topNotif

خواص شگفت انگیز انواع توت

4225 بازدید
27 دی 96
سمانه
,

آشنایی با خواص شگفت انگیز انواع توت

توت سفید :

توت سفید درختی است که ارتفاع آن تا 20 متر می رسد، این گیاه سریع الرشد بوده و زندگی کوتاهی دارد، برگ ها به شکل بیضی نوک تیز، دندانه دار، سبز روشن و به طول 30 سانتی متر (در درختان مسن تا 15 سانتی متر) هستند. این برگ ها در زمستان می ریزند، ولی در نواحی استوایی ممکن است همیشه سبز باشد، میوه توت به طول 1 تا 2/5 سانتی متر و در نوح وحشی (خودرو) به رنگ گلی تیره و در انواع پرورش یافته، سفید تا صورتی و شیرین است.

برگ های توت از قدیم غذای کرم ابریشم بوده و استفاده آن بدین منظور از شاه توت بیشتر است، توت سفید بومی نواحی شمالی چین بوده و به مرور بومی نواحی دیگر نیز شده است. در حال حاضر این گیاه به طور گسترده در بسیاری از نقاط گرم جهان از جمله هند، افغانستان، ایران و جنوب اروپا کشت می شود (در جنوب اروپا بیش از هزار سال است که جهت تغذیه کرم ابریشم کشت می گردد.) در سال های اخیر درخت توت سفید در شرق آمریکای شمالی کشت و سازگار شده و به سرعت به هیبریدی به نام موریس‌روبرآ تبدیل گردیده که میوه آن قرمز رنگ است، در حال حاضر توت سفید در بیشتر نقاط ایران پرورش می یابد. در ضمن 100گرم توت سفید خشک 360 کالری دارد.

خواص شگفت انگیز انوع توت

خواص شگفت انگیز انوع توت

تاریخچه توت سفید :

کلمه توت از زبان سانسکریت گرفته شده است، از دیرباز در طب سنتی چین از میوه و قسمت های دیگر درخت توت استفاده می کردند، میوه توت برای درمان یبوست و دیابت مورد استفاده قرار می گرفته و از پوست درخت برای درمان سرفه، خس خس سینه، و به عنوان ادرار آور استفاده می کردند، استفاده های دیگر پوست درخت، در درمان تب، سردرد، خشکی، قرمزی و زخم چشم بوده است.

از داستان های اساطیری قدیمی یونان و روم، رنگ کلی میوه توت (واریته دیگر توت سفید) به مرگ غمناک دو معشوقه پیراموس و تیسب تشبیه شده است، فصلی از رمان ویلاکاترز که در سال 1913 میلادی نوشته شده به نام درخت توت سفید می باشد که مربوط به مرگ این دو نفر است.

ترکیبات مهم توت سفید :

ترکیبات توت سفید شباهت زیادی به توت سیاه دارد، با این تفاوت که میوه توت سیاه دارای ترکیبات بنفش یا قرمز رنگ از جمله آنتوسیانین ها و تعدادی از اسیدهای گیاهی است.

عوارض جانبی توت سفید :

تاکنون هیچ عارضه جانبی از میوه و برگ توت در حد مصرف دارویی گزارش نشده است.

طریقه و میزان مصرف توت سفید:

مخلوط 6 تا 12 گرم ریشه، 3 تا 12 گرم برگ و 30 تا 60 گرم شاخه را به صورت جوشانده یا عصاره می توان استفاده کرد. میوه 9 تا 15 گرم و شربت 2 تا 4 میلی لیتر در روز می تواند مصرف شود.

موارد استفاده توت :

برگ توت سفید غذای خوبی برای کرم ابریشم و حیواناتی نظیر گاو و گوسفند است، همچنین به صورت خشک به عنوان علوفه برای فصول خشک مصرف می شود، میوه توت در بعضی کشورها برای رفع یبوست استفاده می شود و خشک شده آن (توت خشک) برای افراد دیابتی مناسب است.

