topNotif

درمان دردهای عضلانی با 12 راهکار خانگی

3128 بازدید
06 آبان 98
بهاره
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

درمان دردهای عضلانی با 12 راهکار خانگی و ساده

شاید شما هم جز افرادی باشید که بعد از تمرین ورزشی (یا کار سخت) دچار دردهای عضلانی شده و یا اینکه بدون هیچ علتی فیزیکی با این مشکل ناراحت کننده مواجه می شوید. درد و اسپاسم های عضلانی به دلایل مختلفی بروز می کند که معمولا با راهکارهای ساده ای از جمله درمان های موضعی، روغن های گیاهی و داشتن یک رژیم غذایی بر طرف می شوند. البته توجه داشته باشید که دردهای شدید و ناشی از بیماری، با روش های غیر پزشکی و خانگی درمان نمی شوند و حتما به کمک پزشکی نیاز است. حال در ادامه این مطلب به معرفی درمان دردهای عضلانی با 12 راهکار خانگی خواهیم پرداخت.

 

درمان دردهای عضلانی با 12 راهکار خانگی

درمان دردهای عضلانی با 12 راهکار خانگی

 

چه عواملی باعث ایجاد دردهای عضلانی می شوند؟

 عضلات ممکن است به دلایل مختلفی دچار درد شوند که عبارتند از:

  • کم آبی
  • ورزش یا آسیب دیدگی یا فشار بیش از حد به عضلات
  • مشکلات جریان خون در اثر بیماری یا عدم فعالیت های بدنی
  • کمبود مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم و منیزیم
  • مصرف برخی داروها مانند استاتین ها، داروهای شیمی درمانی و بیهوشی

انواع دردهای عضلانی

دردهای عضلانی پس از ورزش

درد عضله ها پس از ورزش عموما بعد از اعمال فشار تحت عنوان DOMS (Delayed onset muscle soreness) شناخته می شود، که به طور معمول علت آن فشار بیش از حد به فیبرهای عضلانی است. همچنین افزایش اسید لاکتیک می تواند سبب افزایش تحریک در عضلات شود. البته با گذشت زمان و افزایش تحرک، بافت های عضلانی قوی تر شده و دردهای عضلانی کاهش می یابند.

آیا دردهای عضلانی پس از ورزش علائم خوبی هستند؟

به طور کلی، درد پس از فعالیت ورزشی در 72 ساعت اول امری طبیعی است، اما دردی که بیش از 5 روز طول بکشد ممکن است نشانه ای از فشار بیش از حد یا آسیب شدید باشد. در هر صورت اگر آسیب شدید نباشد، شما به تدریج با افزایش شدت تمرین (یا بار کار خود) می توانید به کاهش صدمات کمک کنید.

دردهای عضلانی ناشی از گرفتگی، فشار و رگ به رگ شدن
  • گرفتگی عضلانی (Cramps)، انقباض قوی یا دردناک عضله ای است که به طور ناگهانی شروع می شود و از چند ثانیه تا چند دقیقه ادامه می یابد، مانند برخی از گرفتگی های دوران قاعدگی که در بانوان رخ می دهد.
  • رگ به رگ شدن عضلات (muscle sprain) صدمه به رباط (بافتی است که دو یا چند استخوان را در مفصل به هم وصل می کند) است و در این مشکل یک یا چند رباط کشیده یا پاره می شوند.
  • فشار عضلانی (muscle strain) درد ناشی از کشیده یا پاره شدن عضله یا تاندون (بافتی که عضله را به استخوان وصل می کند) است که معمولا بر اثر فشار ایجاد می شود.

فشار و کشیدگی به طور کلی در اثر آسیب های جسمی همانند افتادن، پیچ خوردگی، ضربه یا استفاده بیش از حد از عضلات ایجاد می شوند. دردهای عضلانی ناشی از گرفتگی عضلات، معمولا با مراقبت های خانگی قابل درمان هستند، اما فشار و کشیدگی عضلانی ممکن است نیاز به مراقبت حرفه ای و فیزیوتراپی داشته باشند.

