topNotif

خواص دارویی گیاه بیدخشت یا بید انگبین

5365 بازدید
26 بهمن 96
آلاله
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

خواص دارویی گیاه بیدخشت یا بید انگبین

بیدخشت یا بیدانگبین تکه های جامد بی شکل به رنگ سفید مایل به شیری است که از روی نوعی بید به نام علمی سالیکس اکسلا که به نام های محلی فوکا (در سخت سر و تنکابن) فک در مازندران و وی (وی دار) در گیلان مشهور است، به دست می آید. درخت مربوطه از خانواده بید می باشد. بیدخشت که نوعی مان محسوب می شود به علت داشتن مواد قندی شیرین است. گاه با تکه هایی از برگ گیاه (یا ناخالصی‌های دیگر) همراه می باشد. در این مطلب با تاریخچه، خواص و نحوه استفاده از نوعی بید به نام بیدانگبین یا بیدخشت که با بید معمولی تفاوتهای قابل ملاحظه ای دارد، آشنا خواهید شد.

این گونه بید با نام های مترادف سالیکس واریفیلیا، سالیکس فرگلیس و سالیکس آستریلور نیز مشهور است. درخت بید خشت شباهت زیادی به بید معمولی دارد اما از آن کوچک تر است. برگ ها برعکس بید معمولی کرک ندارند و سطح روی آنها سبزتیره و سطح زیرین سبزروشن است. بید خشت در جنگل‌های شمال ایران، از ده چهل چای مینودشت تا آستارا، در مناطق نیمه خشک و مرطوب استپی از ارسباران و آذربایجان غربی و کردستان تا لرستان، اراک، فارس، کرمان، شمال خراسان و تا یزد و کرج پراکندگی دارد.

 

خواص دارویی گیاه بیدخشت یا بید انگبین

خواص دارویی گیاه بیدخشت یا بید انگبین

 

شیرخشت (بید انگبین) چیست ؟

مان بیدخشت، قطعاتی بدون شکل به رنگ سفید مایل به شیری تا زرد قهوه ای با طعم شیرین است و همراه با آن ناخالصی هایی از برگ گیاه مولد دیده می شود. این مان، در اثر فعالیت حشره ای با بیولوژی نامشخص بر روی نوعی درخت بید (بید مهنازی، فوکا) با نام علمی Salix excels از خانواده بید (Salicaceae) ایجاد می شود. این درخت بومی اروپا و آسیای شمالی است و در شمال، جنوب و غرب ایران می روید. این بید، دارای برگ های کامل و بدون کرک است و مانند بید مجنون، کمی از تاج درخت به رنگ زرد متنایل به سبز با شاخه های ترد و شکننده، آویزان است.

حشره تولید کننده بید خشت که از شیره این گونه بید استفاده نموده و پس از تغییراتی آن را روی تنه درخت ترشح می کند، به نام شته بزرگ بید (از دسته شته هاست) با نام علمی سالیگنوس توبرولاچوس مشهور است. این ترشحات که به صورت توده ای روی تنه درخت قرار می گیرند به نام شیرخشت معروفند و پس از خشک شدن جمع آوری و به بازار عرضه می شوند. نوع درخت و حشره مربوطه هم چنین مراحل انجام و تجزیه این ماده مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت. این تحقیق که با مشکلات خاصی هم روبه رو بود موفق به رازگشایی این پدیده طبیعی که ابهامات زیادی در مورد آن (ازجمله نوع گونه بید) وجود داشت شد. هم چنین در این تحقیق مشخص گردید که تولید بید خشت بستگی زیادی به شرایط آب و هوایی و جغرافیایی محل تولید دارد و این ماده نمی تواند در همه جا تولید شود.

 

همچنین بخوانید:  گزانگبین را بهتر بشناسیم

 

مان بیدخشت از نظر رنگ و شکل کمی شبیه به شیرخشت است. مزه و طعم آن شیرین اما با شیرخشت متفاوت است. ترکیبات بیدخشت با شیرخشت کمی متفاوت ولی به شکر نیشکر شبیه است و بیشتر حاوی قند گلوکز است. این مان به عنوان ماده ای خنک، برطرف کننده تب و ملین مصرف سنتی دارد

کاربرد بیدخشت در طب سنتی

در تجزیه و شناسایی مواد مهم بید خشت مشخص شد که مهم ترین قندهای موجود در آن گلوگز، فروکتوز و ساکارز می باشند. این ماده که به راحتی در آب حل شده و شیرین است در طب سنتی ایران برای پایین آوردن تب، به عنوان ملین و خنک کننده مورد استفاده قرار می گیرد.

بیدانگبین و کاهش وزن

از بیدانگبین نوعی سرکه نیز تهیه می شود که از این سرکه برای کاهش وزن و درمان چاقی نیز استفاده می شود. به این صورت که افرادی که در برنامه غذایی خود تمایل به کم کردن وزن دارند روزانه یک تا سه قاشق غذاخوری از این سرکه مصرف کنند تا کم کم با خواص معجزه آسای آن در کاهش وزن مواجهه شوند. افرادی که تمایل به کاهش وزن دارند سعی کنند حداقل در هفته 3 تا 4 مرتبه از این سرکه استفاده کنند. برای درمان چاقی بسیار نافع و باعث متعادل کردن بدن می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بیدخشت را با خواص درمان زردی در نوزادان، ضد تب، ضد نفخ، ضد حساسیت، ضد سرفه، ضد سوزش معده و مری، ملین، خنک کننده، آرام بخش، بهبود دهنده آبله مرغان، تنظیم کننده دستگاه گوارش، مقوی معده، مقوی کبد، مقوی روده، جلوگیری از نرمی و پوکی استخوان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0