درمان بیماری های معده (سقوط معده، زخم اثنی عشر، اسهال خونی)

3669 بازدید
20 دی 97
سمانه

درمان های طبیعی سقوط معده، زخم اثنی عشر، اسهال خونی

سقوط معده (افتادگی معده)

درمان بیماری های معده: هرگاه اتساع معده (ورم معده) پیشرفت کند و به تدریج بر فشار آن افزوده شود، معده از محل طبیعی خود به پایین می افتد و در حفره بطنی جای می گیرد و در نتیجه کار اعضای مجاور خود را مختل سازد، اولین و نزدیکترین عضوی که در درجه اول تحت فشار معده واقع می شود، روده هاست. بنابراین علاوه بر درد و ناراحتی، یبوست مزمن و تخمیر دایمی و ایجاد گاز و آروغ نیز بیمار را همواره رنج می دهد.

استفاده از داروهای مقوی معده و نظایر آن کار بیهوده ای است که جز اتلاف وقت نتیجه نخواهد داشت. حقیقت آن که لایه مخاطی معده در نتیجه اثر تحریک کننده دارو به کلی ضعیف می شود. همچنین توصیه خوردن غذا به مقدار کمتر و به دفعات بیشتر نیز هیچ گونه اثر مفیدی در بیمار نخواهد داشت و امتلای مزمن معده را شدیدتر خواهد ساخت زیرا هنوز غذای قبلی هضم نشده غذای بعدی وارد معده می شود.

پوشیدن کرست های طبی در بعضی موارد که بیماری زیاد پیشرفت کرده باشد ممکن است به طور موقت موثر گردد، لیکن کرست قادر نخواهد بود معده را به جای اولیه اش برگرداند. به علاوه بسیاری از بیماران از پوشیدن آن احساس ناراحتی می کند و از پوشیدن دایمی آن اجتناب می ورزند.

درمان سقوط معده

به طوری که در اتساع معده گفته شد، درمان سقوط معده دو مرحله دارد. ابتدا باید تمامی دستگاه گوارشی پاکسازی شوند و سپس به اصلاح طرز تغذیه بپردازند و معده را به جای اول خود برگردانند و با اقدامات لازم قدرت عضلانی این عضو را نیز هر چه ممکن است افزایش دهند. با پیروی از دستورها عده زیادی از مبتلایان به سقوط معده که از درمان خود ناامید بوده اند، معالجه شده اند.

برای شروع درمان، شخص مبتلا باید پنج تا هفت و حتی ده روز منحصرا از رژیم میوه تازه استفاده کند در موارد شدید بهتر است قبلا با یکی دو روز امساک در غذا و نوشیدن آب گرم (هر دو ساعت یک لیوان) درمان را آغاز کنند. در موارد شدیدتر، چهار تا پنج روز امساک و ده تا چهارده روز رژیم غذایی محدود لازم خواهد بود.

درمان بیماری های معده

درمان بیماری های معده

بعد از دوره رژیم تمام میوه (یا امساک در غذا یا رژیم غذایی محدود) از برنامه غذایی کامل هفتگی استفاده کنند و آن را همواره به کار بندند. امساک در غذا یا رژیم تمام میوه کوتاه مدت بعدی نیز در صورت لزوم هر سه ما یک بار ممکن است تجدید شود. البته اتخاذ تصمیم با بیمار است و با وضع بیماری و شدت آن بستگی خواهد داشت. از موقعی که درمان شروع شود باید روده ها را با تنقیه آب گرم شستشو و پاک کرد و یبوست را طبق دستور ریشه کن ساخت.

مشت مال خشک صبحگاهی و اسفنج و حمام نشسته و تمرین تنفسی و نیز حمام داغ سولفات منیزی هفته یک بار مفید واقع می شوند. در نتیجه ضعیف شدن عضلات داخلی شکم (عضلاتی که امعا و احشا را در محل خود نگاه می دارند) ممکن است فتق ایجاد شود. در چنین مواقع باید از تمرین های خاص و تنظیم شده که برای مبتلایان به سقوط معده بسیار مناسب است، استفاده شود. بیمار باید از خوردن هر گونه دارو خودداری کند و مفیدترین کار این است که روزی سه بار و هر بار نیم ساعت به استراحت بپردازد.

در موقع استراحت، پاهای خود را بالاتر از سایر قسمت های بدن قرار دهد و برای این منظور روی نیمکتی دراز بکشد و پاها را در حدود چهل سانتیمتر بالاتر روی تشکچه ای بگذارد یا آن که روی یک صندلی بنشیند و پاها را روی صندلی دیگری که در مقابل خود قرار داده است، بگذارد. در صورت امکان یک روز یا نصف روز به طریقی که گفته شد استراحت کند که بسیار مفید خواهد بود. رژیم غذایی نیز مهمترین عامل در بهبود بیماری است و هیچ گاه در موقع صرف غذا مایعی نیاشامد بلکه نوشیدنی را نیم ساعت تا یک ساعت قبل از غذا بنوشد.

