عجیب ترین خواص قره قاط در درمان بیماری ها + نسخه های درمانی

2120 بازدید
17 آذر 00
مروارید

عجیب ترین خواص قره قاط در درمان بیماری ها + نسخه های درمانی

قره قاط یا کرن بری یک گیاه کوهنوردی چند ساله است که در ارتفاع کم رشد می کند و دارای برگ های کوچک بیضی شکل است و ساقه کشیده افقی آن به دو متر می رسد. مردم بومی آمریکا اولین کسانی بودند که از کرن بری در بسیاری از غذاها، و در رنگ آمیزی فرش و پتو و موارد دیگر استفاده کردند. فصل رشد کرن بری بین آوریل و نوامبر ادامه دارد و پس از آن یک دوره خواب در ماه های سرد زمستان ادامه می یابد. این مقاله در مورد خواص قره قاط و مطالعات علمی در مورد خواص قره قاط می باشد، با ما همراه باشید؛

 

خواص قره قاط

خواص قره قاط

 

مطالعات علمی در مورد خواص قره قاط

قره قاط منبع خوبی از بسیاری از ترکیبات غذایی فعال گیاهی و آنتی اکسیدان ها است و شایان ذکر است که اکثر این ترکیبات در پوست آن متمرکز شده و غلظت آن ها در آب استخراج شده از آن ها کاهش می یابد. نمونه هایی از این ترکیبات عبارتند از:

قره قاط حاوی آلکیرساتین می باشد

یکی از آنتی اکسیدان های پلی فنلی در میوه های کرن بری می باشد.

میریستین

یک ترکیب پلی فنولیک است که فواید زیادی برای سلامتی دارد و در میوه قره قاط موجود می باشد.

 پئونیدین

این ترکیب مسئول رنگ قرمز توت ها است و ترکیب پئونیدین مزایای مفیدی برای سلامتی بدن دارد و کرن بری یکی از غنی ترین منابع غذایی این ترکیب است.

 

همچنین بخوانید: قره قات گیاهی برای درمان عفونت‌های معده

 

اورسولیک اسید

ترکیبی از تریترپن است که در پوست میوه قره قاط متمرکز است و همچنین دارای اثر ضد التهابی قوی می باشد.

پروتئین های سیانیدین نوع آ

 یکی از ترکیبات پلی فنول است که به آن تانن متراکم نیز گفته می شود و اعتقاد بر این است که می تواند در برابر عفونت های مجاری ادراری بسیار موثر باشد.

مطالعات علمی در مورد خواص قره قاط

میوه قره قاط در پیشگیری از خطر عفونت مجاری ادراری احتمالا موثر است

در بین مردم رایج است که از کرنبری برای کاهش خطر ابتلا به عفونت ادراری استفاده می شود و برخی مطالعات نشان داده اند که نوشیدن آب کرن بری یا خوردن عصاره های آن می تواند خطر عفونت مکرر مجاری ادراری را در کودکان و بزرگسالان کاهش دهد.

این نوع توت حاوی پروتئین سیانیدین نوع آ (PACs) است که می تواند از تکثیر باکتری ها و چسبیدن به پوشش مثانه و عفونت جلوگیری کند. توصیه می شود قبل از استفاده از آن ها با پزشک مشورت کنید.

کاهش علائم مرتبط با هیپرپلازی خوش خیم پروستات

مطالعات اولیه نشان داده است که خوردن قره قاط خشک شده به مدت شش ماه ممکن است به بهبود علائم ادراری در افراد مبتلا به هیپرپلازی خوش خیم پروستات کمک کند و می تواند برخی علائم مرتبط با این بیماری را کاهش دهد.

مطالعه ای که در سال 2016 توسط European Review for Medical and Pharmacological Sciences منتشر شد نشان می دهد که افزودن مکمل های کرن بری به رژیم غذایی بیماران می تواند به طور بالقوه خطر عود UTI ها را کاهش دهد.

 

همچنین بخوانید: خواص و مزایای نگهداری سنگ نمک در خانه

 

بهبود علائم سرماخوردگی

تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه آب کرن بری به مدت 70 روز شانس ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش نمی دهد، اما به احتمال زیاد علائم مرتبط با آن را کاهش می دهد.

کاهش خطر ابتلا به زخم معده

یک مطالعه در سال 2005 در دانشگاه پکن نشان داد خوردن منظم آب کرن بری ممکن است خطر عفونت ناشی از باکتری هلیکوباکتر پیلوری را کاهش دهد.

کمک به کاهش خطر ابتلا به سرطان

برخی از مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که قره قاط حاوی برخی ترکیبات است که می تواند در مهار برخی از انواع سرطان تاثیر داشته باشد، اما این نتایج هنوز به مطالعات بیشتری نیاز دارد.

بهبود برخی موارد سندرم متابولیک

یکی از تحقیقات اولیه منتشر شده در مجله Nutrition Research در سال 2012 نشان می دهد که نوشیدن آب کرن بری دو بار در روز به مدت 8 هفته برای افزایش توانایی برخی از آنتی اکسیدان ها در خون در زنان مبتلا به سندرم متابولیک امکان پذیر است، اما این هیچ تاثیری بر فشار خون، سطح قند خون یا سطح کلسترول در این بیماران نشان نداد و این نتایج هنوز نیاز به مطالعات بیشتری دارد.

