خواص و فواید دم شیر قلبی

2363 بازدید
12 مهر 97
سمانه

خواص و فواید دم شیر قلبی را بشناسیم

در کتب فارسی قدیم با نام دم  شیر قلبی و در کتب طب سنتی فراسیون القلب و ذنب الاسد نام برده می شود.

مشخصات دم شیر قلبی

دم شیر قلبی گیاهی است پایا، ساقه آن 4 گوش بلند است که ارتفاع آن تا یک متر می رسد. برگ های آن متقابل و دارای بریدگی های عمیق است که معمولا برگ را به سه قسمت عمده تقسیم می کند.  هر قسمت از برگ نوک تیز دندانه دار و شکل کلی برگ پنجه ای است. گل های آن کوچک به رنگ قرمز روشن مخلوط با سفید می باشد که به طور گروهی بیشتر در محل اتصال برگ های فوقانی ساقه به محور ساقه در تابستان ظاهر می شود. این گیاه در نقاط مرطوب کنار جاده ها و اراضی غیر مزروع در مناطق اروپا، آسیا، آفریقای شمالی به طور خودرو می روید.

ترکیبات شیمیایی گیاه دم شیر قلبی

از نظر ترکیبات شیمیایی گیاه دم شیر قلبی دارای کمی اسانس و یک ماده تلخ محلول در الکل و چند اسید آلی و کمی رزین و ماده ای به نام لئونورین می باشد. در گزارش دیگری آمده است که گیاه خشک دم شیر قلبی دارای 0/35 درصد انواع آلکالوئیدها بوده به علاوه دارای ساپونین و تانن و ماده عامل تلخ و کمی ویتامین آ و ث می باشد.

از قسمت آلکالوئیدی آن ماده استاچیدرین به دست می آید. مقدار استاچیدرین آلکالوئید که از آن به دست می آید بر حسب این که گیاه تازه و یا خشک مورد تجزیه قرار گرفته باشد در حدود 015/ 0 تا 0/055 درصد می باشد. علاوه بر موارد فوق سه گلوکوزید تلخ نیز از آن جدا شده است.

خواص و فواید دم شیر قلبی

خواص و فواید دم شیر قلبی

خواص دم شیر قلبی

عصاره الکلی گیاه دم شیر قلبی به عنوان داروی قلبی با خاصیتی بیشتر از سنبل الطیب مصرف می شود. خوردن گیاه ترشح عرق را زیاد و خوشبو می کند، محرک و مقوی قلب است و تنتور الکلی یک پنجم آن که به مقدار 20 -40 گرم در روز در یک شربت ریخته و خورده شود برای تپش قلب، ضعف قلب و غش اثر مفید دارد و از داروهای قاعده آور است. برای تهیه دم کرده آن از سرشاخه گل دار و برگ آن به مقدار 40 -50 گرم در یک لیتر آب جوش دم کرده و استفاده می کنند. مصرف این گیاه باید با نظارت پزشک متخصص در حد مجاز باشد.

بررسی هایی که در مراکز تحقیقاتی بین المللی در مورد کاربرد و مقدار و روش مصرف گیاه دم شیر قلبی به عمل آمده است. در طب سنتی ایران و هند و یونان قدیم از گیاه دم شیر قلبی برای رفع ناراحتی های فیزیکی و احساسی قلب نظیر تپش قلب و دپرسیون استفاده می کردند. در چین قدیم شهرت گیاه دم شیر قلبی مربوط به آثار آن برای عمر دراز بوده است. در اروپا ابتدا در روزگاران کهن از این گیاه به عنوان داروی دامپزشکی و برای درمان بیماری های گاوها استفاده می شده است. در قرن شانزدهم این گیاه به عنوان دارویی برای بیماری های گاوها استفاده می کرده و در عین حال از همان زمان از این گیاه برای رفع نارسایی های قلبی انسان نیز استفاده می کردند.

