topNotif

درمان های خانگی با گیاه بابا آدم + نسخه های طب سنتی

3800 بازدید
19 آبان 96
عطارک
,

درمان های خانگی با گیاه بابا آدم + نسخه های طب سنتی

گیاه بابا آدم که اعراب به آن راس الجامه گویند، به نام های دیگری همچون آراقیطون و ارقیطون و آرگیتوم نیز شهرت دارد. گیاه بابا آدم دارای برگ های بزرگ و پهن است و به موجب یک افسانه قدیمی حضرت آدم و حوا پس از آن که به زمین آمدند از برگ های بابا آدم برای پوشاندن خود استفاده کردند به همین دلیل این گیاه را بابا آدم گویند. ریشه، برگ ها و به ندرت میوه های این گیاه خاصیت دارویی و درمانی داشته و به شکل جوشانده یا چای برای درمان سرماخوردگی، نقرس، رماتیسم، بیماری های معده، سرطان، کمک به دفع ادرار و مدفوع و افزایش تعرق استفاده می شود. 

گیاه بابا آدم دارای طبع سرد و خشک می باشد؛ حال تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید تا خواص دارویی گیاه بابا آدم و فواید درمانی آن را بیشتر بشناسید.

مشخصات ظاهری گیاه بابا آدم

بابا آدم (Arctium lappa)، گیاهی است علفی، دوساله از سرده بابا آدم (Arctium) و تیره گل ستاره ای ها (Asteraceae) که ارتفاع آن بین 1/5 تا 2 متر می باشد. برگ های آن بزرگ، پهن، متناوب و یکنواخت همراه با دمبرگ های بلند است که در قسمت زیرین آن ریخته می شود. ریشه آن قهوه ای رنگ، دوکی شکل و از داخل سفید تا شیری رنگ می باشد.

میوه بابا آدم شبیه به فندق بوده و دارای سه تا چهار سطح مشخص می باشد و بالای آن به رنگ خاکستری یا حنایی دیده می شود.

گل های بابا آدم بدون واسطه دم برگ، روی نهنج مشترکی به تعداد 30 تا 50 گل محصور در تارهای ابریشمی قرار دارد و دارای رنگ های بنفش، قرمز تا ارغوانی است. دوران گل دهی این گیاه از تیر تا اواخر شهریور و زمان برداشت آن فروردین و اردیبهشت است.

محل رویش و پراکنش گیاه بابا آدم

بابا آدم را در اطراف تهران در تمام نواحی البرز، مازندران (راه چالوس، کوه های هراز)، گیلان (رودبار)، تفرش، کوه های خراسان، همدان و کرمان می توان یافت. این گیاه در کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی و استرالیا به دلیل استفاده در صنعت دارو سازی کشت می شود، اما در ایران به صورت خودرو می روید.

 

درمان های خانگی با گیاه بابا آدم

درمان های خانگی با گیاه بابا آدم

 

ترکیبات شیمیایی گیاه بابا آدم

ریشه بابا آدم دارای اینولین (یک ماده رزینی) است به طور متوسط از ریشه بابا آدم حدود 50 تا 70 درصد اینولین می گیرند. همچنین، دارای املاح کربنات دوپتاس و کربنات دو سود است. برگ های بابا آدم دارای اکسیدازهای فعال بوده و میوه آن 8 درصد روغنی است که زود خشک می شود و برای نقاشی استفاده می شود.

خواص گیاه بابا آدم

ریشه بابا آدم دارای خاصیت تصفیه کنندگی خون، پیشاب آور (مدر) و معرق بوده و از روزگاران دور برای نقرس مورد استفاده بوده است. ریشه بابا آدم برای درمان چاقی و ورم عمومی بدن که در اثر ناراحتی های کلیوی و سنگ مثانه ایجاد می شوند، مفید می باشد و مقاومت بدن را در برابر عفونت ها افزایش می دهد.

همچنین، برای درمان بیماری های پوستی و جوش غرور جوانی موثر واقع شده و برای تب های دانه ای همچون مخملک و سرخک استفاده می شود که سبب از بین رفتن دانه ها می گردد. مضمضه جوشانده ریشه بابا آدم مسکن درد و دندان (دندان درد) است و از خونریزی لثه ها جلوگیری می کند، به علاوه لثه ها را محکم کرده و جهت امراض دهان و دندان و سینه مفید بوده و از خونریزی جلوگیری می کند. به طور کلی ریشه بابا آدم برای التهابات مخاط دهان، گلو و آب آوردن انسان منافع شایانی دارد.

