topNotif

درمان بزرگ شدن خوش خیم پروستات !

3867 بازدید
24 اردیبهشت 97
سمانه
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 27 آذر 1400

انواع جراحی و درمان بزرگ شدن خوش خیم پروستات !

تا همین چند سال اخیر تنها درمان واقعی برای بزرگ شدن خوش خیم پروستات (Prostate)، انجام عمل جراحی بود. اگر علایم افراد مبتلا به بزرگ شدن خوش خیم پروستات زیاد هم بد نباشد اکثر این افراد فقط نیاز به این دارند که مطمئن شوند که مشکلشان وخیم و جدی نیست و با چند توصیه ساده مثل دقت کردن در میزان نوشیدن مایعات، وقت کافی گذاشتن برای ادرار کردن و تخلیه مثانه و کنار آمدن با سایر علایم جزیی این وضعیت می توانند بدون اقدام به عمل جراحی به زندگی طبیعی خود ادامه دهند.

حتما برای شما این سوال مطرح شده است که چرا همیشه اقدام به درمان نمی شود!؟

همیشه احتمال خطر عوارض جانبی هرگونه درمانی چه درمان جراحی و چه درمان دارویی وجود دارد و اگر علایم بیماری خفیف و جزیی باشند عوارض جانبی درمانی آن ممکن است از خود بیماری هم بدتر باشد. تحقیقات نشان داده است که عمل های جراحی پروستات در مواردی که بیمار از علایم شدید بیماری رنج می برد معمولا موفقیت آمیز هستند. اما بسیاری از افرادی که فقط دچار علایم جزیی بیماری بوده اند و اقدام به عمل جراحی کرده اند نتایج موفقیت آمیزی کسب نکرده اند.

موثرترین روش درمان بزرگ شدن خوش خیم پروستات انجام عمل جراحی می باشد.

اگر بیمار دچار احتباس ادرار شده است و یا اگر انسداد راه ادراری باعث نارسایی کلیه ها شده است اقدام به عمل جراحی از سایر درمان ها بهتر می باشند. گاهی اوقات آزمایش ها نشان می دهند که انسداد راه ادراری به قدری بد است که باید با عمل جراحی اقدام به جلوگیری از عوارض این انسداد شود. اگر علایم بزرگ شدن خوش خیم پروستات خیلی شدید هستند معمولا انجام عمل جراحی بهترین راه بهبود آن ها می باشد. حتی اگر علایم بیماری خفیف و جزیی باشند اما آزمایش ها نشان دهند که پروستات باعث انسداد زیاد راه ادراری شده است عمل جراحی تنها راه موثر می باشد.

در مقایسه با سایر عمل های جراحی، عمل جراحی پروستات کاملا بی خطر می باشد. آقایانی که بیماری های دیگری هم دارند مثل بیماری های قلبی یا ریوی می توانند به راحتی اقدام به عمل جراحی پروستات کنند اما باید توصیه هایی را که از طرف پزشک به آن ها می شود را انجام دهند.

 

درمان بزرگ شدن خوش خیم پروستات !

درمان بزرگ شدن خوش خیم پروستات !

انواع عمل جراحی پروستات !

عمل های جراحی پروستات که سالیان قبل انجام می شد به صورت عمل جراحی باز بود و از طریق یک برش جراحی، قسمت بزرگ شده پروستات برداشته می شد. حتی امروزه هم اگر پروستات خیلی بزرگ باشد این نوع جراحی بهترین روش می باشد و معمولا خیلی موفقیت آمیز است. درست قبل از جنگ جهانی دوم جراحان آمریکا روشی را ابداع کردند که اصطلاحا به آن تراشیدن پروستات از طریق پیشابراه گفته می شود. امروزه تقریبا تمام عمل های جراحی پروستات به این روش انجام می گیرد. یک دستگاه لوله مانند از طریق پیشابراه به محل پروستات فرستاده می شود. با استفاده از دوربینی که در این وسیله قرار دارد جراح می تواند پروستات را دیده و آن را به صورت قطعه قطعه با استفاده از جریان الکتریسته تراشیده و بیرون بیاورد و نیز هر گونه خونریزی در آن محل را نیز با استفاده از همین جریان الکتریسته بند آورد. پس از برداشتن قسمت های بزرگ شده پروستات حفره ای در آن محل ایجاد می شود که ادرار می تواند به راحتی از آن عبور کند.

گرچه عضله تنگ کننده ای که در اطراف قسمت خروجی مثانه قرار دارد با استفاده از این روش بریده می شود اما جراح تمام سعی خود را می کند که به عضله تنگ کننده ای که در زیر پروستات قرار دارد آسیبی وارد نشود تا بعد از عمل جراحی بیمار بتواند کنترل ادراری خوبی داشته باشد. حفره ای که در محل جراحی ایجاد می شود به زودی بعد از عمل جراحی با یک لایه حفاظتی به نام اپی تلیوم پر می شود. عمل جراحی حدودا نیم ساعت طول می کشد، معمولا با استفاده از بی حسی نخاعی و در حالیکه بیمار بیدار می باشد عمل جراحی انجام می گیرد اما گاهی اوقات از بیهوشی عمومی هم استفاده می شود. امروزه بسیاری از جراحان با استفاده از یک دوربین متصل به یک تلویزیون کوچک جراحی را انجام می دهند و در صورتی که بیمار بخواهد می تواند عمل جراحی را از تلویزیون مشاهده نماید.

