خواص گیاه دم اسب

5169 بازدید
26 آذر 96
سمانه
,

با خواص گیاه دم اسب آشنا شوید

گیاه دم اسب (دم اسبی، دم اسب صحرایی، ذنب الخیل، ذنب الفرس) از دویست و هفتاد میلیون سال پیش، روی زمین وجود داشته و به عنوان داروی گیاهی در اروپا و چین استفاده می شده است. به خاطر اینکه دارای مقدار زیادی سیلیس است به نام سیلیس نیز معروف است. این گیاه مقدار بسیار کمی طلا نیز دارد. دم اسب دو نوع ساقه های هوایی دارد، ساقه ای به رنگ قرمز که در اوایل بهار ظاهر می شود و دیگری ساقه ای نازا، به رنگ سبز و بعد از ساقه اول رشد می کند و مصرف دارویی دارد. از دم اسب به عنوان دارویی مدر و ضدعفونی کننده مجاری ادرار استفاده درمانی می شود و در بهبود زخم های پوستی مصرف سنتی دارد. در ادامه این مطلب با خواص گیاه دم اسب آشنا شوید.

مشخصات ظاهری گیاه دم اسب

دم اسب (با نام علمی Equisetum arvense)، گیاهی است از خانواده دم اسب (Equisetaceae)، با ریزوم افقی یا زاویه دار و دارای ساقه های بند بند به ارتفاع ۱۰ تا ۵۰ سانتی متر که ساق آن بر دو‌ نوع زایا و نازا است. این گیاه در غالب نواحی مرطوب و سایه دار می روید. ساقه زایای آن که در آغاز بهار، قبل از پیدایش ساقه های نازا ظاهر می شود، کوتاهتر از آن ولی دارای قطر بیشتر است. ساقه زایا، به رنگ قرمز و فاقد دانه های کلروفیل به نظر می رسد.

 

خواص گیاه دم اسب

خواص گیاه دم اسب

 

ساقه نازا در بهار ظاهر می شود و دارای رنگ سبز و منشعب است. در هر بند ساقه نازا، برگ های باریک و کوچک به وضع فراهم پدید می آیند که از به هم پیوستن قاعده آن ها، نوعی غلاف در حول بند به وجود می آید. شاخه های باریک و بند بند نیز از خارج برگ های مذکور، به وضع فراهم ظاهر می گردند. در فاصله بین هر دو بند، شیارهای طولی منظم بر روی ساقه دیده می شود که کاملا مشخص است.

ریخت شناسی ساقه های زایا

ساقه های زایا در هر بند خود، دارای مجموعه ای از برگ های فراهم و به هم پیوسته، شبیه به ساقه های نازا است. در راس ساقه زایا، سنبله مولد هاگ، مرکب از قطعات فلس مانند در چند ردیف فراهم ظاهر می شود که به کلی با برگ های گیاه متفاوت است. این فلس ها در آغاز به نحوی به هم فشرده اند که به نظر نمی رسد از هم جدا باشند. در حالی که قطعات مختلف آن ها به وسیله پایه ای به محور سنبله ارتباط دارد، در سطح تحتانی هر یک، ۵ تا ۱۲ هاگدان به وضع آویخته دیده می شود.

در داخل هر هاگدان تعداد زیادی هاگ تشکیل می شود که پس از پیدایش یک شکاف قائم در هاگدان، از آن خارج می گردد. هاگ ها دارای غشا ضخیم و ۴ رشته منتهی به قسمت نسبتا پهن هستند، به گونه ای که رشته های مذکور، مجموعا در یک نقطه، پیوسته به هاگ به نظر می رسند. از رویش هاگ دو نوع پروتال نر و‌ ماده به وجود می آید. ساقه های زایا کم دوام و ساقه نازا همیشه سبز است.

محل رویش و پراکنش دم اسب

دم اسب در اغلب نقاط اروپا، آسیا، شمال آفریقا و آمریکا می روید و در کشورهای شرق و جنوب شرقی اروپا و چین بهره برداری می شود. از رویش این گیاه در شمال ایران گزارش شده است.

