topNotif

درمان کم کاری تیروئید با گیاهان دارویی

5377 بازدید
29 آذر 00
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 6 شهریور 1402

درمان کم کاری تیروئید با گیاهان دارویی و نوشیدنی های طبیعی

تیروئید غده کوچکی است که در مرکز قسمت تحتانی گردن قرار دارد. یک غده درون ریز است که مسئول تولید هورمون است. هورمون هایی را تولید می کند که:

  • متابولیسم بدن را تنظیم می کنند؛
  • غلظت خونی کلسیم را کاهش می دهد؛
  • همچنین غلظت خونی کلسیم و فسفات را تنظیم می کند. کلسیم برای سلامت استخوان ها حیاتی است و به همراه فسفات، نقش مهمی را در کارکرد عصب و عضله ایفا می کند.

هورمون های تیروئید بدن را به منظور حفظ آمادگی جسمانی و ذهنی فعال می کنند. بنابراین، بروز مشکلات تیروئید، مانند کم کاری یا پرکاری تیروئید، توانایی بدن در انجام وظایف خود را مختل می کند که بسیاری از ناراحتی ها و بیماری ها همراه با این بیماری ظاهر می شوند. میلیون ها نفر تحت تأثیر این مشکل قرار دارند اما از آن آگاه نیستند. آزمایش خون برای تایید مشکل غده تیروئید لازم است. اما علت کم کاری تیروئید ناشناخته باقی خواهد ماند.

برخی از علائم اصلی کم کاری تیروئید عبارتند از نفخ، کمبود میل جنسی، عدم تمرکز و اختلال حافظه، تاول، افزایش وزن، افسردگی، یبوست، عصبی بودن، خستگی و بی حوصلگی، خواب زیاد، موهای خشک و شکننده و ریزش مو، پوست خشک و سرد، درد مفاصل و عضلات، تورم و التهاب چشم ها و صورت، مشکلات قاعدگی و…

 

درمان کم کاری تیروئید با گیاهان دارویی

درمان کم کاری تیروئید با گیاهان دارویی

 

درمان گیاهی و دمنوش برای کم کاری تیروئید

درمان های طبیعی برای کم کاری تیروئید بسیار موثر هستند. گیاهانی که برای درمان کم کاری تیروئید استفاده می شوند عملکرد مناسب تیروئید را حفظ می کنند. برخی از گیاهان مهم مورد استفاده در درمان کم کاری تیروئید عبارتند از آشواگاندا، گزنه، جودوسر، دارچین، زنجبیل، فلفل سیاه و … همچنین سبزیجات دریایی برای درمان کم کاری تیروئید بسیار موثرند. باید توجه داشته باشید که درمان تیروئید یک فرآیند سریع نیست.

اگرچه درمان کم کاری تیروئید با گیاهان و غذاها به تنهایی کافی نیست، اما رعایت یک رژیم غذایی سالم با مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک، به کاهش علائم کم کاری تیروئید کمک می کند و عملکرد تیروئید را سریع تر از اتکا به داروها، بازیابی می کند. بهترین گیاهان برای درمان کم کاری تیروئید عبارتند از:

شیرین بیان برای درمان غده تیروئید

این گیاه یکی از گیاهان طبیعی است که به درمان غده تیروئید کمک می کند که تعادل بین غدد مختلف را حفظ می کند و منجر به بهبود انرژی در بیماران تیروئیدی می شود که اغلب از احساس خستگی یا افزایش و کاهش وزن رنج می برند. همچنین مزایای بسیاری از شیرین بیان برای بدن وجود دارد، زیرا از رشد سلول های سرطانی تیروئید جلوگیری می کند.

زنجبیل

زنجبیل یکی از بهترین درمان های طبیعی برای کم کاری تیروئید است، زیرا زنجبیل منبع خوبی از روی، منیزیم و پتاسیم است. خواص ضد التهابی موجود در آن به بهبود عملکرد تیروئید کمک می کند. افرادی که از کم کاری تیروئید رنج می برند، بهتر است زنجبیل را در رژیم غذایی خود بگنجانند. زنجبیل را می توان به روش های مختلف در رژیم غذایی استفاده کرد. می توانید با افزودن تکه های زنجبیل تازه به غذاها یا با تهیه چای زنجبیل با عسل از زنجبیل بهره مند شوید.