اگر شما می خواهید یک عمل جراحی انجام دهید باید یک روز قبل از عمل جراحی در بیمارستان بستری شوید، یک معاینه کلی چند آزمایش خون و یک عکس رادیوگرافی از قفسه سینه از شما گرفته می شود. جراح اورولوژیست و متخصص بیهوشی عمومی و بی حسی نخاعی یکی را انتخاب نمایید اما در بعضی مواقع مثلا وقتی که شما دچار یک بیماری ریوی هم هستید بیهوشی عمومی برای شما توصیه نمی گردد.

 

همچنین بخوانید:   پروستات واقعا چیست!؟

 

بعد از عمل جراحی !

در عمل جراحی معمولا فقط 4 یا 5 روز بستری در بیمارستان لازم می باشد. از آنجایی که در عمل جراحی هیچگونه بررسی بر روی پوست ایجاد نمی شود، درد های بعد از عمل جراحی به میزان قابل توجهی کمتر از سایر جراحی ها می باشد.

خونریزی !

بعد از عمل جراحی یک کاتتر در مثانه قرار داده می شود تا ادرار بیمار را تخلیه کند این سوند یا کاتتر معمولا بعد از دو روز برداشته می شود. گرچه اکثر خونریزی ها در پایان عمل جراحی تحت کنترل در خواهند آمد اما مقداری خون ممکن است وارد ادرار شود، بنابراین در طی یکی دو روز بعد از عمل جراحی ادرار ممکن است کاملا خون آلود باشد. گاهی اوقات این خون لخته شده و جلوی سوراخ سوند را می گیرد. در صورتی که چنین اتفاقاتی رخ داد پزشک یا پرستار می تواند با استفاده از یک سرنگ این لخته را پاک کند. بسیاری از جراحان از سوندهای مخصوصی استفاده می کنند که از خطر ایجاد این لخته ها کم می کند.

آیا عمل جراحی پروستات دردناک است ؟!

بعد از عمل جراحی تی یو آر پی شما هیچ کدام از دردهایی که در سایر جراحی ها وجود دارد را احساس نخواهید کرد، اما وجود سوند در مثانه می تواند کمی ناراحت کننده باشد و ممکن است احساس پر بودن در مثانه ایجاد شود. گاهی اوقات اسپاسم های دردناک رخ می دهند. اگر این دردها شدید باشند داروهای مسکن تجویز خواهند شد. به شما توصیه خواهد شد که هر روز مقدار زیادی آب بنوشید تا به شستشوی مثانه شما کمک شود.

درمان بزرگ شدن خوش خیم پروستات !

درمان بزرگ شدن خوش خیم پروستات !

بازگشت به زندگی عادی !

همین که سوند از مثانه بیرون کشیده شد شما باید قادر باشید که ادرار نمایید. طبیعی است که شما در طی یکی دو روز اولی که سوند برداشته می شود دچار تکرر ادرار شوید و مجبور شوید که مدام به توالت بروید و اغلب کنترل ادرار در اوایل برای شما مشکل خواهد بود. یک فیزیوتراپیست به شما تمریناتی را یاد خواهد داد که به کنترل ادرار کردن شما کمک نماید. بعد از دو روز سوند برداشته شد معمولا بیمار را از بیمارستان مرخص می کنند.

گرچه در عمل جراحی تی یو آر پی هیچگونه بررسی بر روی پوست ایجاد نمی شود که احتیاج به ترمیم داشته باشد اما اهمیت زیادی دارد که بدانیم خود پروستات دارای زخم بوده و مدتی زمان لازم دارد تا زخم هایش بهبود یابد. برای این کار چند هفته وقت لازم است و در این مدت باید چند توصیه را انجام دهید.

  • به نوشیدن مقادیر زیاد آب و مایعات ادامه دهید.
  • از بلند کردن اجسام سنگین خودداری نمایید
  • به مدت دو یا سه هفته رانندگی نکنید.
  • همچنین در طی این مدت از انجام مقاربت های جنسی خودداری نمایید.

علائم طبیعی بعد از عمل جراحی پروستات

شما ممکن است گاهی اوقات در ادرارتان تکه هایی از بافت را ببنید این وضعیت شبیه حالتی است که وقتی پوست زخم شده در حال بهبود است پوسته هایی از آن جدا می شوند. بعد از عمل جراحی پروستات گاهی اوقات مقادیر اندکی خون در ادرار وجود دارد. در مواقعی هم ممکن است خونریزی شدیدی رخ دهد که معمولا یک یا دو هفته بعد از عمل جراحی این اتفاق می افتد. اگر چنین اتفاقی افتاد و ادرارتان کاملا خون آلود بود دچار هراس و نگرانی نشوید زیرا اهمیت زیادی ندارد. مقادیر زیادی آب و مایعات بنوشید و در صورتی که بعد از چند ساعت ادراتان هنوز خون آلود بود با پزشکتان تماس بگیرید.