 

همچنین بخوانید: سوالاتی در باب تاثیرگذاری تغذیه بر قلب

 

در قرن 17 این گیاه دارویی را موثرترین گیاه دارویی برای برطرف کردن بخارهای مالیخولیا از قلب و تامین روح شاد و فرح انگیز و برای لرزش های قلب که همان تپش قلب می باشد نیز از این گیاه استفاده می کردند. این گیاه را برای اینکه در دوران سخت زایمان موجب آرامش رحم می شود گیاه مادر می نامیدند. به علاوه برای تحریک و افزایش ترشحات ماهانه زنان نیز مفید است. به این معنی که برای آرام کردن رحم در دوران حاملگی و پس از زایمان و در عین حال در مواردی برای تحریک ترشحات ماهیانه زنان و برای تحریک زایمان نیز مصرف می شده است و در حال حاضر در اروپا و آمریکا به عنوان محرک رحمی کاربرد دارد.

در قرن 19 مهاجرانی که به آمریکا وارد شدند در آمریکای شمالی این گیاه را برای افزایش ترشحات عادت ماهیانه زنان و کمک به خروج مواد داخل رحم پس از وضع حمل توصیه می نمودند و همچنین آن را به عنوان آرام بخش و درمان کننده بیماری های اضطراب و بی خوابی به کار می بردند ولی کارشناسان فعلی گیاه درمانی در آمریکای شمالی این گیاه را برای درمان تپش قلب و در موارد تاخیر یا قطع عادت ماهیانه در زنان جوان که دلیل خاص فیزیولوژیکی نداشته باشند توصیه می نمودند.

تحقیقات جدیدی در چین این گیاه را آرام کننده قلب عنوان کرده است و تحقیقات دیگری در چین گیاه دم شیر قلبی را به عنوان داروی مفیدی برای جلوگیری از لخته شدن خون در داخل رگ ها و پیشگیری از حمله های قلبی توصیه می نماید. این گیاه برای کاهش فشار خون بالا مفید می باشد و به علاوه شهرت این گیاه را به عنوان گیاه مقوی قلب تایید می نمایند.

تحقیقات علمی جدیدی که در آلمان انجام شده نشان می دهد که این گیاه مسکن ملایمی است و در مقایسه با سنبل الطیب دارای ظرفیت قابل توجهی بر ضد اضطراب و بی خوابی می باشد. معمولا تعداد کمی از داروهای آرام بخش در عین حال محرک رحمی نیز هستند و جمع بودن این دو خاصیت در یک دارو منطقی به نظر نمی رسد ولی گیاه دم شیر قلبی در عین حال که آرام بخش است همینطور انقباض های رحمی را تحریک می کند و معمولا برای تسریع و تحریک زایمان و خروج نوزاد و همچنین برای افزایش و تحریک ترشحات عادت ماهیانه نیز مصرف دارد.

مقدار و روش مصرف گیاه

به عنوان آرام بخش و محرک رحمی و برای کاهش فشار خون 1-2 قاشق مرباخوری گیاه خشک را در یک پیمانه (200 گرم) آب جوش 10 دقیقه می خیسانند و سپس دم می کنند. به این ترتیب که دو پیمانه در روز از این گیاه دم کرده و به دفعات و هر دفعه یک قاشق سوپ خوری بزرگ باید از آن خورد. مزه این دم کرده بسیار تلخ است بنابراین می توان کمی عسل و یا آب لیمو ترش ساده به آن اضافه کرد و یا با یک نوشابه خوش طعم گیاهی دیگری نظیر آب سیب یا آب انار شیرین و نظایر آن مخلوط نموده و خورد. اگر تنتور آن مصرف می شود یک دوم قاشق مرباخوری دو بار در روز خورده شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه فراسیون را با خواص درمان سرماخوردگی، سرفه و ناراحتی های ریوی، ضد تشنج، تصفیه کننده خون، قاعده آور، باز کننده گرفتگی های کبد و طحال، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0