خواص گیاه چای جاوه (ارتوزیفون) و روش تهیه چای جاوا

3293 بازدید
09 دی 97
بهاره
,,

خواص درمانی گیاه چای جاوه (ارتوزیفون) و روش تهیه چای جاوا

چای جاوه یا ارتوزیفون با نام علمی Orthosiphon stamineus Benth، گیاهی است از خانواده نعناعیان (Lamiaceae)، علفی که ارتفاع آن به 30 تا 60 سانتیمتر می رسد. این گیاه دارای ساقه چهار گوش کمی پوشیده از کرک و برگ های تخم مرغی و دندانه دار با طولی بین 2 تا 8 سانتیمتر است. این گیاه اغلب با دمبرگ کوتاه که روی آن ها به رنگ سبز مایل به خاکستری و پشت برگ ها به رنگ سبز روشن است. در این مقاله با خواص درمانی گیاه چای جاوه (ارتوزیفون) و روش تهیه چای جاوا آشنا خواهید شد.

خواص درمانی گیاه چای جاوه (ارتوزیفون) و روش تهیه چای جاوا

خواص گیاه چای جاوه (ارتوزیفون) و روش تهیه چای جاوا

رگبرگ های گیاه چای جاوه یا ارتوزیفون، خیلی مشخص و دارای نقطه های ریز فراوان است (محل یاخته های ترشحی، با ذره بین بهتر رویت می شود). گل های آن به رنگ آبی-بنفش است. همچنین، کاسبرگ های آن کوتاه و دارای پرچم های بلند به اندازه دو و نیم تا سه سانتیمتر است (شبیه به سبیل گربه، به دلیل مشخصه این گیاه در آمریکا به چای گربه معروف است) و مادگی ها به اندازه پرچم هستند. میوه های گیاه چای جاوه، دراز و چهارقسمتی و حاوی چهار دانه ریز است.

محل رویش و پراکنش گیاه چای جاوه (ارتوزیفون)

گیاه چای جاوه (ارتوزیفون) به طور گسترده ای در مناطق گرمسیری رشد می کند. این گیاه بومی مناطق حاره آسیا به خصوص جاوه و سوماترا است. همچنین، در کشورهای آمریکا و استرالیا کشت می شود. اندونزی نیز بیشترین تولید کننده این گیاه می باشد. احتمالا در اوایل قرن بیستم، چای جاوه یا چای جاوا به غرب آورده شده است.

اندام قابل استفاده گیاه چای جاوه (ارتوزیفون)

اندام مصرفی این گیاه برگ های (Orthosiphonis Folium) آن می باشد. پودر برگ چای جاوه بنفش رنگ است. بوی آن کمی معطر و مزه اش تلخ اما کمی نمکی است. همچنین، برگ های این گیاه قابض می باشد. برگ های گیاه چای جاوه شامل قطعات بزرگ و کوچک، در اندازه های 2 تا 8 سانتیمتری است. دمبرگ آن حدود 2 سانتیمتر و پشت آن نقاط ریزی وجود دارد که با ذره بین قابل مشاهده است.

 

همچنین بخوانید: معرفی گیاه انگشت عروس (خارخر) و خواص درمانی آن

 

ترکیبات شیمیایی گیاه چای جاوه (ارتوزیفون)

ترکیبات شیمیایی این گیاه شامل ترکیبات اسانس (کمتر از یک درصد)، ترکیبات کافئیک اسید (یک درصد)، فلاونوئیدها، گلوکوزید، املاح پتاسیم و یک دی ترپن ها می باشد. همچنین، سیننستین (Sinensetin) یک پلی فنل در O. stamineus است.

خواص درمانی گیاه چای جاوه (ارتوزیفون)

  • مدر است.
  • ضد عفونی کننده مجاری ادراری است. همچنین، جهت درمان انسداد مجاری ادراری و سنگ مثانه کاربرد دارد.
  • ادرارآور است.
  • تقویت کننده کلیه است و برای درمان بیماری های کلیوی مانند التهاب کلیه و سنگ کلیه مفید واقع می شود.
  • آنتی اکسیدان قوی است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.
  • ضد التهاب و ضد عفونی کننده قوی است.
  • محافظ کبد است.
  • برای تصلب شرايين يا ضخيم شدن و سفت شدن شريان ها مفید است.
  • جهت کاهش فشار خون بالا استفاده می شود.
  • ضد دیابت است و جهت کنترل قند خون مناسب است.
  • در درمان بی اشتهایی مفید واقع می شود.
  • برای درمان انواع استئوآرتریت و روماتیسم سودمند است.
  • در درمان بیماری نقرس مفید است.
  • پایین آورنده چربی خون بالا و کنترل کننده کلسترول خون است.

روش تهیه چای جاوه یا جاوا

این چای مانند چای معمولی تهیه می شود. بدین منظور، یک قاشق غذاخوری چای خشک شده جاوه را در آب جوشیده ریخته و اجازه دهید، حدود سه دقیقه دم بکشد. سپس می توانید این چای را با عسل یا شیر میل نمایید.

نکته: گیاه چای جاوه را نباید با گیاهان Eupatorium از خانواده کاسنی(Asteraceae) اشتباه کرد. خصوصیات این گیاهان کاملا با یکدیگر متفاوت است.

 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون دیابت را با خواص کنترل دیابت، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0