گاهی اوقات وجود لخته های خون باعث اشکال در ادرار کردن می شود. اگر چنین وضعیتی رخ داد شما ممکن است نیاز داشته باشید که به بیمارستان مراجعه کرده و گاهی اوقات برای یکی دو روزی سوند به شما وصل شود. چنین خونریزی هایی معمولا بهبود می یابند. گاهی اوقات این خونریزی ها به علت یک عفونت ایجاد می شوند که در چنین مواردی آنتی بیوتیک های مناسب تجویز می گردد.

درمان بزرگ شدن خوش خیم پروستات !

درمان بزرگ شدن خوش خیم پروستات !

علایم تکرر ادرار بعد از جراحی پروستات

از آنجایی که بزرگ شدن خوش خیم پروستات به تدریج و در طی چندین سال در اکثر آقایان رخ می دهد و مثانه آن ها در طی این مدت با فشار بیشتری کار می کند بعد از عمل جراحی پروستات، فشار و سرعت جریان ادراری این افراد بسیار زیاد می شود به طوری که موجب تعجب آن ها می گردد. در مواردی که علایم تکرر ادرار وجود دارد بعد از عمل جراحی ممکن است زمان زیادی برای بر طرف شدن این علایم لازم باشد و یا اینکه ممکن است هیچگاه به وضعیت طبیعی بر نگردد.

بلند شدن های مکرر در هنگام خواب شبانه برای ادرار کردن ممکن است بعد از عمل جراحی هم ادامه یابد زیرا این وضعیت بیشتر به بالا رفتن سن و پیری مربوط است تا به اشکالات پروستات، علامت دیگری که ممکن است بعد از عمل جراحی هم بهبود نیابد نشت کردن ادرار در پایان ادرار کردن می باشد، در واقع بعضی از آقایان برای اولین بار بعد از عمل جراحی متوجه این نشتی ادرار می شوند. ادرار از حفره ای که در عمل جراحی در پروستات ایجاد شده نشت می کند. معمولا با کمی مراقبت می توان در هنگام ادرار کردن این وضعیت را کنترل نمود.

انزال معکوس

مشکلی که تقریبا بعد از عمل جراحی اتفاق می افتد آن چیزی است که پزشکان به آن اصطلاحا انزال معکوس می گویند. در این موارد در هنگام اوج فعالیت جنسی هیچگونه مایعی خارج نمی گردد. در عمل جراحی عضله تنگ کننده ای که در اطراف گردن مثانه و در بالای پروستات قرار دارد همراه با بافت پروستات بریده و برداشته می شود و به همین دلیل در هنگام انزال مایع منی به جای اینکه به طور طبیعی به سمت بیرون بیاید به داخل مثانه می رود. معمولا سایر فعالیت های جنسی طبیعی بوده و مشکلی در آن ها وجود ندارد، گرچه بعضی از آقایان اظهار می دارند که بعد از عمل جراحی در نعوظ آلت دچار مشکل هستند. بعد از عمل جراحی پروستات کنترل ادرار باید طبیعی باشد.

نتایج بدی که گاهی اوقات از انجام عمل جراحی تی یو آر پی به دست می آید نشان دهنده این موضوع است که عمل جراحی برای هر فردی مفید نیست به همین دلیل قبل از عمل جراحی باید آزمایش های متعددی صورت پذیر تا معلوم شود که آیا انجام عمل برای فرد مفید است یا خیر!؟

درمان دارویی !

برای مردانی که علایم پروستات آن ها زیاد هم بد نمی باشد یا اینکه نمی خواهند تحت عمل جراحی قرار گیرند و یا اینکه از وضعیت مناسبی برای عمل جراحی پروستات برخوردار نیستند به غیر از عمل جراحی راه حل دیگری هم وجود دارد. امروزه می توان بزرگ شدن خوش خیم پروستات را با استفاده از دارو ها نیز درمان نمود. برای درمان پروستات دو دسته دارو وجود دارد که یک دسته از این داروها باعث کوچک شدن پروستات می شوند و دسته دیگر باعث شل شدن عضله پرستات و گردن مثانه می گردند.

هر دو نوع این دارو ها می توانند انسدادی که توسط پروستات ایجاد شده را کاهش داده و علایم آن را تسکین دهند. تبلیغات زیادی در مورد درمان با لیزر و حرارت برای معالجه پروستات می شود و افراد زیادی را مشتاق می سازد که از آن ها استفاده نمایند. درمان با استفاده از گرما و حرارت که به آن اصطلاحا هیپوترمی یا ترموتراپی گفته می شود، باعث گرم شدن پروستات می شود. با استفاده از وسیله ای که از طریق مقعد یا پیشابراه به طرف پروستات فرستاده می شود این عمل انجام می گردد. لیزر درمانی بیشتر شبیه عمل جراحی تی یو آر پی می باشد و می تواند جایگزین آن در برداشتن قسمت های بزرگ پروستات شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون پروستات را با خواص پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات و تنظیم کننده غده پروستات، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0