طرز تهیه چای زنجبیل با عسل

یک یا دو برش های از ریشه زنجبیل را به آب جوش اضافه کنید. زنجبیل را حدود 5 دقیقه در آب خیس کنید یک قاشق چایخوری عسل به آن اضافه کنید، سپس خوب هم بزنید چای زنجبیل را در حالی که هنوز گرم است با عسل بنوشید. همچنین می توانید از پودر زنجبیل استفاده کنید.

 

همچنین بخوانید: علل، علائم و راه های درمان بیماری هیپرتیروئیدی (پرکاری تیروئید)

 

آشواگاندا

آشواگاندا یا جیسینگ هندی یکی از گیاهان اصلی آیورودا است. آشواگاندا یکی از این گیاهان است که خواص آنتی اکسیدانی آن با تولید مقدار مناسب هورمون از کم کاری تیروئید جلوگیری می کند. همراه با متعادل کردن هورمون ها، با بهبود سیستم ایمنی، استرس را از بین می برد. آشواگاندا در درمان بیماری تیروئید بسیار مفید است.

سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب به درمان بسیاری از بیماری ها مانند کلسترول بالا، فشار خون بالا و کم کاری تیروئید کمک می کند. سرکه سیب به بازگرداندن تعادل اسیدی و قلیایی، حذف سموم از بدن و بهبود متابولیسم کمک می کند. برای درمان موثرتر می توان به آن عسل نیز اضافه کرد.

نحوه استفاده از سرکه سیب

2 قاشق چایخوری سرکه سیب را به آب گرم اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. حالا یک قاشق چای خوری عسل را به مخلوط اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. این نوشیدنی را در حالی که هنوز گرم است استفاده کنید.

فواید بذر کتان برای کم کاری تیروئید

اسیدهای چرب امگا 3 به وفور در دانه کتان یافت می شود. این اسید نقش اساسی در عملکرد صحیح غده تیروئید دارد. افرادی که از کم کاری تیروئید رنج می برند حتما باید از بذر کتان و روغن بذر کتان استفاده کنند.

روغن ماهی

روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که نقش حیاتی در کاهش التهاب و افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن ایفا می کند. بنابراین استفاده از روغن ماهی ممکن است به درمان کم کاری تیروئید کمک کند اگر ناشی از پاسخ خود ایمنی باشد. اما اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید یا از اختلال خونریزی رنج می برید، باید از مصرف آن اجتناب کنید. بنابراین توصیه می شود قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

 

درمان کم کاری تیروئید با گیاهان دارویی

درمان کم کاری تیروئید با گیاهان دارویی

 

روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب است که ممکن است به بهبود عملکرد تیروئید کمک کند. همچنین به بهبود متابولیسم و تولید انرژی برای بدن کمک می کند. برای بهره مندی از مزایای سلامتی آن، می توانید روزانه 2 تا 3 قاشق چایخوری روغن نارگیل ارگانیک را به غذا یا سالاد خود اضافه کنید.

هویج برای کم کاری تیروئید

بیماران تیروئیدی باید میزان ویتامین آ را در رژیم غذایی خود افزایش دهند. ویتامین آ به مقدار زیاد در هویج و سبزیجات برگ سبز یافت می شود.

فلفل سیاه برای کم کاری تیروئید

مصرف فلفل سیاه می تواند برای تسکین تیروئید مفید باشد. بیماری تیروئید با مصرف فلفل سیاه درمان می شود.

گشنیز سبز برای کم کاری تیروئید مفید است

گشنیز سبز برای بیماران تیروئیدی بسیار مفید است. بنابراین با استفاده از گشنیز برای درمان تیروئید می توان آن را کنترل کرد.

درمان کم کاری تیروئید با عسل

خوردن عسل به تحریک ترشح هورمون های تیروئید کمک می کند، بنابراین خوردن منظم آن ممکن است هورمون های بدن را متعادل کند. این به این دلیل است که عسل حاوی بسیاری از مواد معدنی، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها است که سموم را از بدن دفع می کند و در نتیجه به رفع مشکلات تیروئید کمک می کند. همچنین عسل ارگانیک به طور طبیعی حاوی قند است که انرژی لازم را برای بدن تامین می کند. پس حتما روزانه یک قاشق غذاخوری عسل قبل از صبحانه بخورید. از فواید عسل و آجیل در کنار هم می توان با تهیه یک غذای خوشمزه و لذیذ از آجیل با عسل در درمان کم کاری تیروئید استفاده کرد.

