topNotif

دلایل اصلی بروز یبوست و درمان یبوست در بزرگسالان

2459 بازدید
26 دی 98
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

درمان یبوست در بزرگسالان

اجابت مزاج کم یا ناکامل موجب ناراحتی، سردرد، تهوع یا اضطراب می شود. حالت مطلوب آن است که افراد روزی یک بار اجابت مزاج داشته باشند. اما این امر می تواند در افراد مختلف بسته به تکانه های عصبی ای که به روده می رسد، عادت های غذایی، فعالیت های فیزیکی و استرس متفاوت باشد. در ادامه این مقاله شما را با علل، علائم و راه های درمان یبوست در بزرگسالان آشنا خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.

دلایل اصلی بروز یبوست در بزرگسالان

این مشکل می تواند به علل جزئی نظیر استرس، مصرف ناکافی غذا یا مایعات، کافی نبودن میزان فیبر رژیم غذایی، مصرف زیاد پروتئین (مخصوصا گوشت و پنیر)، مواد غذایی تصفیه شده یا کاهش جریان صفرا به وجود آید. یبوست می تواند ناشی از کارکرد نامناسب کبد یا تیروئید نیز باشد. سایر علل شامل مصرف کم مایعات، حاملگی، مصرف آنتی اسیدها، اختلالات متابولیک، اختلالات ساختمانی روده، اختلالات روانی، تومورها، سکته ها، سن بالا (مخصوصا وقتی با عدم تحرک همراه است)، ضربه نخاعی، استفاده دائم از تنقیه و مسهل ها می باشند. یبوست عارضه جانبی برخی از داروهای شیمیایی نیز محسوب می شود.

توجه: انسداد ناگهانی، خونریزی یا تغییر عادت های روده ای باید توسط پزشک بررسی شوند.

 

درمان یبوست در بزرگسالان

درمان یبوست در بزرگسالان

 

برای یبوست شدید چی بخوریم ؟

این راهکارها را برای درمان یبوست امتحان کنید:

  • گیاهان دارویی : معمولا رژیم غذایی کاملا متعادل، متنوع و پر فیبر همراه با مصرف مایعات کافی و ورزش، به همراه شیوه زندگی معقول می تواند موجب بهبود گردد. همچنین ژل صبر زرد، بابونه (برای شکل کردن عضلات روده)، قاصدک، بارهنگ، سنا، ترشک برای درمان یبوست مناسب اند.
  • سیاهدانه و یبوست : از سیاهدانه برای درمان بیماری های دستگاه گوارش از جمله نفخ، کولیک، اسهال، یبوست و بواسیر استفاده می شود.
  • آبلیمو : برخی از افراد متوجه می شوند که اگر یک لیوان آب داغ همراه با آب نصف لیموترش را صبح قبل از هر چیز بنوشند، مخصوصا چنانچه پس از آن به سرعت پیاده روی کنند، مفید است.
  • مایعات : مصرف مایعات باید کافی باشد و بسته به حرارت و میزان فعالیت، در حدود 6 تا 8 لیوان حداقل مقدار نیاز روزانه است.

بهترین صبحانه برای مبتلایان به یبوست

میوه هایی نظیر آلو و انجیر همراه با غلات و 1 تا 2 قاشق غذاخوری سبوس برنج بهترین صبحانه برای مبتلایان به یبوست می باشد. میوه های خشک شده باید ابتدا خیسانده شوند؛ همچنین بهتر است از فراورده های که در آفتاب خشک شده اند استفاده کرد زیرا انواعی که به طور رایج فروخته می شوند حاوی ترکیب گوگردی اند.

یکی از صبحانه های مطلوب زمستانی عبارت است از چاودار تازه و کامل و گندم کامل که با زردآلوی خشک شده پخته شود و روی آن آناناس خشک شده و خلال بادام تزئین گردد. اگر شما نگران وزنتان نیستید، این غذا را با مقداری خمیر ترش میل کنید. دستورالعمل های مختلفی وجود دارد. می توانید از هر نوع غله کاملی استفاده کنید و پیش از پختن آن ها را آسیاب کنید یا یک شب بخیسانید.

صبحانه دیگر کشمش، سیب و دارچین است.