 

همچنین بخوانید:  خواص برگ درخت توت

 

توت سیاه !

توت سیاه درختی است برگ ریز و زیبا که ارتفاع آن گاه به 20 متر می رسد (در بیشتر مناطق 4 تا 10 متر است) شاخه ها بسیار زیاد و اصولا کوتاهند، برگ ها دارای پهنکی قلبی شکل با بریدگی های غیر منظم و دندانه دار هستند که تا 20 سانتی متر طول و 10 سانتی متر عرض دارند و به رنگ سبز تیره می باشند.

گل ها به صورت نر و ماده بر روی یک پایه قرار دارند، میوه شاه توت به طول 2 تا 3 سانتی متر و به رنگ بنفش تیره می باشد که تازه رسیده آن تقریبا ترش و کاملا رسیده آن ترش و شیرین و مطبوع است، کلیه قسمت های شاه توت از جمله برگ، پوست، ریشه، میوه نارس و میوه رسیده قابل استفاده می باشد.

درخت شاه توت در بیشتر نقاط ایران کشت می شود اما نواحی اصلی انتشار آن مناطق شمالی، غرب، جنوب غربی و نواحی کوهستانی شمال تهران است. نواحی اصلی انتشار آن در جهان شامل شمال آسیای صغیر، ارمنستان، جنوب قفقاز و اوکراین، چین، پاکستان، افغانستان و ایران می باشد و بعدها در اروپا به خصوص انگلستان، سوئد و گوت لاند کشت شده است.

نژادهای شاه توت !

ولینگتون :

میوه ولینگتون استوانه ای، متوسط، به طول 3 و تا عرض 1 سانتی متر و به رنگ قرمز مایل به سیاه، نرم و خوشمزه و درخت آن پر میوه است، رسیدن میوه چندین هفته طول می کشد.

کیستر :

میوه ها درشت، به بلندی 4 و عرض 1 الی 2 سانتی متر به رنگ بنفش تیره یا سیاه هستند، آب میوه کاملا رسیده، قرمز روشن و شیرین (مزه شیرین و اسیدی) و درخت آن پر میوه است.

چلسی :

میوه ها بلند، قرمز رنگ و خوش طعم هستند (میوه تازه بسیار خوشمزه است) و به صورت مربا، پای و یا شراب مصرف می شوند، درخت چلسی پس از دو تا سه سال میوه می دهد.

خواص شگفت انگیز انوع توت

خواص شگفت انگیز انوع توت

ترکیبات مهم توت سیاه :

میوه شاه توت حاوی گلوگز، پروتئین، مواد رنگی، اسیدهای مالیک، سیتریک، تارتریک و پکتین است.

داروشناختی و اثرات مهم توت سیاه !

در طب چین شاه توت تاریخی طولانی دارد و تقریبا از تمام قسمت های گیاه استفاده درمانی می شود، پژوهش های جدید نشان داده که فرآورده تزریقی و یا خوراکی عصاره برگ شاه توت در درمان جذام و کزاز مفید است. برگ ها همچنین ضد باکتری، معرق، قابض، کاهش دهنده قندخون، تسکین دهنده درد دندان، ملین، مسکن و بهبود دهنده بیماری های چشمی هستند.

ساقه ها دارای اثرات ضد رماتیسم، ادرارآور، کاهش دهنده فشارخون و ضدسرفه هستند. تنتور پوست ساقه ها خاصیت ضد کرم دارد. از فرآورده های پوست ریشه به عنوان ضد سرفه، ادرارآور، خلط‌ آور، کاهش دهنده فشارخون، آسم، برونشیت و برای پایین آوردن قندخون استفاده می گردد. ریشه ها باید در زمستان جمع آوری، خشک و نگهداری شوند. در هومیوپاتی از برگ توت برای درمان امراض از جمله دیابت بهره می گیرند.