 

همچنین بخوانید:  درمان گردن درد و تقویت عضلات با 5 حرکت ساده یوگا

 

12 راهکار خانگی برای درمان دردهای عضلانی

درمان های خانگی زیر برای رفع دردهای عضلانی، مراقبت های مداوم از خود و همچنین نکات تمرینی برای رهایی از دردها را پوشش می دهند.

مصرف آب کافی

از ایجاد دردهای عضلانی با مصرف آب کافی جلوگیری کنید. کم آبی بدن می تواند باعث درد عضلات شده و شما می توانید برای رفع آن، آب بنوشید.

از نمک اپسوم استفاده کنید

نمک اپسوم (Epsom) به دلیل داشتن سولفات منیزیم برای تسکین درد عضلانی، کمک کننده است. علاوه بر این، نمک اپسوم به کاهش تورم و از بین بردن مایعات اضافی در بدن موثر واقع می شود. بدین منظور، یک یا دو فنجان نمک Epsom (سولفات منیزیم) را در وان آب گرم یا ولرم حل کنید و برای از بین بردن درد، به مدت 15 دقیقه یا زمانی که آب خنک شود در آن بمانید. این کار را سه بار در هفته انجام دهید.

توجه: این حمام برای افرادی که شرایط خاصی مانند مشکلات قلبی، فشار خون بالا یا دیابت دارند توصیه نمی شود.

روغن منیزیم را اسپری کنید

روغن منیزیم برای گرفتگی های عضلانی در پا بسیار موثر است. به طور کلی منیزیم در بدن به بهبود عملکرد سیستم عصبی و عضلانی و همچنین، تقویت استخوان ها و مفاصل مفید خواهد بود. برای رفع گرفتگی ساق پا و همچنین، برای جلوگیری از درد عضلات و گرفتگی ها، روغن منیزیم را روی موضع اسپری کنید.

توجه: روغن منیزیم هنگامی که آن را اسپری می کنید، احساس خاصی را ایجاد می کند که کاملا طبیعی است.

مواد غذایی سرشار از منیزیم مصرف کنید

سطح پایین منیزیم در بدن می تواند منجر به ضعف عمومی عضلات و گرفتگی آن شود. ممکن است بخواهید از یک مکمل منیزیم استفاده کنید، اما می توانید با اضافه کردن مواد غذایی حاوی منیزیم در رژیم غذایی خود شروع کنید. برخی از منابع غذایی عالی منیزیم عبارتند از: شیره، دانه کدو یا کدو، اسفناج ، پودر کاکائو، لوبیای سیاه، دانه های کتان، دانه کنجد، دانه های آفتابگردان، و بادام ها است.

 

درمان دردهای عضلانی با 12 راهکار خانگی

درمان دردهای عضلانی با 12 راهکار خانگی

 

از روغن های ضروری و گیاهی استفاده کنید

روغن های ضروری و گیاهی برای از بین بردن و تسکین درد عضلات مفید هستند. همچنین، ترکیب چندین روغن، اثر بخشی آن ها افزایش می دهد. برای تسکین گرفتگی عضلات، ترکیب روغن لیمو ترش همراه با روغن نعنا و روغن مرزنجوش بسیار موثر است. همچنین، برای درمان اسپاسم، روغن های ریحان، مرزنجوش و بابونه توصیه می شود. جهت کاهش تنش و فشار عضلات نیز روغن های مرزنجوش، نعنا، اسطوخودوس یا بابونه موثر واقع می شود.

برای استفاده از یک روغن ضروری یک یا دو قطره روغن ضروری را در یک قاشق غذاخوری روغن حامل مانند روغن نارگیل یا روغن زیتون اضافه کنید و روی ناحیه آسیب دیده ماساژ دهید.

علاوه بر این روغن ها، استفاده از روغن فلفل برای تسکین درد ناشی از آرتریت، درد عمومی عضلات، درد مفاصل و ماهیچه ها استفاده می شوند. شما می توانید یک چهارم تا یک دوم قاشق چای خوری روغن فلفل را به یک فنجان روغن زیتون (یا روغن نارگیل) و ژل آلوئه ورا افزوده و بر روی ناحیه آسیب دیده ماساژ دهید.

