دهان و راه‌های درمان آن

دلایل خشکی دهان و راه‌های درمان آن

درمان خشکی دهان :

در بیشتر درمان های خشکی دهان نیاز به جویدن زیاد می باشد. جویدن موجب تحریک غدد بزاقی می شود، لذا بهترین تمرین در این موارد می باشد. البته در این موارد فرض بر این است که غدد بزاقی فعالیت نسبی دارند، اما اگر این غدد کاملا غیر فعال باشند آن گاه جویدن نیز به کار نمی آید. جویدن یخ له شده، نه تنها دهان را مرطوب می کند، بلکه موجب فعالیت فک می گردد، که برای ترشح بزاق ضروری است.

جویدن آدامس های بدون شکر موجب تحریک ترشح بزاق می شود. ترکیب تحرک و شیرینی آدامس موجب افزایش جریان بزاق می شود ولی باز هم تاکید می شود از آدامس های بدون شکر استفاده کنید چرا که مواد قندی موجب تسریع در تخریب دندان ها می شوند. نتیجه به دست آمده از پژوهش ها، حاکی از آن است که جویدن آدامس برای مدت ده دقیقه در هر ساعت، افزایش قابل ملاحظه ای در جریان بزاق به وجود می آورد. البته در برخی افراد شاید این مدت لازم نباشد در عوض در برخی دیگر ممکن است به جویدن آدامس برای مدت طولانی تر نیاز باشد.

 

همچنین بخوانید: درمان بیماری های دهان و مشکلات دندان

 

دیگر درمان های موثر در خشکی دهان :

اگر تمایل به جویدن آدامس ندارید، می توانید یک شکلات یا برگه آلو در دهان گذاشته و آن را بمکید. مشاهده شده این کار نیز در افزایش تولید بزاق اثر مفیدی به همراه دارد. البته باز هم سعی کنید از انواع شکلات بدون شکر استفاده کنید. همچنین تا جایی که می توانید آب بنوشید و آن را در اطراف دهان بچرخانید و از غذاهای مایع که عامل افزایش خشکی دهان هستند زیاد استفاده نکنید، برخلاف تصور همگان، مصرف غذاهایی نظیر غلات نرم شده در شیر (برشتوک)، از آن جا که نیاز کمتری به جویدن دارند، کمتر موجب ترشح بزاق می شود. مصرف این غذاها در طی چند هفته، کاهش قابل ملاحظه ای در ترشح بزاق به وجود می آورند.

غذاهای حاوی فیبر غذایی، احتمالا از طریق ساز و کار جویدن، موجب تحریک ترشح بزاق می شوند. این دست غذاها نیازمند جویدن زیادی هستند. کمبود ویتامین ها می تواند موجب کاهش رطوبت دهان گردد. کمبود ریبوفلاوین و یا ویتامین آ از جمله مواردی است که خشکی دهان ایجاد می کند. کم خونی ناشی از کمبود ویتامین ب12 نیز موجب خشکی دهان می شود. لذا سعی کنید از مکمل های مولتی ویتامین به صورت روزانه استفاده کنید.

درمان نهایی :

در افرادی که از خشکی دهان و کمبود فقدان بزاق رنج می برند، بزاق مصنوعی کاربرد دارد. این ژل ها حاوی مواد و آنزیم هایی مشابه بزاق طبیعی هستند با این تفاوت که برای مدت کوتاه تری در دهان باقی می مانند، لذا لازم است از آن ها به صورت متناوب استفاده کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن میخک را با خواص درمان انواع مشکلات پوستی، درد دندان، سوء هاضمه، سرفه، آسم، سردرد، استرس ، ضد میکروب، ضدعفونی‌کننده، ضد ویروس، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0