 نوشیدنی های محرک تیروئید

علاوه بر دانشی که در مورد روش های درمان کم کاری تیروئید با گیاهان دارویی دارید، قطعا به دنبال بهترین نوشیدنی برای درمان کم کاری تیروئید هستید که مهمترین این نوشیدنی ها عبارتند از:

شیر بدون چربی غنی شده با ویتامین دی

تیروئیدیت هاشیموتو (نوعی التهاب مزمن تیروئید است)، که باعث کم کاری تیروئید می شود، با کمبود ویتامین دی مرتبط است، و اگرچه بدن شما ویتامین دی را با قرار گرفتن در معرض نور خورشید تولید می کند، یک لیوان شیر بدون چربی غنی شده با ویتامین دی می تواند به شما کمک کند از خطر کمبود آن جلوگیری کنید.

مصرف آب نارگیل

همانطور که همه می دانند، آب نارگیل از بدن در برابر کم آبی محافظت می کند و در کنار آن به کنترل کم کاری تیروئید نیز کمک می کند.

آب کدو

برای خلاص شدن از شر این بیماری، آب کدو را هر روز صبح با معده خالی بنوشید. پس از این، یک تا دو قطره روغن ریحان و مقداری آب آلوئه ورا را در یک لیوان آب تازه بنوشید. یک تا نیم ساعت پس از مصرف این ترکیب، از خوردن هر خوراکی یا نوشیدنی دیگر، خودداری کنید. با انجام روزانه این کار بیماری تیروئید به سرعت درمان می شود.

آب سبزیجات

آب سبزیجات سرشار از بسیاری از مواد مغذی است که بدن شما در هنگام ابتلا به اختلال تیروئید به آن نیاز دارد، از جمله آنتی اکسیدان ها و ویتامین های ب کمپلکس. آنتی اکسیدان ها از آسیب سلولی جلوگیری می کنند و ویتامین های ب به حفظ غده تیروئید سالم کمک می کنند.

 

درمان کم کاری تیروئید با گیاهان دارویی

درمان کم کاری تیروئید با گیاهان دارویی

 

نوشیدنی های ممنوعه

با کم کاری تیروئید باید از مصرف آب کرن بری احتیاط کرد زیرا حاوی مقدار زیادی ید است که بر غده تیروئید تأثیر منفی می گذارد و از مصرف شیر سویا به دلیل داشتن موادی که در تولید هورمون های تیروئید اختلال ایجاد می کند خودداری کنید.

آیا نوشیدن آب به درمان غده تیروئید کمک می کند؟

باید بدانید که آب نقش حیاتی در حمایت از عملکردهای گوارشی، جلوگیری از سطوح پایین انرژی و جلوگیری از یبوست دارد. نوشیدن آب به سرعت بخشیدن به متابولیسم و حفظ تعادل مایعات در بدن کمک می کند که در حفظ سلامت غده تیروئید مفید است. پس حتما در طول روز آب بنوشید.

رژیم کم کاری تیروئید

خوردن غذاهای فرآوری شده و قندها می تواند التهاب را در بدن افزایش دهد که می تواند علائم مشکلات تیروئید را بدتر کند. بنابراین بهتر است برای تنظیم سطح انرژی و کاهش سطح استرس از یک رژیم غذایی بدون قند پیروی کنید.

غذاهای غنی از سلنیوم

سلنیوم نقش مهمی در حفظ عملکرد تیروئید و کمک به تعادل سطح هورمون تیروئید دارد. غذاهای حاوی سلنیوم عبارتند از آجیل، ماهی تن، بوقلمون و گوشت گاو.

غذاهای غنی از ویتامین ب

 سطوح پایین هورمون تیروئید ممکن است بر سطح ویتامین ب12 شما تأثیر بگذارد. بنابراین، مصرف غذاهای غنی از ویتامین ب 12 یا مکمل های ویتامین ب12 به کاهش آسیب های ناشی از کم کاری تیروئید کمک می کند. به طور کلی مصرف مکمل های ویتامین های ب12 در صورت مصرف بر اساس نسبت های توصیه شده بی خطر در نظر گرفته می شود، بنابراین باید با پزشک خود مشورت کنید تا مقدار مناسب آن را برای وضعیت بیمار تعیین کنید.

