خواص دارویی و درمانی زیتون تلخ را بدانیم

32129 بازدید
28 شهریور 97
سمانه
,
خواص زیتون تلخ را بدانیم

خواص زیتون تلخ را بدانیم

مشخصات و خواص زیتون تلخ را بدانیم

درختی است که در ایران با نام های مختلفی شناخته می شود و از جمله در مازندران زیتون تلخ – سنجد تلخ در نور شال پستانه در لاهیجان شال زیتون، در رامسر دیوزیت، در تهران سنجد تلخ و در آستارا زی بیل آغاجی نامیده می شود.

مشخصات زیتون تلخ

زیتون تلخ درختی است زیبا برگ های آن مرکب، برگچه ها بیضی نوک تیز و به رنگ سبز تیره و دندانه دار، گل های آن بنفش معطر که در اواخر بهار ظاهر می شود. میوه آن کوچک تخم مرغی شکل و سفید مایل به زرد تا زمستان سر درخت می ماند و شبیه میوه کنار است. هسته سخت داخل میوه آن دارای سوراخ است که از آن برای درست کردن نوعی تسبیح استفاده می شود به همین علت به فرانسوی و انگلیسی آن را درخت تسبیح می نامند.

این درخت بومی هیمالیاست و در شمال ایران در جنگل های ساحلی دریای خزر از لاهیجان تا مازندران و میاندره گرگان می روید. در بعضی باغ ها و منازل نیز به عنوان گیاه زینتی کاشته می شود.

ترکیبات شیمیایی زیتون تلخ

در میوه آن یک ترکیب سمی یافت می شود. در آن آلکالوئید آزاریدین و یک رزین و تانن و ملیو تانیک اسید و بنزوئیک اسید وجود دارد. عصاره آبی آن که به خرگوش تزریق شده ایجاد تشنج و مرگ نموده است. در تجزیه میوه آن با کایانین، استرول و یک ماده عامل تلخ به نام مارگوزین که ضد تب است و یک روغن ثابت که دارای سولفور می باشد مشخص گردیده است. گزارش بررسی های دیگری نشان می دهد که در پوسته خارجی گوشتی میوه زیتون تلخ یک ماده عامل به نام کایانین وجود دارد و به علاوه یک استرول و باکایانیک اسید از آن جدا شده است. در پوست درخت وانیلیک اسید و دی – ال کاتچول یافت می شود، وانیلیک اسید خاصیت کرم کشی دارد. در بررسی های دیگری آمده است که از گیاه یک فرآورده مایع به نام باکالاکتون گرفته می شود.

مواد موثره:

مقوی و نیرودهنده، مسکن دردهای روماتیسمی، ضدعفونی زخم ها، کرم کش، قاعده آور، درمان اسکوربوت  

 

همچنین بخوانید: زیتون و خواص درمانی آن

 

خواص و کاربرد زیتون تلخ

در هند از برگ های گیاه به عنوان یک کرم کش موثر استفاده می شود و معتقدند که عصاره آبی آن شدت حمله های آسم را کاهش می دهد. پوست ریشه درخت و میوه و گل ها و برگ های آن محلل و بازکننده انسداد و گرفتگی های مجاری عروق و داروی حامی بدن در مقابل عفونت و مسمومیت است. از له شده گل ها و برگ های آن به صورت ضماد برای تسکین سردرد عصبی استفاده می شود. از عصاره برگ های آن در استعمال داخلی برای کرم کشی و خرد کردن سنگ و به عنوان مدر و قاعده آور می خورند. از دانه های آن در روماتیسم استفاده می شود. روغن دانه های آن دارای خواصی شبیه روغن دانه چریش است، از برگ ها و پوست درخت و میوه آن در استعمال داخلی و خارجی برای معالجه جذام و خنازیر استفاده می شود.

برای تهیه جوشانده مقدار 5-30 گرم از قسمت مورد نظر برگ یا گل یا پوست یا دانه یا پوست ریشه در 200 گرم آب جوش مصرف می شود که هر دو ساعت یک بار به تدریج خورده شود. اگر گرد پوست درخت مصرف می شود در حدود نیم گرم و سه بار در روز مصرف گردد چون در ترکیبات گیاه سم وجود دارد، مصرف قسمت های مختلف آن در حد مجاز و زیر نظر پزشک برای مواردی که تجویز می شود باید خورده شود زیرا اسراف در مصرف ایجاد اسهال و تهوع و سرگیجه و حتی غش می نماید.

کاربردهای درمانی زیتون تلخ در سایر کشورها

در کره از جوشانده پوست درخت برای دفع انگل های روده ای و در استعمال خارجی برای بیماری های انگلی پوست استفاده می شود. در چین قرن هاست که از جوشانده پوست درخت زیتون تلخ به عنوان کرم کش استفاده می شود. در چین همچنین پوست آن برای معالجه درد شکم و ناراحتی های روده ها نیز توصیه می شود.

میوه آن از جهتی سمی است ولی در عین حال به عنوان آرام بخش، ضد انگل، تب بر و مدر مصرف می شود و نتایج خوب دارد. روغن مغز هسته آن ضدعفونی کننده است و گیاه به طور کلی حشره کش می باشد. در شبه جزیره مالایا از میوه آن به عنوان ضد کرم و تب بر استفاده می شود و ریشه خیلی تلخ آن برای معالجه ناراحتی های پوستی به کار می رود. در فیلیپین از جوشانده پوست ریشه درخت به عنوان کرم کش و از گرد میوه رسیده خشک شده آن در استعمال خارجی برای کشتن انگل های پوستی مصرف می شود. میوه آن برای کاهش تب، رفع هذیان، فتق، بیماری های رحمی و ترشح غیر ادراری اسپرم مفید است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق برگ زیتون را با خواص پایین آورنده قندخون، تنظیم فشار خون، تقویت حافظه، مفید برای نارسایی های کبدی، رفع سردرد، مدر، تسکین دندان درد، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

7
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. میر محمدی
    11 اردیبهشت 1402

    این درخت و میوه آن همان مرگ ماهی بهش میگن.

  2. ناشناس
    20 اسفند 1401

    ایا خاصیت عقیم کنندگی دارد؟

  3. Zeinab
    20 آبان 1400

    سلام اگه از گیاه این دخت برا تزیین کیک استفاده کنیم کیک را سمی میکند

    • عطارک
      23 آبان 1400

      درود بر شما

      بهتر است با متخصصی طب سنتی مشورت کنید.

      موفق باشید.

    • علیرضا
      18 فروردین 1401

      آیا میشه از گلهای خوشبوی زیتون تلخ مربا درست کرد مثل گل بهارنارنج آخه عین بهارنارنج خوشبو و عطره

      • عطارک
        20 فروردین 1401

        درود بر شما
        در این باره اطلاعی ندارم؛
        پیشنهاد میکنم کمی از آن تست کنید

        موفق باشید

  4. محمد تقي خوان سالاري
    17 خرداد 1399

    خوردن زيتون درختان سطح شهر كه ابتدا سبز بعد زرد و سياه ميشوند و خيلي هم تلخ هستند چه خاصيتي دارد؟
    با له كردن و جوشاندن زيتون سياه جمع آوري شده از درخت ، روغن گرفتم ولي تلخ است آيا اين روغن خاصيتي هم دارد؟

0