topNotif

خواص گیاه آبرون صغیر و اسبروله معطر

2377 بازدید
31 مرداد 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

خواص آبرون صغیر و اسبروله معطر را بدانیم.

*آبرون صغیر

در کتب طب سنتی با نام های آبرون صغیر و آبرون ریشه دار و آبرون نام برده می شود.

مشخصات آبرون صغیر را بدانیم.

آبرون صغیر گیاهی است چند ساله به بلندی 30 -60 سانتیمتر، برگ های آن بیضی دندانه دار، کوچک و پر آب به رنگ سبز بدون دمبرگ و به ساقه چسبیده است. گل ها کوچک به رنگ زرد مایل به قرمز یا ارغوانی که در انتهای ساقه گل دهنده در بهار ظاهر می شود. ریشه آن ضخیم و کلفت که دارای بوی بنفشه است.

این گیاه در شکاف تخته سنگ ها و روی دیوارهای کهنه و در گودال ها و نقاط سایه دار در مناطق معتدله و بیشتر در فرانسه و در سایر مناطق دنیا کم و بیش انتشار دارد. در تحفه آمده است که آبرون صغیر در اطراف اصفهان می روید ولی گزارشی در این مورد تا به حال از طرف گیاه شناسان وجود ندارد.

خواص گیاه آبرون صغیر و اسبروله معطر

خواص گیاه آبرون صغیر و اسبروله معطر

خواص – کاربرد آبرون صغیر

این گیاه را معمولا از کنسرو برگ های له شده آن در روغن زیتون و یا روغن کنجد به صورت مرهم برای التیام زخم قسمت های بریده شده اعضای بدن استفاده می شود. عده ای از حکمای طب سنتی از نظر طبیعت این گیاه را گرم و خشک و عده ای دیگر از جمله حکیم محمد مومن در تحفه آن را سرد و خشک می دانند و از نظر خواص آن را خیلی شبیه به آبرون کبیر می دانند و در همان موارد تجویز می شود.

*اسبروله معطر

در کتب طب سنتی با نام های اسبروله معطر و اسبروله عطریه و کوکب الوعر آمده است.

مشخصات اسبروله معطر

گیاهی است چند ساله و علفی خیلی کوتاه، بلندی آن کوچکتر از یک وجب است. برگ ها از نقاط مختلف ساقه به طور گروهی مانند چتر دار اطراف ساقه از یک نقطه خارج می شوند. هر برگ کوچک، نوک تیز، بدون دندانه بیضی شکل است. گل های آن سفید رنگ معطر در انتهای شاخه های گل دهنده در ماه های مرداد تا مهر ماه ظاهر می شوند. این گیاه در اروپا و آسیا انتشار دارد. در ایران در مناطق شمالی ایران در ارتفاعات هرزویل و در جنگل های شاخه زاد راش و همچنین در بندر گز و ارسباران دیده شده است.

ترکیبت شیمیایی اسبروله معطر

از نظر ترکیبات شیمیایی و مواد موثره موجود ماده کومارین در آن تایید شده است. در پاییز مقدار ماده عامل کمتر از بهار است و در گیاه خشک بیشتر از گیاه سبز و تازه ماده عامل وجود دارد. به علاوه یک اسید تلخ به نام آسپرتانیک اسید و یک گلوکوزید به نام آسپرولوزید در گیاه مشخص شده است. در ریشه گیاه ماده ای به رنگ قرمز یافت می شود.

 

همچنین بخوانید:  معرفی گیاه آبرون کبیر و خواص آن

 

خواص – کاربرد آبسوله

چون گیاه دارای کومارین است بنابراین به حالت خالص خواب آور و مسکن دردهای عصبی است. در عین حال به همین علت مصرف زیاد آن اختلالاتی ایجاد می کند. خوردن دم کرده 40 گرم گیاه خشک در 1000 گرم آب جوش 15 دقیقه دم شود آرام بخش، مدر، ضدعفونی کننده و مسکن دردهای عصبی می باشد.

در مناطقی از اروپا برگ های سبز گیاه را قبل از گل کردن دم می کنند و می خورند، اثر مفید روی قلب و کبد دارد. در فرانسه معمول است گیاه خشک را گرفته خرد کرده و یک قاشق سوپ خوری از آن را در یک پیمانه 220 گرم آب جوش مدت 15 دقیقه دم می کنند و موقع خواب می خورند. ضد اسپاسم است و برای رفع بی خوابی بسیار موثر می باشد. این گیاه در مراتع بسیار مورد علاقه دام است و گاوهای شیری که از آن تغذیه می کنند بوی مطبوعی به شیر آن ها داده می شود.

در آمریکا مخلوطی از اسبروله معطر و توت فرنگی سیاه جنگلی و برآمدگی زیر گل نسترن و یا گل سرخ، برگ تمشک جنگلی، دارچین، کیوی و گل ساعتی را به صورت دم کرده برای آرامش اعصاب و رفع بی خوابی می خورند. این گیاه در بسته هایی شامل 25 پاکت کوچک هر پاکت برای یک بار به فروش می رسد و پس از دم کشیدن با عسل یا آب لیموی تازه مخلوط و می خورند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پرسیاوشان را با خواص درمان اسهال، تقویت مو و درمان شوره سر، درمان تنگی نفس و برونشیت، درمان سرفه و سرماخوردگی، پاکسازی کبد، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميایی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0