پروبیوتیک مصرف کنید

کم کاری تیروئید ممکن است باعث افزایش رشد بیش از حد باکتری ها در روده کوچک (SIBO) شود که ممکن است منجر به هضم ناقص چربی ها و در نتیجه اسهال، سوء تغذیه همراه با ناتوانی بدن در جذب ویتامین های ضروری شود که به نوبه خود بر عملکردهای مختلف بدن تأثیر می گذارد. بنابراین مصرف یک مکمل پروبیوتیک حاوی باکتری های خوب ممکن است به حفظ سلامت معده و روده شما کمک کند. همچنین می توانید برخی از غذاها و نوشیدنی هایی که به طور طبیعی حاوی پروبیوتیک هستند مانند ماست، برخی از انواع پنیر و کفیر مصرف کنید. اما باید قبل از استفاده از مکمل های پروبیوتیک با پزشک خود مشورت کنید تا از اثربخشی آنها در برنامه درمانی بیمار اطمینان حاصل کنید.

غذاهای غنی از ویتامین دی

کمبود ویتامین دی ممکن است منجر به برخی بیماری های خودایمنی مانند کم کاری تیروئید شود. بنابراین قرار گرفتن در معرض نور خورشید در اوایل صبح به مدت 15 دقیقه در روز ممکن است به تولید ویتامین دی به طور طبیعی در بدن کمک کند. خوردن غذاها و مکمل های غنی از ویتامین دی ممکن است به بهبود سطح هورمون تیروئید کمک کند. قبل از استفاده از مکمل های ویتامین دی باید با پزشک خود مشورت کنید تا مقدار مناسب برای درمان را تعیین کنید.

 

درمان کم کاری تیروئید با گیاهان دارویی

درمان کم کاری تیروئید با گیاهان دارویی

 

آیا ورزش برای بیماران کم کاری تیروئید بی خطر است؟

اگر وضعیت سلامتی شما تحت کنترل است، مطمئناً می توانید مانند هر فرد عادی ورزش کنید، اما اگر علائم شدید نارسایی تیروئید را دارید یا هنوز در ورزش آماتور هستید، باید با یک برنامه ورزشی ساده که بدن شما می تواند آن را تحمل کند، شروع کنید تا باعث افزایش درد عضلات و مفاصل نشود.

تمرینات فعال سازی تیروئید

ما باید روشن کنیم که هیچ تمرینی وجود ندارد که به طور خاص غده را فعال کند، بلکه تمریناتی وجود دارد که بدن را در مورد غده تنبل فعال می کند، علائم را تسکین می دهد و سرعت متابولیسم را افزایش می دهد و در نتیجه به افزایش اثربخشی داروها کمک می کند. مهمترین تمریناتی که به شما کمک می کند و باعث خستگی نمی شود:

ایروبیک در آب (شنای سبک)

در صورت احساس درد مفاصل و تورم در زانو و پاها ممکن است برخی از ورزش ها دردناک باشند، بنابراین ورزش شنا یکی از بهترین ورزش ها برای بیماران کم کاری تیروئید محسوب می شود. ماندن در آب با شنای سبک به کاهش فشار روی مفاصل کمک می کند.

پیاده روی سریع

این ساده ترین نوع ورزش است، تنها چیزی که نیاز دارید یک کفش پیاده روی سبک است، پیاده روی ضربان قلب را فعال می کند و با سرعت 280 کالری در ساعت کالری می سوزاند.

دوچرخه سواری

دوچرخه سواری یکی از بهترین ورزش ها برای بیماران کم کاری تیروئید است، زیرا یک ورزش مهم قلبی است که قلب را فعال می کند و استرس را کاهش می دهد و باعث استرس مفاصل مانند راه رفتن و دویدن نمی شود.

یوگا

یوگا نه تنها به تقویت و کشش ماهیچه ها کمک می کند، بلکه به تنفس بهتر نیز کمک می کند، زیرا یک مطالعه نشان داد که بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید که به مدت 6 ماه یوگا انجام داده اند، ریه های قوی تری دارند و یکی از بهترین تمرینات یوگا برای بهبود مشکلات تیروئید است.

 

همچنین بخوانید: حرکات یوگا دو نفره که می توان در خانه انجام داد

 

تمرینات قدرتی

انجام تمرینات قدرتی بسیار مهم است زیرا باعث عضله سازی و چربی سوزی می شود و تمرینات وزنه برداری یا تکیه بر قدرت بدنی روی آن کار می کنند که علاوه بر عضله سازی به کاهش فشار از روی مفاصل کمک می کند اما ترجیحا زیر نظر مربی حرفه ای انجام شود.

