topNotif

درباره فاکتور های RH چه می دانید

2260 بازدید
08 فروردین 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 28 آذر 1400

درباره فاکتور های RH چه می دانید ؟

نام فاکتور آرهاش در حقیقت از نام فاکتور یا سیستم رزوس Rhesus گرفته شده است که توسط لاندشتاینر در سال هزار و نهصد و چهل در حالی مشغول تحقیق بر روی میمون های رزوس در زمینه گروه های خونی بود کشف شد. او متوجه شد که در اکثریت افراد (هشتاد و پنج درصد) علاوه بر فاکتورهای کشف شده در سطح گلبول قرمز (آ و ب) فاکتورهای دیگری وجود دارد که این افراد را آر،هاش مثبت می نامیم و پانزده درصد افراد دارای این فاکتور نبوده و به نام آر،هاش منفی تلقی می شوند. در سیستم رزوس حدود شش فاکتور وجود دارد که فاکتور دی (D) از همه مهم تر است.

در حالت طبیعی آنتی کور ضد آر،هاش در بدن وجود ندارد، ولی اگر در اثر اشتباه آر،هاش مثبت به یک فرد آر،هاش منفی تزریق شود، سبب تولید آنتی کورهایی بر علیه فاکتور خارجی دی (D)، که وارد بدن شده، می شود و این آنتی کورها ممکن است عاقبت سلول های فرد گیرنده خون را تخریب کند.

درباره فاکتور های RH چه می دانیدRH در زمان حاملگی

فاکتور آر،هاش در زمان حاملگی نقش مهمی بازی می کند. تقریبا اکثر کودکانی که دارای مادر آر،هاش منفی و پدر آر،هاش مثبت هستند، فاکتور آر،هاش را از پدر خویش به ارث می برند و آر،هاش مثبت هستند. در هنگام تولد نوزاد، ممکن است خون مادر و نوزاد با هم مخلوط شوند، در اینجا بدن مادر بر علیه فاکتور آر،هاش که وارد بدنش شده و بدن آن را، یک ماده خارجی می داند، آنتی کور یا پادتن بسازد و سبب شود که بدن مادر حساس شود.

در حاملگی بعدی مادر فاکتور ضد آر،هاش می سازد و در نتیجه این فاکتور، ضد آر،هاش و گلبول های قرمز نوزاد حمله می کنند و باعث می شوند که نوزاد با بیماری همولیتیک متولد شود. در این حالت برای پیشگیری، از واکسنی که از آنتی بادی ضد آر،هاش ساخته شده و ایموگلوبولین آر،هاش نامیده می شود استفاده کنند، به این ترتیب که بیست و چهار ساعت بعد از زایمان یک نوزاد آر،هاش مثبت، توسط مادر آر،هاش منفی، این واکسن را به مادر تزریق می کنند و این امر سبب می شود که کلیه سلول های آر،هاش مثبت وارده، توسط خون نوزاد، از بدن مادر خارج شود و در حقیقت مادر حساس نشود. این واکسن به عنوان یک فاکتور پیشگیری برای این مادران می باشد که در هر حاملگی تکرار می شود.

حالت دیگری که در اثر ناسازگاری آر،هاش ایجاد می شود

به دنیا آمدن نوزاد مرده، نارسایی قلبی نوزاد و یرقان می باشد، که معمولا در موارد یرقان شدید نوزاد اقدام به تعویض خون نوزاد می کنند. به این ترتیب که خون نوزاد را تدریجاً (چند میلی متر در هر بار) خارج کرده و آن را با خون آر،هاش منفی جایگزین می کنند و این مساله سبب می شود که نود و پنج درصد نوزادان مبتلا، زنده بمانند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون خون ساز را با خواص درمان کم خونی، تامین هموگلوبین خون، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0