درمان گیاهی دمل (آبسه) با نسخه های حکیم ابوعلی سینا در کتاب قانون

27820 بازدید
21 دی 97
بهاره
,,

درمان گیاهی دمل (آبسه) با نسخه های حکیم ابوعلی سینا در کتاب قانون

به تجمع چرک در جایی ازبافت بدن دُمَل یا آبسه (Abscess) گفته می‌شود. در این نواحی تورم همراه با قرمزی وجود دارد و داخل آن پر از مایع چرکی است. در صورت اعمال فشار بر روی دمل امکان سر ریز مایع چرکی وجود دارد. بسیاری از افراد تفاوتی بین دمل و کورک ها قائل نمی شوند اما، کورک ها نوعی از دمل ها هستند. کورک یک عفونت موضعی مربوط به پیاز مو است. اما دمل ها در تمامی بافت ها به ویژه در نواحی مرطوب، همچون زیر بغل، کشاله ران و پشت گردن ظاهر می شوند. برای درمان دمل می توان از گیاهان دارویی استفاده کرد. حکیم ابوعلی سینا یکی از مشهورترین اطبا جهان می باشد که در کتاب معروف قانون درمان های گیاهی بسیاری را توصیه کرده است. حال، با درمان گیاهی دمل (آبسه) با نسخه های حکیم ابوعلی سینا در کتاب قانون آشنا شوید.

 

درمان گیاهی دمل (آبسه) با نسخه های حکیم ابوعلی سینا

درمان گیاهی دمل (آبسه) با نسخه های حکیم ابوعلی سینا

 

علل و علایم دمل (آبسه)

از علایم و نشانه‌های دمل می توان به قرمزی، درد، گرمی و التهاب، اشاره کرد. دمل ها عمدتا به علت عفونت های باکتریایی ایجاد می شوند. معمول ترین باکتری استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی‌سیلین است. همچنین، در مواردی نادر انگل سبب ساز بروز دمل می شود. شناسایی دمل ها کار آسانی است. از ظاهر پوست قرمز و متورم کاملا می توان دمل ها را تشخیص داد. در روزهای اول بروز دمل، آن نواحی دردناک هستند و هرچه از بروز دمل می گذرد التهاب و تورم گاهی بیشتر شده و چرک سر ریز می شود. در مواردی که از آنتی بیوتیک های دارویی و یا چرک خشک کن های گیاهی استفاده شود، از تورم کاسته و عفونت از بین می رود.

درمان گیاهی دمل (آبسه) با نسخه های حکیم ابوعلی سینا در کتاب قانون

نسخه اول

یک فنجان افشره خرفه، یک فنجان افشره کدو، یک فنجان افشره کاسنی و یک فنجان افشره گیاه هفت بند را با هم مخلوط نموده و روزانه در سه نوبت یک قاشق غذاخوری میل کنید.

نسخه دوم

20 گرم موم را در یک لیوان افشره اسفرزه و 2 لیوان آب سرد مخلوط کنید. جهت درمان گیاهی دمل، روزانه سه بار از این مخلوط به میزان یک قاشق غذاخوری استفاده کنید.

نسخه سوم

روزانه در سه نوبت یک قاشق غذاخوری از مخلوط یک فنجان سرکه و 2 لیوان آب سرد میل نمایید. این نسخه علاوه بر درمان گیاهی دمل، سموم بدن را از بین می برد.

 

همچنین بخوانید:  درمان گیاهی کورک

 

نسخه چهارم

5 گرم پوست انار و 10 گرم گل همیشه بهار را آسیاب کنید. سپس، پودر آسیاب شده را با یک استکان سرکه مخلوط کرده و سه بار در روز جهت درمان دمل، یک قاشق غذاخوری از آن مصرف کنید.

نسخه پنجم

یک لیوان روغن گل (ترکیب گور گیاه، روغن زیتون و گل محمدی) را با یک لیوان روغن زیتون مخلوط کنید و روزانه یک قاشق غذاخوری از این مخلوط را سه باردر روز میل کنید.

نسخه ششم

50 گرم عدس و 20 گرم گل سرخ را آسیاب کنید. سپس، جهت درمان دمل، به این پودر 150 گرم عسل اضافه کنید. روزانه در سه نوبت یک قاشق غذاخوری از آن را استفاده کنید.

نسخه هفتم

20 گرم خارسه کوهی، 20 گرم کرفس، 20 گرم ریحان کوهی و 100 گرم عسل را مخلوط کنید. اگر از گیاهان به صورت تازه مصرف می کنید آن ها را خرد کنید و اگر از گیاهان خشک استفاده می کنید، قبل از استفاده آن ها را آسیاب کرده و یک قاشق غذاخوری از آن در سه نوبت میل نمایید.

