خواص شگفت انگیز پونه + نحوه صحیح استفاده از آن

4702 بازدید
26 شهریور 96
عطارک
بروزرسانی شده در تاریخ 9 تیر 1403

خواص شگفت انگیز پونه + نحوه صحیح استفاده از آن

پونه ، این گیاه زیبا و پرخاصیت، یکی از اعضای خانواده‌ی نعناع است و اصلی‌ترین ترکیب آن، اسانس روغنی منتول می‌باشد. این گیاه با طبع گرم و خشک خود، از زمان‌های قدیم به عنوان مصلح و همچنین برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها در لبنیات و گوشت مورد استفاده قرار می‌گرفته است. پونه سرشار از ویتامین کا، فیبر، آهن، کلسیم و منیزیم است و با داشتن کارواکرول، خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد باکتری بی‌نظیری دارد. این ترکیب می‌تواند در مبارزه با بیماری‌های مرتبط با سبک زندگی و تغذیه نقش مهمی ایفا کند.

پونه علاوه بر خواص ضدعفونی‌کننده، در هضم غذا، کنترل دیابت، کاهش قند خون و حتی مقابله با افسردگی نیز موثر است. این گیاه معطر با تحریک هورمون‌های استروژن و پروژسترون به تنظیم سیکل قاعدگی کمک می‌کند. بنابراین، مصرف این گیاه ارزشمند و خوشبو را در برنامه غذایی خود فراموش نکنید و از فواید بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

معرفی گیاه پونه

پونه (پودنه)، این گیاه چندساله و معطر، از تیره‌ی نعناع است و به صورت وحشی در دشت‌ها، کنار جویبارها و گاه حتی در داخل آب می‌روید. ساقه‌های استوانه‌ای شکل آن به ارتفاع 10 تا 55 سانتی‌متر می‌رسند و گل‌های کوچک و زیبای آن به رنگ صورتی تا بنفش در مجاورت تنه دیده می‌شوند. پونه را می‌توان فرم وحشی نعناع دانست که با برگ‌های بیضی شکل و نوک تیز خود و عطری دلنشین از تمام قسمت‌های گیاه (به جز نوعی که در آب می‌روید و بوی مخصوصی ندارد)، دل هر دوستدار طبیعتی را می‌رباید.

طبع پونه معتدل است و انواع مختلفی از آن وجود دارد مانند پونه آبی، پونه یکرنگ، پونه آسیایی و پونه زیبا. هر کدام از این گونه‌ها دارای ویژگی‌های خاص خود هستند که زیبایی و خاصیت این گیاه را دو چندان می‌کنند.

قسمت های مورد استفاده پونه :

قسمت‌های مورد استفاده از پونه شامل برگ‌های جوان و گل‌های آن می‌باشد. این بخش‌ها سرشار از ترکیبات موثر و ارزشمند هستند که خواص بی‌نظیر پونه را به ارمغان می‌آورند.

مواد اصلی و موثر در پونه :

مواد اصلی و موثر موجود در پونه شامل روغن‌های فرار (به ویژه منوترپن‌ها)، تانن‌ها، پینن‌ها و فلاونوئیدها هستند. این ترکیبات نه تنها به پونه عطر و طعم خاصی می‌بخشند، بلکه به دلیل خواص دارویی و درمانی خود، از آن یک گیاه فوق‌العاده مفید می‌سازند.

 

خواص شگفت انگیز پونه + نحوه صحیح استفاده از آن

خواص شگفت انگیز پونه + نحوه صحیح استفاده از آن

 

خواص شگفت انگیز پونه+ نسخه های درمانی

گیاه پونه و قند خون

همان طور که پیش تر ذکر شد پونه به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارد به کنترل ترشح انسولین کمک کرده و سبب کاهش قند خون می شود . این گیاه خوش بو هم چنین عوارض دیابت نوع1 را نیز کاهش می دهد و دارای خواص ضد دیابتی می باشد.

  • نکته مصرفی: از این گیاه نباید در دوران بارداری استفاده کرد زیرا ممکن است باعث سقط جنین شود

گیاه پونه، علاج سرماخوردگی

یکی دیگر از خواص این گیاه مفید بودن آن برای سرماخوردگی است. پونه حاوی مقادیر زیادی منتول است و باعث تسکین علائم سرماخوردگی مانند: آبریزش بینی، سردرد، و سرفه می شود از طرفی خلط آور است و به همین سبب باعث پاکسازی مجاری تنفسی و تنفس راحت می شود.

  • پونه با جلوگیری از رشد باکتری استافیلوکوکوس و سودموموناس به تقویت سیستم ایمنی کمک بسیاری می کند. از این رو مصرف دمنوش و بخور پونه برای درمان سرماخوردگی توصیه می شود.

پونه، ضد سرطان

پونه حاوی مقادیر بالایی فیبر است که باعث متصل شدن نمک های صفراوی به مواد سمی موجود در بدن می شود در نتیجه دفع آن آسان تر می شود و از طرفی باعث می شود کلسترول بیشتری برای تولید نمک صفراوی تجزیه شود بنابراین سطح کلسترول کمتر شده و خطر ابتلا به سرطان نیز کاهش می یابد.

علاوه بر این موارد، کوئرسین موجود در پونه از رشد سلول سرطانی جلوگیری می کند و هم چنین مرگ سلولی را بهبود می بخشد. در نتیجه رژیم سرشار از فیبر راهکاری موثر برای پیشگیری از سرطان است.

