topNotif

خواص مامیشا را بدانیم

2699 بازدید
06 شهریور 97
سمانه
,

خواص مامیشا و گونه جی فلاون را بدانیم

در ایران در غرب ایران به نام لاله کوهی معروف است. در کتب طب سنتی با نام های مامیشا و خشخاش بحری و در برخی کتب خشخاش مقرن نام برده می شود. مامیشا و مامیا نام های دو گیاه متفاوت است که در کتب طب سنتی اغلب به علت تشابه حروف کلمات آن ها با هم اشتباه شده و به جای یکدیگر نوشته می شوند. در صورتی که مربوط به دو گیاه مختلف می باشند و گیاهی است از خانواده خشخاش، یعنی مامیثا گیاهی است از خانواده دیساسه که به نام حشیشه الجرب معروف است.

مشخصات مامیشا

مامیشا گیاهی است یک ساله، علفی، با برگ های پهن که بریدگی های عمیق دارد و بدون دمبرگ ساقه را در آغوش گرفته است. برگ ها پوشیده از کرک و ساقه پوشیده از تار است. رنگ برگ ها کبود مایل به سفید می باشد. گل های آن به رنگ زرد، نارنجی و یا قرمز است، آن کمی دراز، کمی منحنی و شبیه به شاخ گاو خمیده است و به همین علت آن را مقدس می نامند.

در داخل میوه دانه های آن قرار دارند، این گیاه که در کنار دریاها می روید در مناطق وسیعی از ایران انتشار دارد، در آذربایجان غربی در سواحل دریاچه و در دامنه های البرز و در دشت کرج و در چهریق و دیلمان و در غرب ایران در دامنه های کوه گرو و در تفرش دیده می شود. واریته ای از این گیاه در اطراف تهران و در خراسان بین رباط سفید و تربت حیدریه دیده می شود.

ترکیبات شیمیایی مامیشا

از نظر ترکیبات شیمیایی و مواد عامله در سرشاخه های گل دار گیاه که مصرف طبی دارد وجود مواد گلوسین، کلریترین، پروتوپین، سانگینارین و ماده تلخی به نام گلوکوپیکرین تایید شده است.

خواص مامیشا را بدانیم

خواص مامیشا را بدانیم

خواص و کاربرد مامیشا

مامیشا از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی خیلی گرم و خشک است و اگر با عسل خورده شود اخلاط را باقی و اسهال را قطع می کند. دم کرده قسمت هوایی گیاه یعنی برگ ها و سرشاخه های گل دار آن برای بیماری قند مفید است و ضمنا چون خواب آور و کمی مخدر است رقیق آن را کمی برای خواب به بچه ها می دهند. اگر 5 گرم از تخم آن خورده شود و مسهل قوی اخلاط لزجه و دم کرده ریشه آن برای رفع سردی کبد و کنترل سیاتیک مفید است.

گونه دیگری از این گیاه نیز در ایران می روید که چون در طب سنتی مورد توجه است شرح داده می شود. در کتب طب سنتی این گونه را نیز خشخاش بحری گویند، چون در اروپا در برخی مناطق در شن های سواحل دریاها نیز می روید.

 

همچنین بخوانید:   آشنایی با خواص و مضرات گردو

 

گونه جی فلاون

مشخصات گونه جی فلاون

گونه جی فلان گیاهی است یک ساله و چند ساله، ساقه و برگ های آن بدون تار، بلندی ساقه آن 20-90 سانتیمتر و خیلی پرشاخه و کمی پوشیده از کرک است. برگ های آن ضخیم، برگ های قسمت پایین آن پوشیده از کرک و دندانه دار و دارای بریدگی های منظم است. گل های به رنگ سبز و کم و بیش کرک دار در انتهای شاخه گل دهنده به صورت منفرد ظاهر می شود. میوه آن کپسولی است، خیلی دراز قوسی و خمیده صاف یا ناصاف باشد. این گیاه در اروپا در برخی مناطق در شن های سواحل دریاها می روید. در ایران در تپه های اطراف شیراز و با احتمالی در آذربایجان نیز می روید.

خواص و کاربرد

از نظر خواص تا حدودی شبیه مامیران است. دانه های آن مسهل است و دارای حدود 27 درصد روغن قابل استخراج است که شبیه دانه خشخاش است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

مامیران را با خواص درمان آسم و تشنج، کاهش فشار خون و درمان سنگ کلیه و نقرس، مخدر و ضد تشنج، ضد استسقاء و تصفیه کننده خون، کاهنده فشارخون و ضد اسپاسم، صفرابر و قاعده آور، آرام بخش و خواب آور، مسهل و تقویت کننده عمومی بدن، دفع کننده کرم و خرد کننده سنگ کلیه، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0