خواص گیاه پریوش و اثرات درمانی آن

3375 بازدید
11 بهمن 97
بهاره
,

با خواص گیاه پریوش (پراونش) و اثرات درمانی آن آشنا شوید

گیاه پریوش (پروانش، گل تلگرافی، پیچ تلگرافی، جادوگر زمین و گیاه جادوگر) با نام علمی Catharanthus roseus از خانواده خرزه ایان (Apocynaceae) است. این گیاه در هندوستان به گیاه صد بهار نیز معروف است. پریوش یک گل زینتی است که دارای خواص درمانی نیز می باشد. برگ، دانه، گل و ریشه های این گیاه برای درمان دیابت، آلزایمر، سرطان، کاهش قند خون، کاهش فشار خون، قطع خونریزی و غیره استفاده می شود. در این مقاله با خواص گیاه پریوش و اثرات درمانی آن آشنا شوید.

 

خواص گیاه پریوش و اثرات درمانی آن

خواص گیاه پریوش و اثرات درمانی آن

 

مشخصات ظاهری گیاه پریوش

گیاه پریوش، گیاهی چند ساله، پایا، علفی و خزنده است که دارای برگ های صاف، براق و به رنگ سبز تیره می باشد. گل های آن در رنگ های مختلف مانند آبی، بنفش، صورتی، صورتی بنفش و سفید یافت می شود.

محل رویش و پراکنش گیاه پریوش

گیاه پریوش بومی قاره اروپا است. همچنین، در شمال آمریکا، چین و هند نیز کشت می شود. این گیاه در جنگل ها به خوبی می رویند و قابلیت رشد در خاک های گچی یا رسی را نیز دارا می باشند.

ترکیبات شیمیایی گیاه پریوش

گیاه پریوش یا پروانش شامل ترکیبات شیمیایی از جمله: وین‌سین تانن، وین بلاستین، پکتین، آلکالوئیدهای وینکامی‌نین، وینکامین، وین سینین، کاروتین، کاتارین و اسیدهای فرمیک، استیک، اسکوربیک و گلوکوزید و نوعی ساپونین و مقادیر زیادی از الکالوئیدهای‌وینین و پوبسین می باشد.

اندام های قابل مصرف گیاه پریوش

تقریبا تمام بخش های گیاه پریوش به ویژه برگ های آن، قابل استفاده است. خشک شده این گیاه، به صورت دمنوش (چای) و استعمال خارجی مصرف می شود. پودر این گیاه قابض و تلخ مزه است.

 

همچنین بخوانید:  خواص گیاه چای جاوه (ارتوزیفون) و روش تهیه چای جاوا

 

خواص گیاه پریوش و اثرات درمانی آن

  • برگ های تازه آن جهت التیام جای زخم و نیش حشرات بسیار سودمند است.
  • کاهش فشار خون از خواص گیاه پریوش می باشد. همچنین، این گیاه خون را رقیق کرده و از بیماری های قلبی جلوگیری می کند.
  • ویژگی های ضد باکتریایی و ضد عفونی کنندگی، از دیگر خواص گیاه پریوش می باشد. این گیاه می تواند سریعتر زخم را بهبود ببخشد و عفونت های قارچی را از بین ببرد.
  • جهت توقف خونریزی به ویژه خونریزی بینی و دهان کاربرد دارد.
  • برای درمان خونریزی شدید قاعدگی استفاده می شود.
  • گیاه پریوش خاصیت ضد دیابتی دارد. این گیاه قند خون را کاهش می دهد و در کنترل و درمان بیماری دیابت بسیار موثر است.
  • برگ های گیاه پریوش حاوی وینکامین و پیش ماده شیمیایی پکتین است که به عنوان دارو برای افزایش و تقویت حافظه استفاده می شود. همچنین، با جلوگیری از آسیب رساندن به رگ های خونی مغز که ناشی از رادیکال های آزاد است، از پیری و زوال عقل جلوگیری می کند.
  • ازخواص گیاه پریوش، افزایش جریان خون به مغز است که سبب بهبود عملکرد مغز می شود. این گیاه برای درمان بسیاری از بیماری های مغزی، به ویژه سکته مغزی، بسیار مفید است.
  • گیاه پریوش به عنوان یک درمان برای از دست دادن حافظه و اختلالات روانی استفاده می شود. یکی از مهمترین خواص گیاه پریوش، کاهش خطر ابتلا به آلزایمر است.
  • گیاه پریوش خاصیت ضد سرطانی دارد. وجود عناصری مانند وین بلاستین و وین کریستین در این گیاه، موجب مرگ سلول های سرطانی می شود. علاوه بر این، وین کریستین و وین بلاستین برای درمان سرطان خون، بیماری هوچکین (نوعی سرطان خون)، ویلمز تومور، نوروبلاستوم، لنفوم بدخیم، ویروس سارکوم و کاپوزی و بسیاری دیگر از بیماری های عفونی استفاده می شود.

طریقه مصرف گیاه پریوش

چای (دمنوش) گیاه پریوش

برای تهیه دمنوش گیاه پریوش 2 قاشق چای خوری از این گیاه خشک شده (که ترکیبی از برگ، گل، ساقه، ریشه و غیره است) را به یک لیوان آب جوش اضافه کنید. سپس، اجازه دهید به مدت 10 تا 15 دقیقه دم بکشد. حال آن را صاف کرده و میل نمایید. طعم و مزه این گیاه تلخ است و برای بهبود طعم آن می توانید کمی عسل یا آب میوه به آن اضافه کنید.

استعمال خارجی گیاه پریوش

جهت استعمال خارجی 50 گرم از این گیاه را در یک لیتر آب بجوشانید. جهت درمان زخم ها و عفونت های دهان می توانید این جوشانده را غرغره کنید. همچنین، برای شستشو دادن زخم های بدن می تواند بسیار مفید باشد.

عوارض جانبی گیاه پریوش

  • استفاده از این گیاه برای زنان باردار ممنوع است زیرا، باعث زایمان زودرس و یا سقط جنین می شود. همچنین، مادران شیرده باید از مصرف گیاه پریوش اجتناب کنند.
  • افرادی که دارای افت فشار خون هستند، باید از مصرف خودسرانه و بیش از حد این گیاه خودداری کنند. همچنین، استفاده از این گیاه برای قبل و بعد از جراحی عمل توصیه نمی شود.
  • نوشیدن بیش از 4 فنجان از چای پریوش در روز توصیه نمی شود زیرا، مصرف بیش از حد این گیاه سبب بروز مشکلاتی مانند: افت فشار خون، سر درد، از دست دادن اشتها، بی خوابی، سرگیجه، توهم و ضربان قلب نامنظم می شود.

توجه: این گیاه باید تنها تحت نظارت یک پزشک متخصص تجویز شود. گیاه پریوش را نباید به طور مستقیم استفاده کرد زیرا، جز گیاهان سمی است و ممکن است باعث آسیب های کبدی، کلیوی و سیستم عصبی شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر پوست انار را با خواص متعادل کردن PH پوست، جلوگیری از خونریزی شدید در دوران قاعدگی، درمان هموروئید (بواسیر)، درمان و پیشگیری از ریزش مو و شوره سر، درمان گلو درد و سرفه، رفع چین و چروک پوست، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0