topNotif

درمان سینوزیت و کاهش دردهای سینوسی با 9 راهکار خانگی و طبیعی

3090 بازدید
28 دی 97
بهاره
,

درمان سینوزیت 9 راهکار خانگی و طبیعی

سینوزیت (Sinusitis) به التهاب بافت پوشاننده سینوس گفته می شود و هنگامی رخ می دهد که بینی ملتهب یا تحریک شده باشد. گاهی عفونت می تواند خیلی حاد باشد و التهاب می تواند راه هوایی را مسدود کند. اشکال حاد این عفونت اغلب پس از سرماخوردگی رخ می دهد؛ با این حال، کسانی که پولیپ بینی و یا انحراف تیغه بینی دارند مستعد ابتلا به حملات سینوزیتی هستند. سینوزیت مشکلی است که خود بخود درمان نمی شود. با این حال، با کمک برخی از اقدامات ساده و داروهای خانگی، می توان علایم آن را کاهش داد. در این مقاله، درمان سینوزیت و کاهش دردهای سینوسی با 9 راهکار خانگی و طبیعی را بررسی خواهیم کرد.

 

درمان سینوزیت و کاهش دردهای سینوسی با 9 راهکار خانگی و طبیعی

درمان سینوزیت و کاهش دردهای سینوسی با 9 راهکار خانگی و طبیعی

 

سینوزیت چیست؟

سینوس ها سوراخ هایی پر از هوا هستند که اطراف حفره بینی و زیر و اطراف چشم قرار دارند و ظاهر صورت را شکل می دهند. داخل سینوس با یک لایه از جنس مخاط پوشیده شده است. علاوه بر این، سینوس ها مانند یک ضربه گیر عمل کرده و مغز را از هرگونه آسیب مصون نگاه می دارند. به دلیل وجود هوا در سینوس ها، هنگام ضربه به سر و صورت از آسیب به مغز جلوگیری می شود. همچنین، سینوس به عملکرد تنفس کمک می کند. حال اگر این سینوس ها به هر دلیلی ملتهب شوند، سینوزیت اتفاق می افتد. این التهاب یا با عفونت همراه است یا بدون عفونت ممکن است بروز کند و در غشاهای مخاط موجود در حفره های سینوس بینی، پشت چشم ها و در پیشانی وجود دارد. سینوزیت حاد می تواند بین دو تا چهار هفته طول بکشد.

علل و علایم سینوزیت چیست؟

اصلی ترین علت بروز سینوزیت، عفونت است. افرادی که پولیپ بینی و یا انحراف تیغه بینی دارند نیز، مستعد ابتلا به حملات سینوزیتی هستند. همچنین، عواملی مانند سرما، عفونت گوش میانی، سرماخوردگی، حساسیت، عفونت های قارچی، آلودگی محیط زندگی و سیگار کشیدن می تواند سبب بروز سینوزیت شود.

اصلی ترین علایم سینوزیت، سر درد است. سینوزیت ها بر اساس قرارگیری و التهاب سینوس ها علایم مختلفی دارند. در بیشتر موارد درد در ناحیه پیشانی، فک و گونه ها آغاز می شود. علاوه بر این، علایمی مانند بسته شدن بینی، آبریزش بینی،خستگی، تب و لرز، ترشحات پشت حلق، تورم روی صورت و مخاط زرد یا سبز بینی وجود دارد.

درمان سینوزیت و کاهش دردهای سینوسی با 9 راهکار خانگی و طبیعی

غذای سالم و مقوی

اولین قدم برای درمان سینوزیت و یا کاهش علایم آن، خوردن غذاهای سالم و مقوی است. خوردن دانه ها، لوبیا، عدس، سبزیجات پخته شده، سوپ و غیره بسیار مفید است. همچنین، از خوردن مواد غذایی که باعث تشکیل مخاط می شوند، اجتناب کنید. مصرف محصولاتی مانند تخم مرغ، شکلات، مواد غذایی سرخ شده و فراوری شده، شکر و محصولات لبنی را نیز حذف یا کاهش دهید. نوشیدن آب زیاد نیز به خروج هر چه سریع تر مخاط داخل بینی و حلق کمک می کند.

سرکه سیب

به محض اینکه اولین نشانه های سینوسی را احساس کردید، یک تا دو قاشق سوپ خوری سرکه سیب و یک قاشق چای خوری عسل را در حدود 180 میلی لیتر آب بجوشانید و 3 بار در روز به مدت 5 روز مصرف کنید. سرکه سیب طبیعی مخاط را تجزیه می کند و باعث می شود سریع خارج شود.

