خواص جوشانده شنبلیله برای سلامتی و زیبایی

4034 بازدید
06 مهر 99
مروارید
,,

خواص جوشانده شنبلیله

شنبلیله به صورت چای، مکمل های غذایی و ادویه جات در دسترس است. شنبلیله چه  آسیاب شده باشد چه کامل، دارای طعم و مزه قوی می باشد. شنبلیله خام طعم تلخی دارد، در حالی که گرم کردن یا تفت دادن دانه های آن تلخی آن را کاهش می دهد و عطر و طعم شیرین آن را آزاد می کند. جوشانده شنبلیله حاوی بسیاری از مواد مغذی مفید مانند ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای بدن می باشد. در این مقاله به بررسی خواص جوشانده شنبلیله برای درمان بیماری ها می پردازیم. پس با ما همراه باشید؛

 

خواص جوشانده شنبلیله برای سلامتی و زیبایی

خواص جوشانده شنبلیله برای سلامتی و زیبایی

 

ویتامین ها:

از جمله موارد زیر:

ویتامین ب1

ویتامین ب1 که تیامین نامیده می شود (به انگلیسی: Thiamin) به سلول های بدن کمک می کند تا کربوهیدرات ها را تجزیه و تحلیل کنند و انرژی لازم را برای بدن، به ویژه برای مغز و سیستم عصبی تولید کنند، زیرا ویتامین ب1 علاوه بر نقش اصلی آن در متابولیسم در انتقال سیگنال های عصبی و انقباض عضلانی نقش دارد.

ویتامین ب2

ویتامین ب2 یا همان ریبوفلاوین (به انگلیسی: Riboflavin) به بدن در تجزیه و تحلیل کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها کمک می کند و علاوه بر حفظ سلامت قلب، سلامت چشم را ارتقا و خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش می دهد. برای عضلات، اعصاب و پوست بسیار مفید است، به تولید گلبول های قرمز خون و هورمون های غده فوق کلیه و آنتی بادی ها کمک می کند. همچنین در جذب آهن، اسیدفولیک و ویتامین ب نقش مهمی دارد. ویتامین های گروه ب به رشد مناسب جنین کمک می کنند.

ویتامین ب3

ویتامین ب3 به عنوان نیاسین شناخته می شود، که در تبدیل غذا به انرژی نقش مهمی دارد. به جذب پروتئین ها و چربی ها کمک می کند و منجر به سلامتی پوست، مو و سیستم عصبی می شود همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی می باشد و به کاهش التهاب کمک می کند.

ویتامین ب6

ویتامین ب6 به عنوان پیریدوکسین شناخته می شود، این ویتامین عملکرد مغز و سیستم عصبی را افزایش می دهد و به تولید هموگلوبین کمک می کند. این پروتئین در خون یافت می شود و در انتقال اکسیژن به قسمت های مختلف بدن نقش دارد. همچنین ویتامین ب6 به تولید برخی هورمون ها کمک می کند، مانند: سروتونین. که باعث تنظیم خلق و خو و نوراپی نفرین (به انگلیسی: Norepinephrine) می شود،که به کاهش استرس یا تنش کمک می کند و برای تنظیم خواب و تنظیم ساعت بیولوژیکی بدن ضروری است.

ویتامین ب9

ویتامین ب9 به عنوان فولات شناخته می شود. نقش مهمی در تجزیه و تحلیل هموسیستئین دارد (انگلیسی: Homocysteine). فولات برای تولید سلول های قرمز خون  ضروری است و همچنین برای رشد جنین در دوران بارداری نیز بسیار مهم است.

ویتامین آ

ویتامین آ یک گروه از ترکیبات آنتی اکسیدانی است که نقش مهمی در سلامت بینایی، سیستم ایمنی بدن و رشد استخوان ها دارد. ویتامین آ کمک می کند تا سطح چشم، پوست و غشای مخاطی در برابر باکتری ها و ویروس ها مقاوم شود.

ویتامین ث

ویتامین ث، اسید اسکوربیک نامیده می شود. بدن برای تشکیل ماهیچه ها و رگ های خونی، غضروف ها، کلاژن و استخوان ها به ویتامین ث احتیاج دارد. برای ترمیم زخم، جذب و ذخیره آهن ضروری است و یکی از آنتی اکسیدان هایی است که به کاهش اثر سوء رادیکال های آزاد کمک می کند. رادیکال های آزاد مولکول هایی هستند که هنگام تجزیه و تحلیل برخی از انواع مواد غذایی، استعمال دخانیات یا قرار گرفتن در معرض اشعه توسط بدن تولید می شوند و ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی، برخی از انواع سرطان و سایر بیماری ها را افزایش دهند.

