topNotif

درمان های طبیعی واریس

2653 بازدید
07 دی 96
سمانه
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

با درمان های طبیعی واریس آشنا شویم

بشر از دیرباز گیاهان را به دلیل ویژگی های درمانی آنها مورد استفاده قرار داده است، گیاهان و عصاره هایی که استفاده موضعی دارند به درمان واریس هم کمک می کنند. گیاهان دارویی که برای جلوگیری و درمان واریس مورد استفاده قرار می گیرند دارای دو مشخصه اند، پلی فنل ها و ساپونین ها.

پلی فنل ها به دو دسته تقسیم می شوند که عبارت اند از فلاونوئیدها و بیوفلاونوئیدها که ترکیبات آنتی اکسیدان قوی دارند و در گیاهانی مانند ژینکو یافت می شوند، ساپونین ها که برای سیستم گردش خون مفیدند در گیاهان شاه بلوط، کوله خاس و آب بشقابی یافت می شود، برخی از این گیاهان به صورت تازه یا خشکبار و برخی به صورت کپسول، قرص یا پودر وجود دارند.

 

درمان های طبیعی واریس

درمان های طبیعی واریس

شقایق نعمانی !

قسمت های مورد استفاده شقایق نعمانی :

ریشه، برگ و گل های خشک این گیاه با خیساندن برای تهیه پماد مورد استفاده قرار می گیرد، این گیاه در جنگل های مرطوب رشد می کند اما به دلیل گل های بزرگ آن در بسیاری از باغ ها نیز می روید، شقایق نعمانی آرام بخش بسیار موثری به شمار می رود و به خصوص باعث از بین رفتن درد می شود، این گیاه درمانی به طور سنتی به صورت پماد یا تخمیر در الکل یا سرکه تهیه می شود و مورد استفاده قرار می گیرد.

هشدار: گیاه تازه بسیار سمی است اما وقتی خشک می شود، سمی بودن خود را از دست می دهد.

شاه بلوط هندی !

قسمت های مورد استفاده شاه بلوط هندی :

میوه و پوست این درخت دارای پوسته ای است که درون آن یک تا سه عدد دانه قرار دارد و به عنوان شاه بلوط اسبی خوانده می شود، مواد معدنی، قند، نشاسته و روغن استخراج شده از این دانه ها منبعی برای نوع ساپونین اند که آئسکین خوانده می شود و نقش مفید در تحریک گردش خون دارد، این گیاه دارای خواص ضد خون ریزی، ضد التهاب و ضد بواسیر است، این گیاه سرشار از ویتامین ب است که باعث افزایش مقاومت موها می شود. همچنین برای درمان واریس و بیماری های التهابی پا استفاده می شود و در درمان عدم کفایت وریدی مزمن، بواسیر، کشیدگی ها و واریس موثر است.

هشدار: در صورت بارداری یا شیردهی از این گیاه استفاده نکنید، کودکان نباید آن را استفاده کنند، مقادیر زیاد آن می تواند سبب تهوع و اسهال باشد همچنین باعث خواب آلودگی می شود.

 

همچنین بخوانید:  روغن های گیاهی مناسب برای درمان واریس

 

آب بشقابی !

قسمت های مورد استفاده آب بشقابی :

برگ های گیاه به صورت تنتور برای مصرف خارجی یا داخلی استفاده می شوند، این گیاه بومی هند است و در دیگر کشورهای گرمسیر مانند پاکستان، سریلانکا، ماداگاسکار، آفریقای جنوبی و بخش هایی از اروپای غربی رشد می کند، آب بشقابی خاصیت آنتی اکسیدان دارد که باعث می شود قدرت سم زدایی و تصفیه کنندگی داشته باشد. باعث از بین رفتن اسکار پوستی و جوان ساختن پوست می شود، جریان خون در وریدها و مویرگ ها را بهبود می بخشد، برای درمان فلبیت، کرامپ پا و گز گز و مور مور اندام ها نیز موثر است.

هشدار : بانوان باردار و شیرده از این گیاه استفاده نکنند، همچنین بیماران زخم معده، کلیوی و کبدی از مصرف آب بشقابی خودداری کنند.

