دانستنی هایی درباره خواب کودک

1668 بازدید
26 شهریور 97
سمانه

با دانستنی هایی درباره خواب کودک آشنا شوید…

معمولا اکثر اوقات شبانه روز نوزاد چند روزه در خواب می گذرد. در ابتدا خواب او بیشتر حالت خواب و بیداری دارد زیرا به طور مرتب بیدار شده و دوباره به خواب می رود. با گذشت زمان خوابش عمیق تر می شود و از ساعات آن هم کاسته می گردد طوری که حدود 12 ماهگی طفل حتی از خواب نیمروز قبل از ظهر نیز پرهیز می کند. یک کودک 6 ماهه به 15 ساعت خواب نیاز دارد در حالی که این رقم در اطفال یک ساله به 14 ساعت و در کودکان 2 تا 3 ساله به 12 تا 13 ساعت کاهش پیدا می کند. بهتر آن است که از همان نخستین روزهای بعد از تولد جای مشخصی برای خواب کودک در نظر گرفته شود.

دانستنی هایی درباره خواب کودک

دانستنی هایی درباره خواب کودک

بهترین روش برای خوابانیدن اطفال خواباندن آن ها به یک پهلو می باشد. برای جلوگیری از چرخیدن کودک و رفع احتمال خفگی در اثر بالا آوردن می توان ملافه را تا کرده و یا متکایی کوچک را در پشت او قرار داد. اخیرا متخصصان خواباندن نوزادان بر روی شکم را در سه ماه اول به دلیل احتمال بالا آوردن و در نتیجه مسدود شدن مجاری تنفس و احتمال خفگی و همچنین صاف شدن برجستگی قسمت پشت جمجمه سر توصیه نمی کنند.

ساعت خواب کودک را طوری تنظیم کنید که همیشه در همان حدود زمانی کودک آماده خواب شود، رعایت این نکته موجب آن می شود که هم کودک راحت تر به رختخواب برود و هم مادر بتواند برای کارهای خود برنامه ریزی کند. البته گاه ممکن است به  خاطر مهمانی رفتن و یا مهمان داشتن این برنامه کمی به هم بخورد. یا ممکن است در برخی از مواقع کودک خسته تر از همیشه بوده و زودتر بخوابد. سعی کنید که ساعت خواب کودک را تبدیل به یک تراژدی غم انگیز نکنید. طبیعی است که کودکان هرچه بزرگتر می شوند مشکل تر به خواب می روند.

تشکی را که برای خواب کودک در نظر می گیرید نباید زیاد نرم باشد زیرا نرمی بیش از حد ممکن است که در حالت طبیعی ستون مهره های او که بسیار انعطاف پذیرند را دچار تغییر کند.  در چند ماه اول بهتر است به جای بالش از یک ملافه نخی تا شده در زیر سر کودک استفاده کرد.

 

همچنین بخوانید: چگونه و از کجا بفهمیم کودکمان سالم است؟

 

۶ قاعده کلی برای یک خواب راحت

  • در طول روز فضایی آرام و به دور از تنش در خانواده فراهم آورید و به اندازه کافی به کودک توجه نمایید. او را نزدیک خود قرار داده و بیشتر با او صحبت کنید.
  • در سه ماه نخست باید به محض شنیدن صدای گریه نوزد به سراغ او رفت ولی در طول شب تنها برای شیر دادن او را در آغوش بگیرید.
  • پس از سه ماهگی هر وقت که ساعت خواب بعد از ظهر و یا شب کودک فرا رسید در حالی که هنوز بیدار است او را بر روی تختش بگذارید.
  • به هیچ وجه موقع خوابانیدن کودک پستانک را در دهن او نگذارید زیرا به محض به خواب رفتن ممکن است از دهانش بیفتد و باعث بیدار شدنش شود.
  • سعی  کنید رفتارهای تان را در زمان شیر دادن و خواباندن شبیه به هم نکنید تا کودک به راحتی منظورتان را بفهمد.
  • هرگز بدون مشورت با پزشک به کودک شربت و یا هرگونه داروی خواب آور دیگر ندهید. در صورت تجویز متخصص و نیز با رعایت مقدار مشخص شده از آن استفاده نمایید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق سنبل الطیب را با خواص محرک قلب و اعصاب، آرامبخش، مسکن سردردهای میگرنی، رفع نگرانی و اضطراب، دلهره و ترس، ضد هیستری، کم کردن ادرار مبتلایان به مرض قند، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0