خواص دارویی درخت صندل قرمز

3126 بازدید
01 مهر 97
سمانه
خواص دارویی درخت صندل قرمز

خواص دارویی درخت صندل قرمز

با خواص دارویی درخت صندل قرمز آشنا شویم

به فارسی سندل و به هندی چندن و در کتب طب سنتی انوع آن با نام صندل آمده است. به طور کلی دو نوع صندل در بازار عرضه می شود، صندل سفید یا زرد و صندل قرمز که البته با این که نام هر دو آن ها صندل است از درختان یک خانواده گیاهی به دست نمی آیند و چوب درختان از دو خانواده گیاهی مختلف هستند که در این مطلب به صندل قرمز و خواص، فواید، نحوه استفاده از این گیاه پرداخته می شود.

به فارسی در کتب طب سنتی صندل قرمز یا صندل سرخ گویند. چوب این درخت به چین وارد می شود و درخت آن بومی مناطق هند، حبشه و زنگبار است. چوب آن قرمز است که به نام صندل قرمز معروف می باشد. در کتب طب سنتی ایران این صندل را در ردیف صندل سفید تحت عنوان صندل نام می برند در صورتی که چوب دو درخت متفاوت هستند و خواص آن ها نیز تا حدودی متفاوت است.

ترکیبات شیمیایی صندل قرمز

از نظر ترکیبات شیمیایی در شاخه های تازه درخت صندل قرمز گلوکوزید و یک ماده رنگی قرمز وجود دارد. چوب صندل قرمز دارای عطر و بویی نیست. از این درخت در اثر شکافی که به تنه آن وارد می شود مغزی می گیرند که به کینو معروف است، در صمغ کینو که از این درخت گرفته می شود یک نوع تانن خاصی به نام کینو تانیک اسید و یک ماده رنگی قرمز گرفته می شود و با تقطیر خشک از آن مواد پیرو کانچین و پروتو کاتچی نیک اسید به دست می آید که اثر آن ها تقریبا شبیه کانچو است.

 

همچنین بخوانید: صندل سفید چه خواص درمانی دارد؟

 

خواص و کاربرد صندل قرمز

در هندوستان از چوب صندل قرمز به عنوان خنک کننده و قابض و تونیک در استعمال خارجی برای ناراحتی های صفراوی و رفع التهاب و سردرد گرم و کاهش تب و همچنین برای رفع ناراحتی های پوست و ضمنا برای تقویت دید چشم تجویز می شود. در تایوان از محلولی که از خیس کرده خاک اره آن حاصل می شود، برای کاهش ورم استفاده می شود.

در اندونزی خاک اره صندل قرمز را با برنج می پزند و برای قطع خونریزی می خورند به طور کلی در طب سنتی از نظر طبیعت صندل سرخ را هم مانند صندل سفید سرد و خشک می دانند و عموما به عنوان معرق می خورند. چوب قرمز آن داروی رفع ناراحتی خون است و در زخم ها و جراحت های مختلف از آن برای قطع خونریزی و از بین بردن چرک و عفونت استفاده می کنند. بومی ها در تایوان از این گیاه به عنوان یک داروی سری برای معالجه مسمومیت استفاده می کنند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

چوب صندل سرخ را با خواص ضد عفونی کننده طبیعی، مرطوب کنندگی پوست، مقابله با آکنه، کاهش استرس و فشار خون بالا، تسکین خارش، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0