دیگر خواص قره قاط

ممکن است قره قاط دارای مزایای خاصی برای برخی بیماری های دیگر باشد، اما اثر آن هنوز به مطالعات بیشتری نیاز دارد:

قلب

چندین مطالعه نشان داده اند که آب قره قاط یا عصاره آن بر برخی عوامل خطر بیماری های قلبی تاثیر می گذارد و یک مطالعه کوچک که در مجله تغذیه بریتانیا در سال 2006 منتشر شد، نشان داد که مصرف آب کرن بری با افزایش سطح کلسترول خوب در بدن ارتباط دارد.

خون

یک مطالعه کوچک بر روی تعداد کمی از مردان و زنان مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد که مکمل های قره قاط سطح کلسترول بد آن ها را کاهش می دهد و این مطالعه در مجله Diabetic Medicine در سال 2008 منتشر شد. لازم به ذکر است که این نوع توت حاوی آنتی اکسیدان هایی است که می تواند برای قلب مفید باشد، مانند: آنتوسیانین، پروآنتوسیانیدین ها و کورستین. یک بررسی و متاآنالیز منتشر شده در مجله تغذیه بالینی در سال 2019 نشان داد که مکمل کرن بری به طور بالقوه در کاهش فشار خون سیستولیک و بهبود کلسترول HDL و BMI در شرکت کنندگان موثر است.

خواص قره قاط برای کلیه

اعتقاد بر این است که قره قاط ممکن است در کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه نقش داشته باشد، اما مطالعات در مورد تاثیر آن در این مورد متفاوت است. برخی شواهد اولیه نشان می دهد که مصرف آب کرن بری ممکن است خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهد، اما شواهد دیگر نشان می دهد که مصرف این آب میوه یا عصاره توت می تواند خطر ابتلا به سنگ را افزایش دهد، زیرا حاوی سطوح بالایی از نمک های اگزالات است که احتمال ابتلا را افزایش می دهد.

آیا قره قاط برای کاهش وزن مفید است؟

کاهش وزن سالم بستگی به رعایت رژیم با فعالیت بدنی و ایجاد تغییر در شیوه زندگی دارد، بنابراین هیچ نوع غذایی وجود ندارد که به تنهایی به کاهش وزن کمک کند، اما مطالعات نشان می دهند خوردن برخی از انواع غذاها از جمله قره قاط، به عنوان بخشی از رژیم محدود کالری می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند.

عوارض مصرف قره قاط

خوردن قره قاط معمولا در صورت مصرف خوراکی به شیوه مناسب برای اکثر افراد بی خطر است و عصاره و آب آن با خیال راحت در بین مردم استفاده می شود، اما خوردن مقادیر زیاد آن ها ممکن است منجر به بروز برخی عوارض جانبی شود. مانند:

  • اسهال
  • اختلالات معده
  • استفراغ و حالت تهوع
  • مصرف بیش از یک لیتر آب توت در روز به مدت طولانی ممکن است احتمال ایجاد سنگ کلیه را افزایش دهد.
  • در موارد نادر، برخی ممکن است از واکنش هایی مانند واکنش آلرژیک در نتیجه خوردن انواع توت ها رنج ببرند و علائم مرتبط با این آلرژی عبارتند از: دشواری تنفس، تورم صورت، لب ها یا گلو و کهیر و در صورت بروز این مورد، باید با پزشک مشورت شود.

 

خواص قره قاط

خواص قره قاط

احتیاط در مصرف قره قاط

در برخی موارد، هنگام استفاده از قره قاط باید احتیاط کرد، از جمله موارد زیر:

زنان باردار و شیرده

ترجیحا از استفاده از قره قاط برای اهداف درمانی خودداری کنید، زیرا اطلاعات موثقی در مورد میزان ایمنی استفاده از آن در این دوره ها وجود ندارد.

کودکان

استفاده از کرن بری برای کودکان در صورتی که به صورت آب میوه یا میوه به صورت خوراکی مصرف شود، بی خطر است.

حساسیت به آسپرین

برای افرادی که به آسپرین حساسیت دارند باید از مقدار زیادی قره قاط اجتناب شود، زیرا حاوی اسید سالیسیلیک هستند که مشابه آسپرین است.

گاستریت آتروفیک

قره قاط برای افرادی که از التهاب مخاط معده یا کاهش اسید معده رنج می برند، جذب ویتامین ب12 را افزایش می دهد.

تداخلات دارویی

توت ها می توانند با وارفارین که برای کاهش لخته شدن خون استفاده می شود تداخل داشته باشند و قره قاط می تواند مدت زمان ماندگاری این دارو در بدن را افزایش داده و خطر خونریزی را افزایش دهد و این نوع توت می تواند با چندین داروی دیگر نیز تداخل ایجاد کند مانند: دیازپام.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

قره قاط را با خواص درمان دیابت و فشار خون بالا ، درمان سندروم قاعدگی، رفع پیری چشم، سهولت دفع و کمک به بیماران مبتلا به بواسیر، پیشگیری از سرطان و آلزایمر، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. دهکردی
    27 آذر 1400

    ❤️مقاله مفیدی بود ❤️

0