میوه شاه توت را که مزه اسیدی و مطبوعی دارد، به صورت خام یا پخته و به شکل مربا می توان مصرف نمود، میوه ها به محض رسیدن باید جمع آوری شوند. در غیر این صورت از درخت می افتند و شروع به پوسیدن می کنند آنها را می توان پس از جمع آوری خشک و پودر کرد. در داروسازی جدید از مزه و رنگ شاه توت جهت شربت ها استفاده می شود.

طریقه و میزان مصرف توت سیاه :

منابع مختلف مصرف روزانه سه نوبت، هر نوبت یک تا هفت عدد از توت سیاه و یا 2 تا 4 میلی لیتر شربت را توصیه می کنند.

عوارض جانبی توت سیاه :

تاکنون سمیت یا عارضه خاصی را از مصرف خوراکی و دارویی شاه توت گزارش نشده است.

 

همچنین بخوانید:  7 میوه مفید برای زنان باردار

 

موارد استفاده شاه توت :

تولید شاه توت در کشورهای شرقی زیاد است، در بعضی نقاط میوه رسیده چیده شده و در آفتاب روی پشت بام ها خشک و برای زمستان انبار می شود. در کابل، شاه توت خشک شده را پودر کرده، با آرد مخلوط و برای تهیه نان استفاده می کنند. از استفاده های دیگر می توان به تهیه رنگ قرمز بنفش یا بنفش تیره از میوه، رنگ زرد متمایل به سبز از برگ ها، استفاده از چوب آن در درودگری و فیبر پوست ساقه و تنه در نساجی اشاره کرد.

ابن سینا در کتاب قانون در مورد توت سیاه چنین گفته است : توت تلخ (ترش) که به توت شامی هم مشهور است، اگر نارسیده آن را خشک کنند، کار سماق را انجام می دهد. توت ترش مایل به سردی و رطوبت است و ورم دهان و گلو را شفا می دهد. برگش داروی خناق و ذبحه سینه است، خشکیده و افشره شاه توت در علاج قرحه پلید (زخم های دیرعلاج) نافع است. رب شاه توت جوش های دهان را شفاست، افشره برگ شاه توت در دهان گردانند، درد دندان از بین می رود. افشره برگ شاه توت را در دهان گردانند، درد دندان از بین می رود.

توجه :

توت برای معده خوب نیست و فساد برپا می کند و در این زمینه توت شیرین و سفید از شاه توت بدتر است. اما اگر دیدند که توت سفید به زودی در معده فسادی برنینگیخت و بد نیاورد، ار خوردنش نباید پرهیز کنید و بهتر است قبل از غذا بخورند، کسانی که معده ضعیف دارند نباید شاه توت بخورند، شاه توت برای معده صفرایی بد نیست و زیانی در بر ندارد و دل بهم نمی زند. غذایش اندک است و اشتها می آورد و خوراک را می لغزاند و زود بیرونش می راند و خلاصه زود از معده سرازیر می شود، ولیکن در روده کندروست.

توت گس و خشکیده و نمک سود در علاج دیسانتری (اسهال خونی) مفید است. شاه توت داروی قرحه (زخم) روده است و خشکش از ترش مفیدتر است . همه نوع توت بول (ادرار) را ریزش دهد، اگر برگ توت را با برگ تاک (مو) و برگ انجیر سیاه در آب باران و در دیگ بپزند، محصولی تولید می شود که می توان با آن مو را سیاه نمود. خواصی که ابن سینا در مورد شاه توت بیان کرده با مطالعات اخیر پژوهشگران کاملا مطابقت دارد، حتی می توان گفت که مقایسه حالات مختلف شاه توت و شرایط مصرف آن در افراد مختلف واضح و کامل تر از متون جدید می باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

توت خشک را با خواص کاهش فشار خون، درمان کم خونی، جلوگیری از بیماری های قلب عروقی، پبشگیری از سرطان روده، تقویت کننده کبد و کلیه، درمان ناتوانی جنسی، انزال زودرس، درمان سفید شدن زودرس موها، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0