topNotif

خواص شاه بلوط هندی چیست

3012 بازدید
07 اردیبهشت 97
سمانه

شاه بلوط هندی و خواصش را بشناسیم !

به فارسی شاه بلوط هندی و بلوط هندی و به عربی قسطنه هندی نامیده می شود. شاه بلوط هندی درختی است زیبا و بزرگ که بلندی آن در مناطق مساعد تا 30 متر نیز می رسد. برگ های آن مرکب پنجه ای با بریدگی های بسیار عمیق به طوری که برگ را به صورت هفت برگچه مستقل دراز دندانه دار و سبز تیره تقسیم کرده است. گل های آن خوشه ای، معطر و سفید با لکه های قرمز که در اردیبهشت ماه ظاهر می شود.

میوه آن کپسول حجیم است که پوست آن دارای برآمدگی های نوک تیز و در داخل پوست یک دانه درشت به رنگ قهوه ای براق قرار گرفته است. پوست سخت دانه دارای لکه سفید مشخصی است و در داخل دانه مغز آن به صورت دو لپه روغن دار با طعمی تلخ قرار دارد. تکثیر این درخت خیلی ساده از طریق کاشت بذر آن صورت می گیرد.

نمو آن خیلی سریع است و زمستان های سرد ایران را خوب تحمل می کند، به خاک خشک و غنی احتیاج دارد و در اراضی مرطوب و سفت خوب نمی شود. این درخت بومی هند است ولی در سایر مناطق دنیا نیز کاشته می شود. در ایران در باغ های شمال ایران کاشته می شود.

خواص شاه بلوط هندی چیست

خواص شاه بلوط هندی چیست

ترکیبات شیمیایی شاه بلوط هندی !

در مغز دانه شاه بلوط هندی وجود مواد اسین، اسی ژنین، فلاوون، اسکولین و اسکولتین تایید شده است. قسمت قند ساپونین آن شامل گلوکز، کسیلوز و گلوکورونیک اسید می باشد. در میوه شاه بلوط چندین ساپونین وجود دارد. گل های آن دارای روتین، ایزو کوثر سیترین، ماده کمپفرول، گلیکوزید، آرابینوزید، رامنو گلوکوزید می باشد. برگ های آن دارای کوثر سیترین می باشد. در گزارش دیگری آمده است که در مغز شاه بلوط هندی مقدار قابل ملاحظه ای ساپونین وجود دارد که از دو نوع گلوکو ساپونین تشکیل می شود یکی به نام اسکولین و دیگری به نام فراکسین و به علاوه در حدود 5 درصد روغن، کمی نشاسته و… در مغز دانه وجود دارد. در پوست دانه مقداری اسکولین و فراکسین و تانن و اسیدی به نام اسکولیتانیک اسید یافت می شود.

    همچنین بخوانید:  بلوط را بیشتر بشناسیم

 

 

خواص شاه بلوط هندی چیست !؟

در هند از میوه و پوست درخت به عنوان تب بر استفاده می شود و عصاره برگ های آن را برای تسکین سرفه، نقرس و روماتیسم تجویز می نمایند. مغز دانه آن قابض و مجاری عروق سطحی را تنگ می کند و به این جهت برای کنترل واریس و نوعی از خونریزی به کار می رود. مالیدن روغن مغز دانه آن برای تسکین نقرس و روماتیسم مفید است.

30 گرم پوست را در 1000 گرم آب می جوشانند و این جوشانده را برای تقویت معده و قطع اسهال های ساده می خورند. از روغن مغز دانه یا عصاره الکلی آن به مواضع دردهای عصبی می مالند، درد را تسکین می دهد. به علاوه برای خارش و سرمازدگی نیز مفید است. از تنتور الکلی مغز دانه به نسبت 1/5 برای تسکین درد بواسیر به مقدار 30 –  60 قطره قبل از ناهار و شام استفاده می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

شاه بلوط را با خواص کاهش قند خون، کاهش استرس در دوران بارداری، بهبود رشد کودکان، بهبود هضم غذا، پیشگیری و درمان یبوست، کاهش فشار خون بالا، تقویت حافظه، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد غده ی تیروئید، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0