سرو !

قسمت های مورد استفاده سرو :

برگ ها، مخروط و شاخه های نرم آن استفاده می شود، این گیاه در بسیاری از فرهنگ ها مقدس به شمار می آید و به دلیل عمر دراز و برگ های سبز پر رنگ به درخت زندگی معروف است، این گیاه برای مویرگ ها مفید است و نقش حفاظتی در برابر بواسیر دارد، از سرو برای درمان واریس، زخم وریدی و تورم مچ پا و ساق آن استفاده می شود.

هشدار : در صورت بارداری یا شیردهی از این گیاه استفاده نکنید.

ژینکو !

قسمت های مورد استفاده ژینکو :

برگ های گیاه به صورت خوراکی (عصاره، قرص، انفیوژن) و استعمال خارجی (کمپرس و کاتاپلاسم روی نواحی مبتلا) استفاده می شود و بومی کشور چین است، یک درخت افسانه ای است و حداقل پنج هزار سال است که در طب چینی استفاده می شود، ژینکو باعث افزایش گردش خون به مغز و اندام ها می شود و خاصیت ارتجاعی عروق خونی را تنظیم می کند به بیان دیگر باعث بهبود گردش خون می شود، ژینکو برای واریس وریدی، خستگی پاها و عضلات ضعیف شده، بیماری های عروق محیطی و تورم مچ پا استفاده می شود.

هشدار : در صورت استفاده از داروهای دیگر برای درمان مشکلات گردش خون به خصوص داروهایی که باعث پیشگیری از لخته شدن خون می شود، حتما باید با پزشک مشورت کنید، مصرف ژینکو در مقادیر بالا می تواند باعث تحریک های مضر شود.

 

درمان های طبیعی واریس

درمان های طبیعی واریس

عشقه !

قسمت های مورد استفاده گیاه عشقه :

برگ ها و ساقه گیاه به عنوان جوشانده در حمام مورد استفاده قرار می گیرند، یک گیاه بالا رونده است و در تمام طول سال سبز رنگ باقی می ماند، ساقه گیاه به سرعت رشد می کند و معمولا در کنار ساختمان ها یا روی پرچین ها دیده می شود، این گیاه عمر طولانی دارد و هوا را تازه نگه می دارد، عشقه در تمام دنیا برای پوشاندن دیوار باغ ها استفاده می شود.

هشدار : در صورت مصرف ناصحیح می تواند سمی باشد، برای استفاده از فواید گیاه برگ های خیس خورده یا جوشیده گیاه را سرد کنید و روی ناحیه مبتلا قرار دهید، تماس طولانی با گیاه تازه می تواند باعث درماتیت (اگزما) شود، در دوران بارداری از این گیاه استفاده نکنید.

یونجه زرد !

قسمت مورد استفاده یونجه زرد :

گل های گیاه است. مقادیر زیادی کومارین در گیاه وجود دارد که باعث فعال شدن گردش خون می شود و گردش لنفاوی را تحریک می کند، به صورت خارجی مصرف می شود و اثر ضدالتهاب و قابض خفیف دارد، برای درمان واریس، شل شدن پوست، بواسیر و جلوگیری از لخته شدن خون توصیه می شود.

هشدار : در صورت مصرف داروهای لخته کننده خون یا دیگر داروهایی که از خون ریزی جلوگیری می کنند از این گیاه استفاده نکنید، این دارو در مقادیر بالا اثر مخدر دارد که باعث سردرد و تهوع می شود.

گل مغربی !

قسمت های مورد استفاده گل مغربی :

گل گیاه (ریزوم ها، ریشه، دانه، گل و برگ) برای کمپرس خارجی و به صورت روغن یا به صورت کپسول برای مصرف داخلی استفاده می شود، گل مغربی دارای خاصیت ضدالتهابی است و نقش گشادکننده عروقی دارد.

هشدار : مقادیر بالای دارو می تواند باعث سرگیجه و ناراحتی گوارشی شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن واریس را با خواص  درمان رگ های واریسی، ضدالتهاب، مسکن، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0