 

همچنین بخوانید: درمان چربی موی سر با 8 روش گیاهی و خانگی

 

مواد معدنی

شامل موارد زیر است:

مس

این ماده معدنی برای بدن بسیار ضروری است، بدن به مقدار کم به آن نیاز دارد و در تمام بافت های بدن یافت می شود. در تولید انرژی، حفظ سلامت سلول های عصبی، سیستم ایمنی بدن و تشکیل گلبول های قرمز نقش اساسی دارد و به بدن در جذب آهن و تشکیل کلاژن کمک می کند.

پتاسیم

یک ماده معدنی و یک الکترولیت است و برای بسیاری از عملکردهای بدن ضروری می باشد. مانند تنظیم فشار خون، ضربان قلب، انقباض عضلات، انتقال سیگنال های عصبی، تولید پروتئین و گلیکوژن، علاوه بر آن ها در حفظ فشار اسمزی داخل و خارج سلول ها نیز نقش دارد.

کلسیم

یکی از مواد معدنی ضروری برای بدن است که به تشکیل دندان ها و استخوان ها و حفظ سلامتی آن ها کمک می کند. خطر پوکی استخوان را کاهش می دهد. کلسیم به لخته شدن خون، حفظ ضربان طبیعی قلب، ارسال و دریافت سیگنال های عصبی، ترشح هورمون ها و به انقباض و شل شدن عضلات کمک می کند.

آهن

نقش اصلی آهن در تشکیل هموگلوبین است و برای بسیاری از آنزیم های بدن یک فاکتور بسیار مهم می باشد.

سلنیوم

سلنیوم به عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن کمک می کند و همچنین در روند تولید مثل نقش مهمی دارد و آسیب هایی را که ممکن است به سلول ها و بافت های بدن وارد شود ترمیم می کند.

روی

روی در تمام قسمت های بدن وجود دارد. به عملکردهای ایمنی بدن و فرآیندهای متابولیک کمک می کند. همچنین برای حس چشایی و بویایی و ترمیم زخم ها لازم است.

منیزیم

منیزیم در تنظیم بسیاری از واکنش های بیوشیمیایی در بدن نقش اساسی دارد. مانند سنتز پروتئین ها، تنظیم فشار خون، سطح گلوکز خون، تنظیم عملکردهای عصبی و عضلانی، انتقال یون های کلسیم و پتاسیم از طریق غشاهای سلول. بدن برای تولید انرژی به آن نیاز دارد، تجزیه و تحلیل گلوکز در روند رشد استخوان ها، تولید DNA، و تولید آنتی اکسیدانی به نام گلوتاتیو نقش بسیار مهمی دارد.

منگنز

منگنز برای تولید بسیاری از آنزیم ها و آنتی اکسیدان ها ضروری است. به کاهش آسیب ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند، همچنین به متابولیسم چربی ها و کربوهیدرات ها کمک می کند و سلامت سیستم عصبی و عملکردهای مغز را حفظ می کند.

 

خواص جوشانده شنبلیله برای سلامتی و زیبایی

خواص جوشانده شنبلیله برای سلامتی و زیبایی

 

مزایای شنبلیله

خواص جوشانده شنبلیله برای کاهش سطح قند خون

دانه شنبلیله حاوی فیبر و برخی مواد شیمیایی است بنابراین می تواند در کاهش هضم و جذب کربوهیدرات ها و قندها نقش داشته باشد، و نحوه استفاده بدن از قند را بهبود بخشد و ترشح هورمون انسولین را افزایش دهد.

در یک مطالعه مقدماتی منتشر شده در یک مجله بین المللی تحقیق تغذیه در سال 2009، که روی 18 نفر از افراد مبتلا به دیابت نوع دوم انجام شد، مشخص شد که دم کرده دانه شنبلیله در آب گرم باعث کاهش قند خون ناشتا می شود و نشان می دهد که شنبلیله در کنترل دیابت نوع 2 کمک می کند. مطالعه دیگری که در سال 2009 در Journal of Medicinal Food منتشر شد، نشان داد که خوردن نان شنبلیله می تواند ترشح انسولین را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 افزایش دهد.

احتیاط: از آنجا که شنبلیله ممکن است بر سطح قند خون بیماران دیابتی تاثیر بگذارد، بنابراین باید مراقب باشید که هنگام مصرف شنبلیله، به طور مرتب سطح قند خون بررسی شود.