 

خواص گیاه دم اسب

خواص گیاه دم اسب

 

اندام های مصرفی دم اسب

بخش های قابل مصرف دم اسب شامل ساقه های عقیم بندبند و توخالی است. همچنین، قطعاتی از شاخه های نازک و بسیار شکننده در آن دیده می شود. این گیاه بدون بو و مزه است و پودر آن نیز به رنگ سبز سدری می باشد.

ترکیبات شیمیایی دم اسب

این گیاه حاوی ترکیبات شیمیایی نظیر سیلیسیک اسید (۱۰ درصد) و فلاونوئیدها می باشد.

طریقه مصرف گیاه دم اسب

دمنوش دم اسب

یک قاشق مربا خوری از خشک شده گیاه را در یک لیوان آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت ده دقیقه دم بکشد. سپس، آن را صاف کرده و میل نمایید.

جوشانده دم اسب

مقدار 80 تا 100گرم گیاه خشک شده دم اسب را در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید به مدت نیم ساعت بجوشد. سپس آن را صاف کنید و به مقدار یک فنجان قبل از غذا بخورید.

گرد دم اسب

خشک شده این گیاه را در آسیاب برقی بریزید تا پودر شود و به مقدار یک گرم قبل از غذا مصرف شود.

 

همچنین بخوانید:  حفظ سلامتی و مراقبت از پاها

 

خواص درمانی دم اسب

  • دم اسب طبیعت سرد و خشک دارد و قابض است، همچنین، خونریزی را بند می آورد.
  • ادرار آور است و ترشح ادرار را تا حدود 30 درصد افزایش می دهد. به علاوه، در درمان و رفع احتباس ادراری هم مفید است.
  • آب را از بدن خارج نموده و برای برطرف کردن استسقا مصرف می شود.
  • سنگ کلیه را دفع می کند و برای برطرف کردن ورم مثانه مفید است.
  • مسکن است و درد را برطرف می سازد.
  • برای برطرف کردن اسید معده و سو هاضمه از خاکستر این گیاه مصرف می شود. همچنین، برای درمان اسهال مفید است.
  • زخم روده را التیام می بخشد.
  • برای درمان تنگی نفس سودمند است.
  • چون دم اسب حاوی نیکوتین است، میتوان با استفاده از آن به مقدار یک فنجان دم کرده و روزانه، سیگار را ترک کرد.
  • خاصیت ارتجاعی و مقاومت پوست را بالا می برد و برای رفع چربی، پوست های چرب مصرف دارد.
  • اگر روی ناخن های شما لکه های سفیدی وجود دارد، نشانه کمبود مواد معدنی خصوصا روی و سیلیس است. با خوردن دم اسب این لکه ها برطرف می شوند. همچنین اگر ناخن های شکننده و نرم دارید و ناخن های زیبا و محکم می خواهید دم کرده دم اسب را میل کنید.

خواص درمانی دم اسب در طب سنتی

  • از زمان های قدیم برای درمان سل از این گیاه استفاده می شده است، زیرا آن را بهبود می بخشد، به طوری که بیمار وزن اضافه می کند، تب و عرق کردن شبانه قطع و ریه تقویت می شود و حتی تعداد گلبول های سفید خون افزایش پیدا می کند.
  • برای متوقف ساختن خونریزی از بینی، یک گرم پودر را کف دست ریخته و از بینی بالا بکشید، فورا خونریزی برطرف می شود. در موارد قطع خونریزی از مقعد هم این گیاه موثر است.
  • در دامداری آن را جهت زیاد شدن شیر، به گاوها می خورانند. همچنین در انسان هم همین خاص را دارد.
  • در قدیم از ساقه های زبر و خشن این گیاه برای تمیز کردن ظروف آشپزخانه استفاده می کردند.

مضرات گیاه دم اسب

زنان حامله و اطفال نباید این گیاه را مصرف کنند. مصرف زیاد هم ممکن است باعث اسهال یا اختلال در دستگاه هاضمه و ناراحتی معده می شود.

 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

دم اسب را با خواص درمان شوره سر و مو خوره، نرم کننده طبیعی مو، درمان اختلالات کلیوی،  تنظیم چرخه قاعدگی، تقویت استخوان ها و درمان پوکی استخوان، درمان اختلالات تنفسی، درمان مشکلات پا، کاهش قند خون، درمان زخم معده، درمان هموروئید، کمک به کاهش وزن، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0