topNotif

خواص و فواید گیاه تودری یا قدومه

7463 بازدید
10 بهمن 96
سمانه

با خواص و فواید گیاه تودری یا قدومه آشنا شویم

گیاه تودری با نام های دیگر مار درخت، درینه، خم خم، قدومه، قدومه شیرازی، توذریج، بذرالخمخم، قصیصه، تودری سرخ و سفید، فلفل چیری، گیاه آوازخوان، جاکشیر درشت هم خوانده می شود. گیاهی است از تیره ی شب بو، یک ساله و کوچک، برگ های دراز و ساقه های خیلی کوتاه با بریدگی عمیق و خیلی نا منظم و گل های کوچک زرد دارد که در انتهای شاخه ظاهر می شوند.

ساقه های آن تقریبا قرمز رنگ می باشند، میوه ی آن خورجین و به شکل غلاف است که پایین غلاف متورم و قسمت بالای آن تقریبا قرمز نازک می باشد، دانه های آن از عدس کوچک تر است و مانند آن پهن و گرد و سه قسمت است ؛ سرخ، زرد، سفید، غلاف میوه ها کوتاه و در کنار ساقه به طور عمودی و موازی چسبیده به ساقه قرار دارد. این گیاه در اروپا و آسیا می روید، در ایران در مناطق شمالی در گیلان، ارتفاعات منجیل، ایسپیلی ییلاق، مازندران در ماسه های زارهای بابلسر، لرستان در شهبازان و اصفهان دیده می شود.

خواص و فواید گیاه تودری یا قدومه

خواص و فواید گیاه تودری یا قدومه

تخم تودری :

دارای طبیعت گرم و تر است. ده گرم از آن را در یک لیتر آب جوش دم کنید و در طول روز به مرور آب و دانه ها را با هم بخورید. اشتها آور است، مبهی و منعظ است، رنگ چهره را سرخ می کند، صدا را صاف کرده، سرفه های خونی و خشک را تسکین می دهد.

کسانی که لاغری غیر طبیعی دارند، در صورتی که عامل و علت لاغری آنان بیماری خاصی نباشد، برای فربه شدن هر روز دانه های آن را با شیر گاو مخلوط کنند و بخورند، سبب فربهی می شود و هر روز صبح ناشتا دانه های آن را در آب گرم با شکر مخلوط کنید و بخورید، مقوی، نرم کننده و صاف کننده ی سینه است، دردهای سینه، گلو، ورم حنجره، قولنج کبدی و خارش رحم زن حامله را درمان می کند.

 

همچنین بخوانید:  مکانیسم حرارت بدن انسان چگونه است

 

برای قطع اخلاط سینه و ریه آن را با عسل مخلوط کرده و بخورید. برای باز کردن اشتها و باز کردن رنگ چهره آن را در سرکه دم کنید و بعد بخورید، نافع است. برای اخراج خلط غلیظ و لزج، نرم کردن سینه و ریه، تحلیل ورم های سفت عقب گوش، پستان و بیضه ها و رفع ناراحتی از اثر سموم، آن را اول خیس کنید و بعد بجوشانید، سپس در داخل کیسه ریخته و دور آن خمیر بگیرید و در تنور یا فر بپزید، بعد دانه های مشوش شده را روزی هشت تا دوازده گرم بخورید، مفید است.

دانه های آن را نرم بکوبید و با کمی آب خمیر کرده روی غده سرطانی بگذارید. از پیشرفت سریع غده ی سرطانی تا حدودی جلوگیری می کند، گاهی پشت گوش ورم محکمی پیدا می شود، اگر روی آن بگذارید، تحلیل خواهد رفت.

خواص درمانی گل تودری :

یک قاشق کوچک از خشک آن در لیوان آب جوش دم کنید و برای رفع گرفتگی صدا و صاف کردن سینه مفید است. همچنین می توانید صد تا چهل گرم گل آن را با ده گرم ریشه ی شیرین بیان پوست کنده و نیم کوب شده در یک لیتر آب آن قدر بجوشانید تا یک سوم آن بخار شود، بعد آب آن را صاف کرده و پس از سرد شدن دویست گرم عسل یا دویست و پنجاه گرم شکر مازندران در آن حل کنید و باز آن را با روش بن ماری بجوشانید تا شربت غلیظی به دست آید و هر روز، سه بار، هر مرتبه یک قاشق شربت خوری میل کنید، صدا را صاف می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

قدومه شیرازی را با خواص دفع سنگ کلیه، دفع خلط خونی از ریه و سینه، از بین بردن التهاب گلو و صاف کردن صدا، بازشدن اشتها، درمان سرفه‌های خشک و خونی، خنثی کردن سم ناشی از گزیدگی جانوران، چاق کننده، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

6
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. امیر
    19 فروردین 1400

    عالیه مطالب

  2. دنیا
    15 دی 1399

    برای سرما خوردگی خیلی مناسبه مخصوصا در این فصل استفاده کنید

  3. تارا
    9 دی 1399

    جالب بود؛ من قبل از این نمی دونستم اسم دیگه قدومه تودری هست 🙂

  4. فرهنگ
    4 دی 1399

    مقالات عالی و مفید
    موفق باشید

  5. جلال
    28 تیر 1399

    سلام من از مقاله های بسیار خوب شما مطالعه می کنم و هر روز مطالب جدی می آموزم
    از شما صمیمانه تشکر میکنم

  6. سوگل
    5 تیر 1399

    جالب بود

0