topNotif

خواص و مضرات کرفس

4888 بازدید
04 آبان 96
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آبان 1402

آخرین به روز رسانی 30 شهریور 1398

آشنایی با خواص و مضرات کرفس

کرفس که با نام های دیگری همچون سالیون، عمرو، کرفس الما، کرسف، کرسب، راجیل و کرفش و … نیز شناخته می شود، گیاهی است نام آشنا دارای طعم خاص و واژه بهتری برای این طعم شاید خوشمزه باشد. این گیاه هم به صورت خام و هم پخته مصرف می شود. همینطور خواص دارویی و سنتی فراوانی دارد. در این مطلب خواص و مضرات گیاه کرفس گرد آوری شده است، برای شناخت بیشتر خواص و مضرات کرفس با ما همراه باشید.

گیاه کرفس

کرفس گیاهی است دو ساله که به طور وحشی در زمین های تقریبا نمک دار می روید. در آمریکا شمالی و جنوبی کرفس به وفور یافت می شود و در آسیا و اروپا و آفریقا در سطح وسیعی مورد بهره برداری قرار می گیرد. ریشه گوشتی و برجسته کرفس در سال دوم ساقه ای به طول 30 الی 120 سانتی متر دارد. برگ های کرفس سبز تیره، درخشان، نوک تیز و دارای شکاف های لبه ای و دندانه های درشتی هستند. گل های آن سفید یا خاکستری سفید و در حالت مجتمع خوشه ای در ماه های شهریور الی آبان می روید. میوه آن دانه های کوچک تخم مرغ شکل، به رنگ قهوه ای که در سطح آن رگه هایی سفید رنگ دارد.

خواص و مضرات کرفس

خواص و مضرات کرفس

 

خواص کرفس و فواید درمانی آن

طبع کرفس گرم و خشک است و اندام مورد استفاده آن ریشه، ساقه، برگ ها و دانه های آن می باشد. کرفس اشتها آور، مدر (ادرارآور)، صفراآور، خواب آور، بادشکن، باز کننده خون، کاهش دهنده دردهای عادت ماهیانه بانوان است. علاوه بر این، کرفس برای تسکین درد عضلات و مفاصل، تنظیم حرکات روده ای، کاهش هیستری (هیجان و احساسات غیرقابل کنترل)، محافظت از سلول های مغزی، بیماری های مثانه، کاهش تولید شیر مادر، کاهش یا درمان عوارض دیابت، درمان سنگ کلیه، پیشگیری از بیماری کبد چرب و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی مفید می باشد. بانوان در هنگام حاملگی باید فقط از کرفس به عنوان سالاد و یا دم کرده آن به مقدار کم مصرف کنند. همچنین کرفس برای پاک کردن خون به منظور رفع خارش و ناراحتی های پوستی مفید است.

خواص دانه (بذر کرفس)

از خاصیت دارویی دانه های کرفس می توان به آرامبخش بودن، رفع اضطراب و بی خوابی، نرم کنندگی، درمان سرماخوردگی و بیماری های تنفسی، رفع مشکلات کبدی و طحال، افزایش دهنده ادرار، درمان نقرس و آرتروز، ضد عفونی کننده، مقوی قلب و محرک، اشاره کرد. عصاره دانه های کرفس نیز برای بیماری های برونشیت و درمان رماتیسم نافع است. همچنین، برای اعصاب آرام بخش بوده و برای رفع تشنج نیز تجویز می شود.

طرز تهیه دمنوش بذر کرفس

یک قاشق چایی خوری از دانه های له شده کرفس را در یک لیوان آب جوش به مدت یک الی دو ساعت خیس کنید، سپس آن را به آرامی دم کرده و پس از صاف کردن آن، روزی یک تا دو فنجان از آن را بنوشید.

 

همچنین بخوانید:  طرز تهیه 3 نوع خورش کرفس بدون گوشت

 

خواص عصاره یا آب کرفس

شیره کرفس یا آب تازه آن که از قسمت های گوشتی گیاه کرفس گرفته می شود، بهترین اثر دارویی را دارد و برای بیماری های استسقا و رماتیسم های مفصلی، نقرس و جلوگیری از چاق شدن و دفع گاز های روده و معده موثر است.

آب کرفس برای لاغری

آب کرفس خاصیت لاغر کنندگی زیادی دارد، چنانچه به آب کرفس مقداری آب سیب و آب هویج اضافه کنید، اثر آن بیشتر و بسیار ثمر بخش خواهد شد. در افرادی که شخص مبتلا به فشار خون است بهتر است مقدار کمتری از آب کرفس به آن اضافه کند تا تعادل فشار خون آن ها را بر هم نزند. به منظور کاهش وزن، یک فنجان از آب کرفس را، 2 الی 3 مرتبه در روز، یک ساعت قبل از غذا مصرف کنید.

خواص برگ و ریشه کرفس

روغنی که از ریشه کرفس گرفته شود زرد رنگ و برای تقویت قوه باء و ترمیم قوای جنسی ای که در بیماری ها آسیب دیده باشد، موثر است.

مصرف 30 تا 60 گرم از شیره برگ کرفس نیز به عنوان مدر (ادرار آور) استفاده می شود. همچنین، 100 تا 200 گرم شیره برگ کرفس برای کاهش تب بسیار مفید است.

مضرات کرفس

از مضرات کرفس می توان به استفراغ، سقط جنین، تحریک مخاط معده و ترشی معده، دلپیچه، زخم معده، ناراحتی ریوی، سردرد، سو هاضمه، محرک صرع گرم مزاجان، وسواس و مالیخولیا اشاره کرد. اگر در مصرف کرفس زیاده روی شود برای قدرت حافظه و قوای جنسی خوب نبوده و آن ها را کم می کند، بنابراین در مصرف آن زیاده روی نشده و حد اعتدال رعایت شود.

توجه: زنان باردار باید در مصرف کرفس احتیاط کنند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بذر کرفس را با خواص محرک، مقوی قلب، بادشکن، مدر و قاعده آور، کاهش فشار خون بالا، رفع اضطراب و بی خوابی، کاهش قندخون، باز کردن عادت ماهیانه، ضد عفونی کننده در موارد برونشیت و آسم،رفع ناراحتی های کبد و طحال، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0