topNotif

بررسی خواص درمانی گیاه برنجاسف یا درمنه

20353 بازدید
28 آذر 96
سمانه
آخرین به روزرسانی 3 بهمن 1398

با خواص درمانی گیاه برنجاسف یا قیصوم آشنا شویم

برنجاسـف با نام علمی Artemisia Vulgaris L گیاهی است از جنس درمنه ها که برگ هایش براق و در نواحی بیابان ها و در خرابه ها و کنار جاده ها و دشت های سایه دار می رویند و از قدیمی ترین گیاهان شناخته شده دارویی به شمار می رود. برنجاسف گیاهی است پر بو و طبع آن گرم است. این گیاه دارای چند گروه مختلف است که نام های گوناگون با خواص مشابهی دارند.

  • برنجاسف کوهی که در نواحی کوهستانی و نواحی ساحلی دریای خزر می روید.
  • برنجاسف رسمی که سطح فوقانی برگ هایش براق ولی سطح زیرین پهنک آن سفید رنگ بدون کرک می باشد و در بیابان ها و مزارع و باغات می روید بیشتر منظور از برنجاسف، همین گونه است.
  • درمنه ترکی به نام هیزم یا هیمه که بیشتر این گروه برای سوخت مصرف می شود و در بیابان ها می روید و آن را خاراگوش هم می نامند.
  • گروه خوراکی که به نام ترخون معروف است و خواص فراوانی دارد.
خواص درمانی گیاه برنجاسف

خواص درمانی گیاه برنجاسف

خواص گیاه برنجاسف :

آرتمیس Artremis، الهه شکار در اسطوره های یونانیان (که همان دیان رومی هاست) نام عمومی Artemisia را به دسته برنجاسف ها (برنجاسف، درمنه، بومادران) داده است. این الهه حامی زنان و حافظ سلامتی آن ها بود. البته تنها به همین دلیل نیست که برنجاسف در درمان ناراحتی های قاعدگی استفاده می شد. در واقع خواص تنظیم کنندی برنجاسف را همه به خوبی می شناسند.

مصرف آن به عنوان داروی ضد نفخ، ادرار آور و دهان شویه است. از این گیاه در طب سوزنی و به خصوص فتیله گذاری استفاده می شود، به این صورت که آن را در مواضع خاص طب سوزنی بر روی بدن می سوزانند و از گرمای حاصل از آن برای تحریک جریان گردش خون به منظور جلوگیری از حساسیت و برای درمان بیماری یا بی حس کردن موضع استفاده می کنند.

دیگر خواص درمانی برنجاسف :

این گیاه به عنوان دارویی تلخ و معطر، جهت تقویت معده، ضد تشنج، ضد تهوع و دل به هم خوردگی، تب بر، ضد اسهال، بادشکن، معرق، محرک، قاعده آور، ضد اسپاسم به کار می رود، در طب سنتی از آن برای درمان ناراحتی های عصبی، بی خوابی و درمان ناراحتی های رحم و زنانه و اختلال های قاعدگی، سرگیجه، ضعف قوای بدنی، ترشی معده، روماتیسم، اسهال خونی، سنگ مثانه، نقرس، دفع کرم بخصوص کرم آسکاریس استفاده درمانی می کنند.

اسانسی که از سرشاخه های آن به دست می آید، نرم کننده، ضد عفونی کننده جهاز هاضمه و ضد انگل است. در عین حال به علت سمی بودن تویون موجود در این اسانس، در مقدار و مدت مصرف آن باید احتیاط کرد.

 

همچنین بخوانید:  خاصیت های دارویی گیاه بومادران

 

لطافت پوست با گل برنجاسف :

برای لطافت و مقاوم تر شدن پوست دست می توانید دویست گرم از گل و برگ برنجاسف را در یک لیتر آب به طور غلیظ بجوشانید و بعد آن را بر پوست مالیده و ماساژ دهید. برخی از ترکیبات برنجاسف همراه با پنیرک سفید در ساخت کرم های مایع نرم کننده پوست استفاده می شود.

تقویت دستگاه گوارش با برنجاسف :

برای تقویت دستگاه گوارش و زیاد شدن اشتها می توانید پانزده گرم از سرشاخه های گلدار برنجاسف را در چهار لیوان آب به مدت بیست دقیقه دم کنید و بعد از هر وعده غذایی به مقدار نیم استکان از آن را بیاشامید. مردم ژاپن برای این گیاه احترام عجیبی قائل هستند به طوری که یکی از چهار عید بزرگ آن ها به عید برنجاسف اختصاص داده شده است.

مضرات برنجاسف :

اسانس برنجاسف به علت داشتن ماده سمی بایستی به هنگام مصرف، در مقدار و مدت زمان مصرف آن احتیاط شود و از مصرف بی رویه برنجاسف نیز خودداری کرد، همچنین مصرف آن به زنان باردار توصیه نمی شود. در برخی از التهابات نیز نباید از داروهایی که ماده اصلی آن از این گیاه به دست می آید استفاده کرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

درمنه ترکی را با خواص ضد کرم قوی (آسکاریس)، کاهش دهنده قند خون، آرام بخش، اشتها آور، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

8
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. حمیده
    30 بهمن 1402

    بسیار عالی بود مطالب
    فقط دوره درمان چند وقت است برای پسرم که تهوع دارد میخواهم انجام بدهم.؟ممنونم

    • عطارک
      1 اسفند 1402

      عرض ادب و احترام

      این سوال بسیار تخصصی هست و باید شخص توسط پزشک معاینه و اطلاعات دقیق تری کسب نمایید.

      شاد و سلامت باشید.

  2. ناشناس
    2 مرداد 1402

    من هر موقع گیاه رو میجوشونم و میخورم قاعده میشم با خونی کدر و سیاه آیا مشگلی ندارا؟

  3. شروین
    1 تیر 1402

    سلام.
    قیصوم نوعی از برنجاسف هست و تفاوتهایی با برنجاسف داره

  4. پوریا
    6 تیر 1399

    خود گیاه رو همینی که عکسشو زدید چجوری میشه خرید.؟ حالا یا خشکش یا تر ؟؟

    • عطارک
      8 تیر 1399

      درود بر شما
      در انتهای مقاله، لینک خرید محصول موجود است؛ لطفا تعداد مورد نیاز از آن را به سبد خرید اضافه و مراحل ثبت سفارش را تکمیل نمایید.
      در هر مرحله نیاز به راهنمایی داشتید، با تیم پشتیبانی تماس بگیرید؛

      شماره تماس: 09120030980

      شاد و سلامت باشید؛

      • Payam
        30 تیر 1401

        مطالب جالب و عالی بود. ممنونم

    • ستاره
      19 خرداد 1400

      سلام و تشکر از مطالب خوب شما در این مقاله .آیا برای رفع کیست های هم کوثر هست ؟

0