استفاده موضعی از روغن بابا آدم و همچنین ریشه این گیاه (به صورت ضماد) برای درد مفاصل، ترک پوست و زخم سر انگشتان (که به علت سرمای شدید ایجاد شده باشند)، درمان انواع سوختگی، زخم های بیخ ناخن، درمان زخم های مزمن، جرب، اگزمای خشک و اولسر زانو نیز مفید است. استفاده از ریشه تازه له شده یا جوشانده غلیظ آن به درمان بیماری های پوستی کمک می کند. مالیدن جوشانده غلیظ ریشه بابا آدم به روی موی سر نیز باعث تقویت مو شده و از ریزش مو ها (درمان ریزش مو) جلوگیری می کند. ریشه بابا آدم بهترین پاد زهر نیش مار و سایر حشرات گزنده است و برای این کار می توان از ضماد له شده ریشه بابا آدم استفاده کرد.

باباآدم و پوستی بدون جوش

این گیاه خاصیت ضد لک و روشن کننده دارد اگر به طور منظم هر روز صورت خود را با جوشانده آن ماساژ دهید خواهید دید که در مدت کوتاهی جوش و لک های شما درمان می شود.

باباآدم و موهای درخشان

گیاه باباآدم حاوی کلروژنیک اسید است. این ماده برای استحکام ریشه مو و تقویت مو بسیار مناسب است و می تواند رشد موها را به طور قابل توجهی افزایش دهد. پیشنهاد می شود هفته ای 3 بار موهای خود را با روغن باباآدم ماساژ دهید. 

 

همچنین بخوانید:  گیاه باباآدم چیست و چه خواصی دارد؟

 

نسخه های درمانی با گیاه بابا آدم

نسخه موثر در درمان درد مفاصل: 100 گرم ریشه بابا آدم را با 100 گرم ریشه گزنه در نیم لیتر آب بجوشانید. ضماد ریشه بابا آدم مسکن درد مفاصل و التهاب بواسیر است.

نسخه موثر در درمان چرک ها و جوش های پوستی: 2 تا 3 قاشق غذاخوری از گیاه خرد شده آن را به مدت 10 دقیقه در نیم لیتر آب بجوشانید و یا یک قاشق غذاخوری از گرد آن را با آب مخلوط کرده و روزی سه بار مصرف کنید.

نسخه موثر برای تصفیه خون: 30 گرم ریشه بابا آدم را به همراه 30 گرم شیرین بیان به یک لیتر آب افزوده و اجازه دهید به مدت 30 دقیقه دم بکشد. از این دمنوش به منظور تصفیه خون می‌توانید سه فنجان در روز مصرف نمایید.

باباآدم یک پیش غذا کم کالری

ریشه باباآدم به گونه ای است که علاوه بر دمنوش آن می توانید از آن به صورت پیش غذا یا در کنار غذا استفاده کنید.

  • ابتدا ریشه های باباآدم را قطعه های کوچک تقسیم کرده
  • در این مرحله ریشه ها را با کره سرخ کرده و کمی به آن نمک زده

این خوراک سالم به نوعی شبیه سیب زمینی بوده و به عنوان تنقلات نیز می توان استفاده کرد. از طرفی مصرف گیاه باباآدم قبل از صرف وعده غذایی باعث کاهش اشتها می شود و میل به خوردن شیرینی جات را نیز کاهش می دهد و باعث کاهش وزن می شود.

دمنوش باباآدم

  • برای تهیه این دمنوش تصفیه کننده 30 گرم از ریشه باباآدم را با 30 گرم شیرین بیان در یک لیتر آب جوش ریخته و به مدت نیم ساعت اجازه دهید دم بکشد.
  • در مرحله بعد پس از دم کشیدن دمنوش را از صافی عبور داده و اجازه دهید تا خنک شود.
  • پس از خنک شدن دمنوش شما آماده میل کردن است.

این دمنوش منبع خوبی از پلی ساکاریدهای غیرنشاسته ای است که به عنوان ملین عمل کرده و هم چنین باعث کاهش سطح قند خون، وزن بدن و سطح کلسترول خون می شود و برای تصفیه خون بسیار مناسب است. توصیه می شود روزانه سه فنجان از آن را بنوشید.

مضرات ریشه گیاه بابا آدم

مصرف بی رویه گیاه بابا آدم سبب تهوع، اسهال، آلرژی و اختلالات بینایی می شود. همچنین، مصرف این گیاه به افراد مبتلا به دیابت، فشار خون پایین و همچنین زنان باردار و شیرده توصیه نمی شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریشه باباآدم را با خواص برطرف کننده جوش صورت، پایین ‌آورنده قند خون، ضدسرطان، ضدتب، ضد روماتیسم، ضدنفخ، ضدعفونی کننده، مسهل، کاهش دهنده کلسترول و چربی خون، محرک ایمنی بدن و دارای خاصیت پروبیوتیک،درمان کم ‌خونی و رنگ ‌پریدگی ناشی از آن، ضد سنگ کلیه، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0