 

همچنین بخوانید:  درمان سریع سرفه با نوشیدنی های گرم

 

پونه، گیاهی ضد آکنه

این گیاه شگفت‌انگیز سرشار از ویتامین‌های A، B، و C است که هر یک نقش مهمی در تقویت سلامت بدن دارند. پونه با خاصیت ضد عفونی و ضد التهابی خود به عنوان یک درمان طبیعی برای آکنه و جوش صورت عمل می‌کند. خواص آنتی‌اکسیدانی قوی آن نیز به جوانسازی پوست و افزایش گردش خون کمک می‌کند که نتیجه‌ی آن اکسیژن‌رسانی بهتر به سلول‌ها و بهبود سلامت عمومی بدن است.

جالب است بدانید که پونه با تحریک هورمون‌های شادی، نقش موثری در کاهش افسردگی ایفا می‌کند. این خاصیت نه تنها روحیه‌ی شما را بهبود می‌بخشد، بلکه باعث می‌شود پوست صورتتان خوش‌رنگ و درخشان شود. بنابراین، استفاده از این گیاه معجزه‌آسا نه تنها به سلامت جسمانی کمک می‌کند، بلکه زیبایی و شادابی را نیز به همراه دارد.

ماسک جوانساز با گیاه پونه

یک قاشق چای خوری پونه کوهی خشک شده را همراه با سفید تخم مرغ و یک قاشق چای خوری خاک چینی ترکیب کرده و به مدت 15 دقیقه مخلوط به دست آمده را روی پوست تمیز خود می گذاریم و بعد از آن با آب ولرم پوست خود را می شوییم.

مصرف این ماسک را سه بار در هفته تکرار کنید تا پس از گذشت چند ماه صورت جوان تر و شفاف تری داشته باشید.

نکته: اگر مخلوط به دست آمده خیلی سفت بود می توانید از آب به ترکیبات ماسک استفاده کنید.

روش تهیه دمنوش گیاه پونه

 

با گیاه پونه می‌توان یک دم‌نوش گیاهی فوق‌العاده تهیه کرد. برای تهیه یک فنجان از این دم‌نوش خوش‌عطر، کافیست یک قاشق غذاخوری سرخالی از برگ‌ها یا گل‌های تازه‌ی پونه و یا یک قاشق چای‌خوری از برگ‌های خشک‌شده‌ی آن را درون صافی چای یا فیلتر چای قرار دهید و سپس یک فنجان آب در حال جوش را روی آن بریزید. اجازه دهید این ترکیب معطر به مدت 10 دقیقه دم بکشد تا رنگ چای نمایان شود. اگر تمایل داشتید، می‌توانید این دم‌نوش لذت‌بخش را کمی شیرین کنید. این نوشیدنی نه تنها طعمی دلپذیر دارد، بلکه با خواص بی‌نظیر خود، به آرامش و سلامتی شما نیز کمک می‌کند.

برگ‌ها و گل‌های پونه و همچنین ساقه‌های آن می‌توانند جایگزین مناسبی برای بسیاری از آنتی بیوتیک‌ها باشند.

فراموش نکنیم :

  • طبیعت این گیاه معتدل است و به عنوان یک گیاه مفرح، بادشکن، خلط‌آور و ضدعفونی‌کننده شناخته می‌شود. برخی باکتری‌ها و ویروس‌ها، مانند میکروب بیماری سیاه‌سرفه، نسبت به آن حساس هستند، بنابراین پونه برای درمان سیاه‌سرفه مفید است.
  • این گیاه به رفع عقب‌ماندگی دوره جنسی زنان کمک کرده و عادت ماهانه را در صورت نبود بارداری بازمی‌گرداند.
  • پونه برای درمان آسم و نقرس نیز موثر است. مقدار مصرف توصیه‌شده از پودر برگ آن پنج مثقال و از گل آن دو مثقال است. 
  • دم کرده این گیاه برای درمان سرماخوردگی، زکام، سردردها، مشکلات گوارشی، کم کردن تب خفیف، تسکین گلودرد و برای بهبود نفخ شکم، حالت تهوع، دردهای قاعدگی و بی خوابی استفاده می‌شود.
  • پونه را به عنوان تحریک کننده تولید صفرا نیز می‌شناسند.
  • تزریق عصاره پونه به موش‌های آزمایشگاهی نشان داد که این گیاه دارای خواص آرام بخشی خوبی است.
  • عصاره پونه دارای خاصیت تسکین دهندهٔ درد نیز می‌باشد.
  • در محیط آزمایشگاه دیده شد که عصاره پونه در مقابل ویروس تب خال، ویروس آنفلوآنزا، بیماری نیوکاسل و ویروس‌های مختلف دیگر فعال است.

چه کسانی نباید از گیاه پونه استفاده کنند؟

  • این گیاه خواص سقط زایی داشته و مصرف آن در حاملگی و کودکان ممنوع است. چندین مورد مرگ در اثر مصرف اسانس (و حتی مقادیر زیاد برگ و گل آن ) به منظور سقط گزارش شده است.
  • همچنین گزارش های متعددی از مسمومیت های شدید (از جمله نارسایی کبد) با اسانس این گیاه منتشر شده است و مصرف اسانس آن بدون نظر پزشک متخصص شدیدا منع شده است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پونه خشک را با خواص مقوی معده، کاهش وزن، ضد درد و اسپاسم، رفع بوی بد دهان، کاهش استرس و خستگی و افزایش انرژی،  درمان بی خوابی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

4
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0