topNotif

خواص گیاه دارویی آسارون

2154 بازدید
16 فروردین 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 28 آذر 1400

گیاه آسارون را بشناسیم !

در بازار و در کتب طب سنتی آسارون نام برده می شود. به بیخ یا ساقه زیر زمینی گیاه که در طب سنتی مصرف دارویی دارد نیز اسارون گفته می شود، در ادامه اطلاعاتی من باب فواید و مضرات این گیاه در طب سنتی خواهید دانست.

Attarak Asaroun Photo 2

خواص گیاه دارویی آسارون

مشخصات !

گیاهی است علفی چند ساله خیلی کوچک بلندای آن کمتر از 15 سانتی متر است. به طوری که گیاه روی زمین خوابیده و گسترده است. ریشه آن کمی دراز و کمی کج و گرده دار و کمی افقی در خاک قرار دارد، رنگ آن زرد و قطر آن کمی کمتر از قطر ساقه زیرزمینی زردچوبه است. برگ های آن مدور به شکل گوش انسان و یا به شکل کف پای شتر است، گل های آن منفرد رنگ قسمت خارجی آن سبز کثیف مخلوط با قرمز و رنگ داخل آن قرمز است و در اردیبهشت ماه ظاهر می شود.

این گیاه در جنگل ها و کوهستان ها کنار نهرها و نقاط سایه دار مناطق معتدل اروپا و شمال آسیا به طور خودرو می روید. در ایران تا به حال شناسایی نشده است چون در اجزای اغلب داروهای ترکیبی گیاهی از آن نامبرده می شود و در بازار نیز عرضه می شود.

 

همچنین بخوانید: نیازهای تغذیه در سنین مدرسه

 

خواص – کاربرد آسارون را بشناسیم !

در هند، ماده عامل گیاه که اسانس روغنی فرار آن است قی آور و نرم کننده سینه است و در موارد جراحات جهاز هاضمه و بیماری سیلیکوزیس که نوعی بیماری ریوی ناشی از استنشاق هوای دارای ذرات سیلیس می باشد و همچنین برای خشکی حلق و التهاب غشای حنجره که با ترشح همراه باشد آثار مفیدی نشان داده است.

آسارون از نظر طبیعت طبق رای حکمای طب سنتی گرم و خشک است و ریشه و برگ آن به عنوان دارو مصرف می شود. لطیف کننده است و باز کننده انسداد و گرفتگی های مجاری عروق می باشد. مقوی و پاک کننده دماغ و اعصاب و کبد و کلیه است. خوردن آن به تنهایی یا با داروهای مناسب دیگر برای بیماری های سرد دماغی نظیر صرع، لقوه، فلج، سستی اعضا، تشنج و خواب رفتگی نافع است.

اگر 15 گرم از ریشه خشک آن را در 2 – 2/5 کیلوگرم آب انگور برای مدت 50 – 60 روز خیسانده و پس از آن مصرف کنند برای دردهای داخلی، استسقا، یرقان، ورم کبد و طحال و پاک کردن آلات بول و رحم از رطوبت های لزج و پاک کردن کلیه و مثانه و تسکین درد آن ها و سختی ادرار و قطع قاعدگی و درد مفاصل و لگن خاصره و سیاتیک و نقرس مفید است. خوردن 5 گرم آن با آب عسل مسهل است و اگر با شیر شتر یا شیر گوسفند خورده شود برای تقویت نیروی جنسی سرد مزاجان مفید است.

نکته: آسارون برای ریه مضر است و از این نظر باید با مویز خورده شود و مقدار خوراک آن 5 – 15 گرم است. از این گیاه نوعی رنگ سبز گرفته می شود، به علت سمی بودن این گیاه به ندرت مصرف داخلی آن توصیه می شود و در مواردی که مصرف داخلی آن لازم باشد باید زیر نظر پزشک انجام گیرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

اسارون را با خواص تقویت نیروی جنسی، درمان بیماری های ریوی، قطع قاعدگی، درمان درد مفاصل، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0