خواص چای کوهی در درمان افسردگی و سایر بیماری ها

4403 بازدید
06 خرداد 99
سمانه
,

خواص چای کوهی در درمان بیماری ها

در دو دهه گذشته انبوهی از مقالات و روزنامه ها در مورد فواید درمان های گیاهی حاصل از چای کوهی، گیاهی که گفته می شود خاصیت ضد افسردگی دارد، منتشر شده است. در واقع فروش چای کوهی یا علف چای در دهه 1990 افزایش بسیاری پیدا کرد. به طوری که مصرف آن از هر داروی گیاهی پرمصرفی سریع تر بوده است. ولی آیا این افزایش قابل توجیه است؟ آیا چای کوهی واقعا به بیماران دچار افسردگی کمک می کند؟

چای کوهی Hypericum perforatum که منشا آن از اروپا است، توسط کشاورزان قدیم به عنوان یک گیاه سمی شناخته می شد، زیرا می توانست به دام ها آسیب برساند و منجر به مشکلاتی مانند سقط خود به خود و حتی مرگ شود. شاید سمیت چای کوهی باعث شد که آن را در خانه ها آویزان کنند تا ارواح خبیثه را دور سازند. به موقع خود این سنت تبدیل به این شد که مردم این گیاه را در روز حضرت یحیی، 24 ژوئن، به محض اینکه گل های زردش ظاهر شد در خانه ها بیاویزند. ارتباط با نام حضرت یحیی باعث شد که نامش را بر این گیاه بگذارند، همراه با کلمه wort که واژه قدیمی انگلیسی به معنای گیاه است.

این فکر که چای کوهی می تواند ارواح خبیثه را در جهان خارج مسموم کند، از این رو به احتمال باعث شده درمانگران عهد باستان اعتقاد پیدا کنند که این گیاه می تواند ارواح خبیثه درون ما را نیز مسموم کنند، که باور داشتند عامل بیماری است. در برخی مناطق به آن لقب “شیطان کش” داده اند. یقینا به خاطر بوی بخور آن، قدرت تاراندن بیماری ها و حتی خود شیطان، این نام را به آن نسب داده اند.

 

خواص چای کوهی

خواص چای کوهی

 

خواص چای کوهی از گذشته تاکنون

می دانیم که درمانگران 200 سال پیش از این، از چای کوهی برای درمان درد عصب سیاتیک، ورم مفاصل، دردهای قاعدگی، اسهال و بسیاری از بیماری های دیگر استفاده می کردند، ولی در قرن شانزدهم بود که پاراسلسوس پزشک اولین مدرک مستند را در مورد استفاده از این گیاه برای درمان ناراحتی های روانی ارائه داد که آن موقع آن را فاتاسما (phantasmata) می نامیدند؛ در قرن بعدی یک پزشک ایتالیایی به نام آنجلو سالا نیز شرح داد که چگونه این گیاه می تواند برای درمان افسردگی، اضطراب و جنون به کار رود. او علاوه بر آن خاطرنشان ساخت که چای کوهی این بیماری ها را به سرعت برق درمان می کند.

چای کوهی تا آغاز قرن بیستم هم چنان برای درمان افسردگی مصرف می شد، ولی این گیاه و سایر داروهای گیاهی به تدریج از نظر پزشکان آمریکایی و اروپایی افتاد، زیرا آن ها ترجیح می دادند که از داروهای جدیدی که در دست تهیه بود استفاده کنند. پزشکی داشت وارد عصر علمی خود می شد، بنابراین گرایش اجتناب ناپذیری برای طرد طب گیاهی در گوشه و کنار اروپا و آمریکا برجاماند و همیشه جریان مداومی از مدارک گهگاهی در مورد اثربخشی چای کوهی برای درمان افسردگی وجود داشت.

بهترین شیوه یقین اثربخشی چای کوهی، انجام یک آزمایش بود، و از سال 1979 به بعد، تعداد زیادی آزمایش انجام شد. بیشتر آن ها در آلمان انجام گرفت، در آنجا طب گیاهی در میان بعضی از پزشکان و بیماران هسته ای از طرفداران و هواخواهان داشت.

مانند بقیه موارد طب گیاهی جایگزین، هر آزمایش انفرادی نتوانست یک نتیجه قاطع در مورد اثربخشی این گیاه بدهد، ولی بارها و بارها نشانه های امیدوار کننده ای وجود داشت که گیاه چای کوهی بیش از یک دارونمای محض است. گام بعدی این بود که یک فراتحلیل انجام شود، که طی آن تمام آزمایش ها را به دقت گردهم آوردند تا ارزش واقعی این گیاه را بهتر بفهمند.

 

همچنین بخوانید:  علف مقدس موثر در کاهش افسردگی

 

نتایج تحقیقات و میزان اثرگذاری چای کوهی بر درمان افسردگی

اولین فراتحلیل چای کوهی در سال 1996 انجام شد و شامل نتایج حاصل از بیست و سه مطالعه بود. این گزارش با اشاره به نام لاتینی آن (hypericun) یا هوفاریقون نتیجه گرفت: مدارکی وجود دارد که نشان می دهد که عصاره چای کوهی موثرتر از دارونما در درمان بیماری افسردگی ملایم تا نسبتا شدید است. در سال 1997 یک برنامه تلویزیونی اعلام داشت که چای کوهی یک کشف پزشکی واقعا قابل ملاحظه و شگفت آور است؛ کشفی که بر زندگی میلیون ها افرادی که دچار افسردگی ملایم هستند می تواند اثر بگذارد. به علت این گونه تبلیغات فروش چای کوهی در آمریکا در ظرف فقط سه سال 30 برابر شده است.

نتیجه فراتحلیل سال 1996 در سال 2005 توسط همکاری کاکرین تایید شد. یک مرور سامان مند به نام چای کوهی برای درمان افسردگی انجام شد که همه سی و هفت آزمایشی را در بر می گرفت که تا آن زمان منتشر شده بود. این گزارش در مورد درمان افسردگی ملایم یا متوسط می گفت: چای کوهی و ضدافسردگی های معمولی اثرهای مفید مشابهی دارند.

  • در شمال غرب فرانسه چای کوهی شهرت به سزایی داشت. با نخستین درد پهلو، کمترین درد روده و نخستین نشانه تب، دم کرده چای کوهی فراهم می شد.
  • قدیمی ها برای تقویت اشتها، تسهیل هاضمه یا پیشگیری از دردهای معده، هنوز هم این دمکرده را پیش از خوردن مقدار فراوان شاه بلوط می نوشند.

طریقه مصرف دمنوش چای کوهی

20 گرم از چای کوهی را در یک لیتر آب جوش دم کنید. صاف کنید و شکر اضافه کنید. سه تا چهار فنجان دم کرده را روزانه بنوشید (اولین بار ناشتا بنوشید). طبع چای کوهی گرم و خشک است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

چای کوهی را با خواص درمان کم خوابی، درمان کم خونی، درمان بیماری های معده و روده، درمان اسهال، تسکین درد سیاتیک، تقویت قوای جنسی، ضد افسردگی، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0