اهمیت ورزش برای بیماران مبتلا به تیروئید کم کار

اگر به مدت 3 ماه 3 ساعت در هفته ورزش کنید، متوجه این نتایج خواهید شد: بهبود خلق و خو، کمک به کاهش وزن، افزایش انرژی و فعالیت، حفظ یک قلب سالم و فعال

نکاتی قبل از انجام هر گونه تمرین ورزشی برای تحریک غده تیروئید

  • ابتدا باید قبل از شروع هر ورزش یا قبل از ادامه دادن به تمریناتی که در گذشته انجام می دادید با پزشک خود مشورت کنید.
  • شما باید به درمان کم کاری تیروئید پایبند باشید و مطمئن شوید که سطح هورمون شما تحت کنترل است.
  • شما نباید قبل از مشورت با پزشک از مکمل های غذایی مانند مکمل های پروتئینی برای عضله سازی استفاده کنید، زیرا می توانند با دارو تداخل داشته باشند.
  • اطمینان حاصل کنید که با تمرینات سبک و آهسته شروع کرده و سپس آنها را افزایش دهید یا به تدریج با سازگاری بدن خود انجام دهید و بین تمرینات استراحت کنید و در صورت احساس درد باید آن را متوقف کنید.
  • باید یادآوری کنیم که اگر علیرغم عدم کنترل بیماری و با وجود بی ثباتی هورمون ها در حد نرمال، ورزش کنید، می تواند وضعیت شما را بدتر کرده و علاوه بر سختی تنفس، درد مفاصل و عضلانی را افزایش دهد.

نکاتی برای پیشگیری از کم کاری تیروئید

برای پیشگیری از ابتلا به کم کاری تیروئید نیاز به ایجاد اولین تغییرات در سبک زندگی و رژیم غذایی است. این بیماری آنقدر بزرگ نیست که نتوان آن را کنترل کرد. جدای از این باید مراقب این چیزها باشید که این گونه چیزها را نخورید که باعث افزایش مشکلات ناشی از تیروئید می شود. برای جلوگیری از بیماری تیروئید، مراقبت از این موارد مهم است.

رژیم غذایی

  • اگرچه کافئین به طور مستقیم تیروئید را افزایش نمی دهد، اما مشکلاتی که به دلیل تیروئید ایجاد می شود را افزایش می دهد. مثلا بی قراری، بی خوابی.
  • افرادی که از تیروئید رنج می برند از مصرف الکل، آبجو و غیره که بر سطح انرژی در بدن تأثیر می گذارد، پرهیز کنند. که علاوه بر تاثیر بر غده تیروئید، خطر ابتلا به پوکی استخوان نیز افزایش می یابد.
  • از مصرف بیش از حد گوشت قرمز اجتناب کنید. گوشت قرمز کلسترول زیادی دارد. به همین دلیل وزن بدن به سرعت افزایش می یابد. وزن افراد مبتلا به تیروئید نیز به سرعت افزایش می یابد. می توانید مرغ بخورید.
  • مبتلایان به تیروئید باید غذاهای غنی از ید را در رژیم غذایی خود بگنجانند. یعنی چنین غذاهایی که ید در آنها به وفور یافت می شود. دلیل این امر این است که میزان ید خود بر عملکرد تیروئید تأثیر می گذارد.
  • برای ید نیز می توان از موجودات دریایی یا غذاهایی که از دریا به دست می آید استفاده کرد. ید در جلبک دریایی و سبزیجات به وفور یافت می شود.
  • مصرف بادام زمینی، بادام و آفتابگردان بسیار مناسب است.
  • برای آهن گزینه ای بهتر از سبزیجات سبز و برگدار وجود ندارد، به خصوص اسفناج سرشار از آهن است.
  • بیماران تیروئیدی باید گوجه فرنگی را همراه با پنیر و فلفل سبز مصرف کنند.
  • در جدول رژیم غذایی خود باید رژیم غذایی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی را در اولویت قرار دهید.
  • بستنی کم چرب و ماست فراوان نیز برای بیماران تیروئید بسیار مفید است.
  • علاوه بر این، مقداری شیر گاو نیز باید توسط بیماران نوشیده شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

به کم کاری تیروئید قاتل خاموش نیز گفته می شود. زمانی که فرد دارای علائم عمومی مانند اضافه وزن و چاقی، خستگی، نازک شدن موها و … باشد، باید خیلی زود به پزشک مراجعه کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر ریشه آشواگاندا را با خواصافزایش دهنده حجم عضلات در بدنسازی، مقوی میل جنسی، نیرو دهنده جسمی و فکری، آرام کننده ذهن، کمک به خواب راحت و عمیق و کاهش استرس، کاهش کلسترول، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

6
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0