توجه: از آنجایی که این روغن سبب حساسیت پوستی می شود، قبل از استفاده مقدار کمی از این ترکیب را بر روی یک ناحیه کوچک پوست خود تست کرده تا مطمئن شویدکه باعث حساسیت و ناراحتی نمی شود. همچنین، پس از استفاده از این ترکیب، دستان خود را بشویید و دستانتان را از چشم، بینی و دهان دور نگه دارید، زیرا باعث تحریک آن نواحی می شود.

 ماساژ دهید

ماساژ به تحریک گردش خون یک منطقه کمک می کند و باعث تسریع در بهبودی می شود. لذا، ماساژ عضلات آسیب دیده به تنهایی و یا به همراه روغن های گیاهی برای تسکین درد بسیار مفید می باشند.

حرکت کنید و فعال باشید

عضلات ما تمایل دارند که بیشتر در حرکت باشند، مگر اینکه ما آن ها را مجبور به تغییر کنیم. اگر دچار تنش و گرفتگی هستید به ایستادن، راه رفتن، دویدن، کشش و هر کاری که می توانید با آن فعال باشید، انجام دهید تا سریعتر بهبود یابید. حرکت و فعالیت سبب افزایش جریان خون، تسکین دردهای عضلانی و بهبودی سریعتر می شود.

استراحت کنید

بعضی اوقات بهترین درمان دردهای عضلانی استراحت است. اگر شما چند روز استراحت کنید، درد عمومی عضلات ناشی از فشار بیش از حد باید به خودی خود رفع شود. به یاد داشته باشید زمان طولانی ننشینید، زیرا ممکن است درد عضلات را وخیم تر کند.

 

همچنین بخوانید:  تسکین زانو درد با 5 روش گیاهی و خانگی

 

چه مواد غذایی به کاهش و درمان دردهای عضلانی کمک می کنند؟

سرکه سیب

برای کاهش درد عضلات، یک یا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب مخلوط کرده و بنوشید. البته برخی از افراد سرکه را مستقیما روی ناحیه گرفتگی می مالند. اگر طعم سرکه را دوست ندارید، 2 قاشق چای خوری سرکه سیب، یک قاشق چای خوری عسل و مقداری نعنا تازه را به مقداری آب سرد اضافه کرده و میل نمایید.

روغن نارگیل

روزانه 2 الی 3 قاشق غذاخوری روغن نارگیل را همانند کره در پخت و پز امتحان کرده و روی غذاهای خود ریخته و مصرف نمایید.

آب آلبالو

مصرف آب آلبالو بعد از تمرین سخت ورزشی به تسکین درد عضلات کمک کرده و همچنین قدرت عضلات را افزایش می دهد. یک مطالعه منتشر شده در مجله پزشکی ورزشی بریتانیا نشان داد، افرادی که آب آلبالو نمی نوشند، میانگین نمره درد در آن ها 3.2 بوده و برای کسانی که آب آلبالو می نوشند 2.4 است. همچنین درد برای کسانی که در حال نوشیدن آب آلبالو بودند در 24 ساعت پایان یافته، اما برای کسانی که آن را مصرف نکردند، تا 48 ساعت بعدی ادامه پیدا کرده است.

حمام آب گرم یا سرد، کدام برای درد عضلات بهتر است؟

 دوش آب گرم یک آرامش بخش عضلانی است که می تواند برای گرفتگی شانه ها یا عضلات بیش از حد استفاده شده عالی باشد، در حالی که یک بسته یخ برای دردهای عضلانی هم توصیه می شود. امروزه تحقیقات نشان داده اند که سرما زدگی روند بهبودی بدن را کند می کند.

توجه: همیشه به یاد داشته باشید، اگر درمان های فوق به تسکین درد کمکی نکرده و شدت درد همچنان ادامه داشته باشد، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. همچنین، لازم به ذکر است این درمان ها مقطعی بوده و به هیچ وجهه جایگزینی برای توصیه های پزشکی نمی باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن مرزنجوش را با خواص تسکین هر نوع درد عضلانی، رماتیسم، آرتروز، تسکین و درمان ناراحتی های قبل از قاعدگی، درمان بیماری های تنفسی، رفع بی خوابی، ضد سرفه و سرماخوردگی، تقویت مو و افزایش رشد مو، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0