 

همچنین بخوانید:  درمان سردرد ناشی از سرماخوردگی با داروهای گیاهی موثر

 

عصاره دانه گریپ فروت

عصاره دانه گریپ فروت حاوی آنتی بیوتیک طبیعی و بسیار قدرتمندی است که برای جلوگیری از حمله بیش از 30 نوع قارچ، از جمله میکروب ها، انگل ها، باکتری ها، ویروس ها و مخمرها استفاده می شود. هنگامی که عفونت سینوسی در حال شروع است می توانید از این عصاره به داخل بینی اسپری کنید.

زیره

سینوس یک مشکل تنفسی است. برای کمک به این نوع مشکل، دانه های کوچک زیره سبز را بشکنید و آن ها را در یک پارچه نازک قرار دهید. سپس، برای مدتی از طریق این پارچه که جلوی بینی قراردارد، نفس بکشید. انجام این کار باعث کاهش دردهای سینوسی می شود.

اکالیپتوس یا روغن کاج

یکی از راهکارهای درمان سینوزیت این است که، به هنگام درد سینوسی از بخار یا به اصطلاح بخور، استفاده کنید. به همین منظور، چند قطره روغن کاج و یا اکالیپتوس را با آب داغ مخلوط کرده و عمل تنفس را با آن بخار انجام دهید. علایم سینوسی با انجام روزی دو بار بخور کاهش می یابد.

 

درمان سینوزیت و کاهش دردهای سینوسی با 9 راهکار خانگی و طبیعی

درمان سینوزیت و کاهش دردهای سینوسی با 9 راهکار خانگی و طبیعی

 

پیاز و سیر

یک پیاز کوچک و سیر را بطور همزمان در آب بجوشانید و عمل بخور را انجام دهید. این عمل به کاهش سردردهای سینوسی کمک می کند و یکی از ایمن ترین درمان های سینوزیت می باشد. همچنین، لباس گرم یا نگه داشتن بطری آب گرم بر روی گونه ها می تواند مفید باشد. این فرایند باید حدود یک دقیقه انجام شود. علاوه بر این، می توانید پیاز و سیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید زیرا، هر دو خاصیت ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی دارند. برای کاهش سردرد سینوسی، می توانید روزانه در هر سوراخ بینی، دو تا سه قطره از آب پیاز را اسپری کنید.

روغن زیتون

ماساژ بینی و اطراف چشم با روغن زیتون کمک می کند تا انسداد بینی پاک شود و همچنین، درد سینوسی کاهش یابد. روغن زیتون به دلیل خاصیت پاک کنندگی که دارد برای کاهش علایم سینوسی ناشی از سرماخوردگی و درمان سینوزیت بسیار مفید است.

آب میوه و سبزیجات

استفاده از سبزیجات تازه برای عفونت سینوسی یکی از بهترین درمان های خانگی است. اگر 300 میلی لیتر آب هویج، 100 میلی لیتر آب چغندر، 200 میلی لیتر آب اسفناج و آب خیار 100 نیلی لیتر را به صورت مخلوط یا مجزا بنوشید، به زودی مشکلات سینوسی از بین خواهد رفت. همچنین، آب هویج به تنهایی در درمان سینوزیت بسیار مفید می باشد. شما می توانید روزانه یک لیوان از مخلوط آب چغندر، هویج، خیار و یا آب اسفناج جهت کاهش علایمی سینوسی مصرف کنید.

یوگا

همانطور که می دانید، سینوزیت یا التهاب سینوس ها یک مشکل استنشاقی است، بنابراین برای درمان و یا کاهش علایم آن از ورزش هایی مانند یوگا بهره ببرید. یوگا بهترین درمان سینوزیت است. علاوه بر این، سبب آرامش و نشاط فرد نیز می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عنبر نسارا را با خواص درمان سرماخوردگی، درمان سینوزیت، درمان میگرن و سردرد، درمان کهیر، اگزما، هر نوع خارش پوستی، در درمان و بهبود زخم ختنه، زخم های پس از سوختگی، در درمان خون دماغ، گوش درد و عفونت گوش، بهبود علائم صرع، کاهش خونریزی و کوتاه کردن دوره عادت ماهیانه بانوان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. ناشناس
    16 بهمن 1401

    ممنونم از راهنمایی شما خیلی خوب بود

0