نسخه هشتم

2 لیوان آب مرزه، یک فنجان روغن گل، 2 لیوان آب انگور و 10 گرم موم را با هم مخلوط کنید. این نسخه را در سه نوبت (صبح، ظهر و عصر)، به میزان یک قاشق غذاخوری مصرف کنید.

 

درمان گیاهی دمل (آبسه) با نسخه های حکیم ابوعلی سینا

درمان گیاهی دمل (آبسه) با نسخه های حکیم ابوعلی سینا

 

نسخه نهم

برای درمان دمل، یک قاشق غذاخوری از مخلوط 2 لیوان آب مرزه و 2 قاشق غذاخوری سرکه را میل نمایید. استفاده از این مخلوط در سه نوبت صبح، ظهر و عصر موثر است.

نسخه دهم

یک گرم زعفران را با 100 گرم عسل مخلوط نمایید. روزانه در سه نوبت یک قاشق غذاخوری از آن را استفاده کنید.

نسخه یازدهم

20 گرم شوید، 20 گرم بابونه، 20 گرم ختمی و 20 گرم بذر کتان را ابتدا آسیاب کرده و 100 گرم عسل به آن اضافه کنید. مصرف یک قاشق غذاخوری از این نسخه، در سه نوبت به درمان گیاهی دمل کمک می کند.

نسخه دوازدهم

5 گرم خردل را با 50 گرم عسل مخلوط نموده و روزانه یک قاشق غذاخوری از این مخلوط را سه باردر روز میل کنید.

نسخه سیزدهم

20 گرم انجیر را با 100 گرم عسل مخلوط نموده و روزانه یک قاشق غذاخوری از این مخلوط را سه بار در روز میل کنید.

نسخه چهاردهم

50 گرم گندم را در 100 گرم عسل مخلوط کنید. مصرف یک قاشق غذاخوری از این نسخه، در سه نوبت به درمان گیاهی دمل کمک می کند.

نسخه پانزدهم

50 گرم مویز را با دو لیوان شیر مخلوط کنید. روزانه یک قاشق غذاخوری از این مخلوط را سه بار در روز میل کنید.

نسخه شانزدهم

50 گرم انجیر و 5 گرم خردل را در 100 گرم روغن سوسن مخلوط کنید. این نسخه را در سه نوبت (صبح، ظهر و عصر)، به میزان یک قاشق غذاخوری مصرف کنید.

نسخه هفدهم

50 گرم روغن حیوانی، 5 گرم بذر کوبیده مر، 20 گرم بذر اسفرزه، 2 لیوان شیر انجیر، 20 گرم شنبلیله و 20 گرم بذر کتان را با هم مخلوط نموده و روزانه یک قاشق غذاخوری از این مخلوط را سه بار در روز میل کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

تخم خرفه را با خواص تصفیه کننده خون و تسکین دهنده تشنگی، رفع سرفه، تب بر، ضدعفونی کننده، ضد اسکوربوت (بیماری های ناشی از کمبود ویتامین ث)، ضد اسپاسم، مدر و ضد کرم، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

6
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. جواد
    24 تیر 1402

    ممنون خیلی کامل بود مثل بعضی از سایتها نیست که بجای درمان فقط انواع مریضی را معرفی گنن وفقط وقت مردم را بگیرند
    با تشکر از شما همیشه سلامت باشید

    • عطارک
      24 تیر 1402

      درود بر شما
      سپاس فراوان از شما برای نظر ارزشمندتان٬‌ لطفا از دیگر مقالات وبلاگ عطارک نیز دیدن نمایید.
      شاد و سلامت باشید.

    • ناشناس
      13 مرداد 1402

      سلام میشه منو راح نمایی کنید من سرم ورم التهاب داره درد میکنه به نظرم آبسه کرده چیکار کنم

  2. من
    20 اسفند 1401

    درود بر همه
    در قدیم وقتی دمل یا جوش چرکی میزد یا قسمتی از بدن چرک و عفونت داشت روغن خونگی رو داغ کرده و ضدعفونی میشد و با آرد و قند یا شکر مخلوط کرده خمیری درست میشد میزاشتن و عفونت یکی دو روزه عفونت رو میکشد.در بعضی جاها بجای قند نمک میریختن

  3. مسعود تنوری
    22 آبان 1400

    به درود
    به نظرم این‌جوری نظرها عالی است. کمکی به درمان می‌کند. نه مثل بعضی از سایت‌ها که می‌گی درمان چیست؟ می‌یان انواع دمل را تعریف می‌کنند.

    • عطارک
      23 آبان 1400

      درود بر شما

      از توجه شما ممنون و سپاسگزاریم

      شاد و سلامت باشید

0