topNotif

درمان بیماری برص و بهق در طب سنتی

8624 بازدید
29 فروردین 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 27 آذر 1400

آخرین به روزرسانی 17 مهر 1398

درمان بیماری برص و بهق در طب سنتی

برص و بهق لکه هایی است که به رنگ سفید و زرد و سیاه در روی پوست پیدا می شود. این گونه عوارض ناشی از درست کار نکردن کبد است ولی بعید نیست که ایجاد گرفتگی هایی در لوله مویین رگ ها نیز موجب این نوع عارضه بشود. در هر صورت حجامت به وسیله پزشک بهترین درمان برص و بهیق است زیرا خون فاسد را دفع می کند و مواد مسموم را خارج می سازد و در نتیجه مجاری خون منظم می شود.

در طب سنتی بیماری برص یکی از بیماری های بلغم به شمار می آید و شخصی هم که گردش خون ضعیفی دارد ممکن است به این بیماری دچار شود. در این طب برای درمان بیماری برص و بهق علاوه بر تغییر در تغذیه، از انواع ضمادها نیز بر روی لکه های پوستی استفاده می شود. افراد مبتلا به پیسی بهتر است از مصرف غذاهای مانده و مواد غذایی با طبع سرد و تر مثل لبنیات، ماهی و… پرهیز کنند.

درمان بیماری برص و بهق در طب سنتی

درمان با غازیاقی :

در اواخر بهار روستاییان سبزی غازیاقی را به شهر آورده و می فروشند. ترک زبانان آن را غازیاقی یعنی پای غاز می گویند. در فارسی یک نوع غازیاقی را پای غازی و نوع دیگری که در کوهستان های لرستان می روید، پای زاغان می گویند. در عربی حشیشة الارض و خضرالشیاطین گویند. در کتاب های گیاه شناسی قدیم غازیاقی را تحت نام آطریلال ذکر کرده اند و آن یک لغت بربری است. زیرا در یکی از قبایل بربر در شمال آفریقا بیماری برص را با بذر غازیاقی معالجه کرده اند. گیاه غازیاقی خود رو است و تا کنون اهلی نشده است.

درمان بیماری برص و بهق در طب سنتی

درمان بیماری برص و بهق در طب سنتی

جالب است بدانید :

مهمترین خاصیت بذر غازیاقی در درمان بیماری برص می باشد. آن گونه که در کتب قدیمی آمده است، ساده ترین روش به کارگیری این گیاه در معالجه بیماری برص به این صورت می باشد، شخص مبتلا اول با یک تنقیه سهل، معده و روده های خود را پاک کرده و بعد پانزده روز متوالی هر روز ده گرم بذر غازیاقی را با عسل مخلوط کرده و میل نماید. برای این که از این دستور نتیجه مطلوب به دست آید. بایستی این معالجه را در تابستان و در روزهای گرم به کار برد و پس از خوردن آن، موضع برص را عریان کرده و در برابر تابش آفتاب قرار دهند تا عرق نمایند و بایستی که آب زیاد ننوشند.

 

همچنین بخوانید:   امراض پوست و موی خود را درمان کنیم

 

درمان با کنگر :

اکثر مردم کنگر را نمی شناسند و طرز پختن و خوردن آن را نمی دانند، در بیابان های خشک و لم یزرع می روید و تاکنون اهلی نشده است. کنگر دارای ویتامین آ، ب، ث است و دارای هورمون های گیاهی بوده و ترشحات غدد را تقویت می نماید و از این رو در معالجات هورمونی می توان از آن استفاده کرد، این گیاه معالج برص است که در نتیجه بر هم خوردن تعادل ترشحات غدد داخلی عارض می شود و در طب جدید تاکنون راه معالجه قطعی آن پیدا نشده است در حالی که در گذشته پزشکانی بوده اند که این بیماری را معالجه کرده اند و یکی از معالجات پیسی در گذشته این بود که آب کنگر را گرفته، با یک سوم آن موم و روغن مخلوط کرده روی لکه های برص می گذاشته اند.

درمان با پوست کدو :

پوست کدو را خشک کنید و بسوزانید، خاکستر آن را با سرکه مخلوط کنید، برای بهق و برص بر موضع بیماری مثل مرهم بکشید، نافع است.

تذکرات :

احتمال دارد شیوع این بیماری با آغاز فصل سرد و خشک پاییز، بیشتر شود بنابراین به بیماران توصیه می شود حداقل روزی یک انار شیرین بخورند، چون انار کبد را تقویت می کند و بسیاری از بیماری های پوستی به ضعف کبد بستگی دارند. گوشت و نخود کوبیده، خون خوبی برای افراد فراهم می کند و داشتن ذخیره خونی و آهن خوب در بدن از ارکان درمان بیماری برص در طب سنتی به شمار می رود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بذر غازیاغی را با خواص درمان ضایعات پوستی، چروک صورت، نیش حشرات، درمان مجاری ادراری، کنترل کننده فشار خون، محافظت از کبد و مثانه، درمان اسهال، درمان سنگ کلیه، جلوگیری از نقرس، درمان روماتیسم، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0