این نوع صبحانه نیازی به افزودن شیرین کننده ها یا شیر ندارد، هر چند برخی افراد ترجیح می دهند آن را با کمی ماست یا دوغ میل کنند. به یاد ندارم کسی با خوردن مقدار معقول غلات کامل دچار اضافه وزن شده باشد.

سبوس گندم

سبوس گندم، مخصوصا به مقدار زیاد، ممکن است موجب مشکلاتی شود زیرا این ماده غذایی به سختی هضم می گردد. همچنین ممکن است موجب بوی بد دهان، تحریک مقعد و خارش پوست شود. در مورد اکثر افراد، سبوس به صورت مسهل پر فیبر عمل می کند اما برای افراد حساس می تواند موجب نفخ و حتی یبوست شود، مخصوصا اگر مصرف مایعات ناکافی باشد. گندم ممکن است موجب واکنش های آلرژیک شود، لذا از سبوس برنج، تخم بزرک، سبوس جو دو سر یا جو یا پودر نارون لغزنده استفاده کنید.

سبوس حاوی اسیدفیتیک است، که می تواند جذب مواد معدنی خاص را مختل کند هر چند برخی از پژوهشگران در مورد زیانبار بودن اسیدفیتیک تردید دارند اما عاقلانه است که بیش از 1 تا 2 قاشق غذاخوری در روز سبوس نخورید.

شما می توانید غلات کامل را آسیاب کنید و یا آن که غلات تصفیه شده و سبوس را جداگانه آسیاب و به منظور به دست آوردن فیبر کافی جهت عملکرد مناسب روده ها، آن ها را جداگانه مصرف کنید. غلات کامل، علاوه بر فیبر حاوی ویتامین ای، ویتامین ها و مواد معدنی دیگری می باشند که حدود 50 درصد آن ها در هنگام تهیه آرد سفید از دست می رود.

برخی از نان های تجارتی سبوس دار شامل مقدار زیادی آرد سفید است که با کمی غلات کامل مخلوط شده اند. در گذشته ما برای ساختن چسب آرد سفید را با آب مخلوط می کردیم، بنابراین تعجبی ندارد که این مخلوط همان طور که کاغذها را به هم می چسباند، موجب انسداد مجرای گوارشی نیز شود.

 

همچنین بخوانید:  خواص روغن کرچک برای درمان یبوست

 

سایر پیشنهادات غذایی

  • بجز سالادهای رایج، سبزی های خام رنده شده، مانند چغندر و برش های کدو، برای بهبود یبوست مفیدند.
  • مواد غذایی مانند کلم فندقی (بروکلی)، گل کلم و باقلا اگر خام خورده شوند ایجاد نفخ می کنند، بنابراین بهتر است آن ها را چند دقیقه با بخار بپزید.
  • شما می توانید چغندر، سیب و ماست را با کمی آب و سبوس مخلوط کنید و استفاده نمایید.
  • خوردن سه یا چهار قرص زغال اکتیو پس از صبحانه راه دیگری برای بررسی زمان عبور غذا از دستگاه گوارش است.
  • در برخی موارد، مصرف 30 میلی لیتر روغن زیتون یا تخم بزرک، از طریق ایجاد تحریک کیسه صفرا و اثر لغزاننده موجب بهبود یبوست می شود. بسیاری از مردم این مقدار روغن را، مخصوصا اگر همراه با مقداری آب لیموی خاص در سالاد مصرف شود، به خوبی تحمل می کنند اما چنین سالادی بسیار پر کالری خواهد بود و لذا تمام چربی های دیگر باید از رژیم غذایی حذف شوند.
سایر درمان ها
  • یبوست همچنان ممکن است ناشی از نادیده گرفتن مکرر احساس دفع به دلیل نگرانی از دیر رسیدن به کار، خجالت کشیدن از رفتن به توالت یا بی میلی به قطع فعالیت های شغلی باشد. این نوع یبوست ممکن است از کودکی شروع شود.
  • بیماران و افراد معلول قادر به ورزش کردن نیستند، اما تنفس عمیق شکمی در چنین مواردی کمک کننده خواهد بود. مربی یوگا می تواند ورزش های خاصی را به شما آموزش دهد. پیاده روی تند و پرش های آرام نیز توصیه می شود.

 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر کارکن را با خواص رفع یبوست بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0