خواص و مضرات سیر

2341 بازدید
06 آبان 96
سمانه

خواص و مضرات سیر را بشناسیم

سیر که با نام های دیگر ثوم، صارامساق و صارمیساق و سیر خوراکی و تریاق روشنایی و الیوم و لهسن و… شناخته می شود گیاهی از تیره سوسنی ها است. سیر یکی از گیاهان با دوام و بومی است که به عنوان یکی از مهمترین ادویه ها و گیاهان شناخته شده است و در غذاهای مختلف به عنوان طعم دهنده استفاده می شود. با اینکه دارای خواص بسیاری هست برخی از افراد بخاطر بو و طعم سیر از مصرف آن خودداری می کنند.

پیاز اصلی سیر شامل پیاز های متعددی است که پهلوی هم قرار گرفته و پوست آن سفید است. سیر دارای شاخه ای ساده و نرم و گرد است که از انتهای آن برگ های بلند و پهنی می روید. شاخه منتهی به گل سفید آن چتری است که در بین آن 20  الی 30 گل کوچک را در بر دارد.

sir attarak photo1

خواص و مضرات سیر

خواص سیر :

طبع سیر گرم و خشک است و از خواص دارویی و طبی سیر می توان به هاضم، ضد انگل، ضد تشنج، نرم کننده، مدر، صفرا بر، ضدعفونی کننده، سیر عمل هضم غذا را تحریک و آن را تسریع می بخشد و ناراحتی های متعددی که ناشی از هضم ضعیف باشد را از بین می برد.

سیر مخاط تنفسی را از ترشحات زائد پاک و برای برنشیت های مزمن مفید و هم چنین برای رفع قولنج مزمن روده و معده موثر است. سیر اعمال کبد و کیسه صفرا را که نقشی اساسی در حیات انسان دارند را تنظیم می کند و عفونت ها و تب های روده ای نظیر دیساندری و حصبه و شبه حصبه را بهبود می بخشد.

تنطور سیر باعث کاهنده فشار خون می باشد و بیماری تصلب شرایین را (ضخیم شدن جدار رگ ها) که منتج به سکته می گردد خنثی و بی اثر می کند. اثر بهبودی موثر آن روی اعمال قلب و سیستم  جریان خون بسیاری از ناراحتی ها و عوارض بیماری ها را از بین می برد. شیره سرد سیر برای معالجه کرم روده مخصوصا کرم سنجاقی از راه تنقیه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

تنها عیب سیر وجود بوی بد آن است و آن هم با خوردن سبزیجات تازه مرتفع می شود.

 

همچنین بخوانید:  خواص و مضرات موسیر

 

طرز تهیه فرآورده های سیر و مصرف آن :

آب تازه سیر: حبه های سیر را با فشار و کوبیدن و یا چرخ گوشت له کرده آب آن را بگیرید و با افزودن مقدار مساوی آب رقیق کنید و هر روز یک قاشق غذاخوری دو الی سه مرتبه در روز بنوشید.

شیره سرد شیر : در مقدار معینی آب جوشیده سرد که برای تنقیه در نظر می گیرید چند سیر پوست کنده  را ریز کرده به مدت 6 الی 8 ساعت خیس کنید سپس آن را صاف کرده و برای تنقیه استفاده کنید، سیر رنده شده مخلوط با کمی عسل برای سرفه و پاک کردن حنجره و مجاری تنفسی مفید است.

طرز تهیه تنطور سیر : 50گرم سیر را پوست کنید و در 200 سی سی الکل سفید (اتانول) در شیشه کاملا سربسته بدون آن که هوا در آن نفوذ کند بریزید و در گرمای مناسب آشپزخانه و یا آفتاب به مدت 14 روز قرار دهید و هر روز چندین بار آن را تکان دهید اکنون آن را صاف کرده در شیشه رنگی و کاملا سربسته نگاه دارید.

میزان مصرف هر بار 15 الی 25 قطره از آن را با شربت عسل مخلوط کرده بنوشید با توجه به شدت بیماری در یک روز می توان چندین بار از آن استفاده کرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر سیر را با خواص پایین آورنده فشار خون، تنظیم کننده قند خون و چربی خون، ضد مسمومیت حاصله از نیکوتین سیگار و آلودگی هوا، ضد چاقی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0