زخم اثنی عشر

موقعی که غذا وارد معده شد شیره معدی بر آن اثر می کند و پس از آن به روده کوچک می رود تا بقیه هضم در آن انجام شود در این موقع صفرا از کبد و عصیر لوزالمعده و روده نیز بر مواد غذایی اثر کرده حالت اسیدی شیره معده را خنثی می کنند و خاصیت خورندگی (تاثیر در بافت مخاطی روده و ایجاد زخم) آن را از بین می برند، بنابراین فقط معده و قسمت اول روده کوچک یا اثنی عشر که تحت تاثیر مستقیم شیره معده قرار گرفته حالت اسیدی دارند ممکن است در معرض زخم شدن واقع شوند.

باید دانست که خاصیت خورندگی شیره اسیدی معده مسئول ایجاد زخم معده و اثنی عشر نیست و گرنه هر کسی دچار این عارضه می گردید بلکه فقط کسانی که از معده خود سو استفاده می کنند و طی مدت ها دراز قدرت حفاظتی لایه مخاطی معده و اثنی عشر را کاهش می دهند قربانی این بیماری می شوند. از آنجا که زخم معده و اثنی عشر از لحاظ ساختمان، طرز پیشرفت و درمان و سایر مسائل نظیر یکدیگرند لذا آن ها را تحت عنوان زخم معده می شناسیم.

 

همچنین بخوانید:  درمان سریع بیماری التهاب معده با نسخه های گیاهی

 

اسهال خونی

اسهال خونی بیماری نسبتا مهمی است که روده های بزرگ را گرفتار می سازد و در مناطق گرمسیر در فصل گرما زیاد دیده می شود. تب، تورم و زخم شدن روده از علایم اصلی این بیماری اند که با دفع خون، بلغم و غیره همراه است. این عارضه بسیار ناراحت کننده است و اگر معالجه آن را به دست پزشکان بسپارند اغلب عود خواهد کرد و عوارض گوارشی دیگری را نیز به دنبال خواهد آورد.

به نظر محافل پزشکی رسمی علت اسهال خونی، عفونت میکروبی، است لیکن این طرز فکر نیز نمونه دیگری از استدلالات پزشکی است. میکروب هایی که تصور می کنند علت ایجاد اسهال خونی باشند مولد این بیماری نیستند بلکه این بیماری فقط در نتیجه گندیدگی مواد غذایی پروتئینی موجود در روده، به سبب خوردن مقدار زیادی مواد گوشتی در هوای گرم یا در اقلیم گرمسیری که مساعد برای هضم این گونه غذاها نیست، تولید می شود. انگلیسی هایی که به هندوستان می روند و در هوای داغ و شرجی آن روزی سه مرتبه غذاهای گوشتی می خورند دچار این بیماری می شوند، به خصوص اگر قبلا نیز مبتلا به یبوست بوده باشند. در این مواقع غذا چنان چه شاید و باید، به سرعت از روده ها عبور نمی کند و در نتیجه در آن جا می گنند و ایجاد نوعی اختلال می کند و اگر وضع واقعا وخیم باشد اسهال خونی پدید می آید.

درمان اسهال خونی

معالجه اسهال خونی به وسیله خوردن دارو یا تزریق آن باعث رهایی از بیماری نمی شود و مانند درمان طبیعی، دلخواه و مطلوب واقع نخواهد شد. این نوع معالجه بدون شک باعث ایجاد بیماری های مزمن روده ها می گردد. تنها راه معالجه آن امساک در غذاست. شخص مبتلا تا موقعی که علایم حاد بیماری وجود دارد، باید روده ها را دو الی سه مرتبه در روز به وسیله تنقیه پاک کند، در دوره امساک فقط آب میوه و آب بنوشند. امساک در غذا باید یکی دو روز بیش از حد لزوم ادامه یابد. پس از آن چند روز از رژیم تمام میوه استفاده کنند و سپس برنامه غذایی کامل هفتگی را به تدریج به کار برند. موقعی که شخص مبتلا به مرحله نقاهت رسید از لحاظ درمان عمومی رفتار کند. از مصرف هر گونه غذای گوشتی خودداری کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریشه شیرین بیان را با خواص درمان ورم معده و روده، علاج زخم معده و اثنی عشر، درمان یرقان، درمان امراض کلیه، برطرف کننده سرماخوردگی، رفع سرفه و گرفتگی صدا، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0