همچنین بیمارانی که از داروهای دیابت استفاده می کنند. مانند گلیمپیراید، گلیبوراید، انسولین و پیوگلیتازون، در مصرف شنبلیـله باید مراقب باشند.

تسکین دیسمنوره (درد چرخه قاعدگی)

طبق مطالعه ای که در سال 2014 در ژورنال تولید مثل و ناباروری منتشر شده آزمایشی بر روی دانشجویان مجرد انجام شد که به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول روزانه 3 بار در طول سه روز چرخه قاعدگی به مدت دو دوره ماهیانه پودر دانه شنبلیله مصرف کردند، در حالی که گروه دوم آن را مصرف نکردند و نتایج نشان داد که در گروه اول شدت و مدت زمان درد و همچنین علائم دیسمنوره مثل: سردرد، حالت تهوع، استفراغ، خستگی و غش در مقایسه با گروه اول بسیار کمتر بوده است.

تقویت عملکرد ورزشی

برخی مطالعات نشان می دهد که مصرف 500 میلی گرم مکمل شنبلیله به مدت 8 هفته باعث کاهش چربی بدن و افزایش سطح تستوسترون می شودئدو در مطالعه دیگری مشخص شد که مصرف عصاره شنبلیله روزانه به مدت 8 هفته عملکرد ورزشی برخی ورزشکاران را بهبود می بخشد و چربی بدن را کاهش می دهد، اما برای تایید این فایده باید مطالعات بیشتری انجام شود.

یک مطالعه مقدماتی منتشر شده در مجله Sports Science & Medicine در سال 2011، روی گروهی از مردان که تمرینات قدرتی را انجام می دهند، نشان داد که مصرف مقدار مشخصی عصاره شنبلیله باعث افزایش توده عضلانی بدون چربی می شود و همچنین به طور قابل توجهی بر قدرت بدن در طول تمرین تاثیر می گذارد.

کاهش سوزش معده

یکی از مطالعات اولیه منتشر شده در تحقیقات گیاه درمانی در سال 2010 نشان داد که مصرف یک محصول حاوی فیبر شنبلیله 30 دقیقه قبل از دو وعده غذایی در روز به مدت دو هفته سوزش سر دل در افرادی که به طور مداوم از آن رنج می برند را کاهش می دهد.

کاهش سطح کلسترول

یکی از مطالعات، منتشر شده در مجله Phytotherapy Research، که روی 10 نفر از افراد مبتلا به چربی خون انجام شده است، نشان می دهد مقدار مشخصی پودر شنبلیله که به مدت 20 روز به آن ها داده شد، کاهش قابل توجهی در سطح تری گلیسیرید، کلسترول خوب و کلسترول بد مشاهده شد اما برای تایید این اثر به مطالعات بیشتری نیاز است.

 

همچنین بخوانید: خواص شنبلیله

 

افزایش ترشح شیر مادر

شنبلیله اثر ادرارآور دارد اما مکانیسم عملکرد آن هنوز مشخص نیست. یک تحلیل جامع در ژورنال Phytotherapy Research در سال 2017 منتشر شد که شامل 4 مطالعه روی گروهی از زنانی که شنبلیله مصرف می کردند مشخص شد که شیر مادر در زنانی که شنبلیله مصرف می کنند، افزایش چشمگیری داشته است.

بهبود قدرت باروری در مردان

شنبلیله می تواند در حفظ سطح نرمال تستوسترون در مردان نقش داشته باشد. یک مطالعه بالینی منتشر شده در تحقیقات گیاه درمانی در سال 2011 بر روی 60 مرد سالم بین 25-52 سال انجام شد. برخی از آن ها برای مدت شش هفته از شنبلیله استفاده کردند و  گروه دیگر آن را مصرف نکردند. نتایج نشان داد که بهبود قابل توجهی در عملکرد جنسی مردان در گروه اول وجود دارد، و همچنین در حفظ سطح تستوسترون تاثیر گذار بوده است. شنبلیله همچنین می تواند اختلال نعوظ را در مردان بهبود بخشد.

خواص جوشانده شنبلیله برای کاهش وزن

شنبلیله، چون حاوی فیبر است، می تواند به کاهش اشتها و افزایش احساس سیری کمک کند، که در نتیجه به کاهش چاقی کمک می کند. یک مطالعه که در سال 2015 در تحقیقات تغذیه ای بالینی منتشر شد، این آزمایش روی 9 زن انجام شد که اضافه وزن داشتند و گروهی از آن ها شنبلیله آب پز مصرف کردند و نتایج نشانگر کاهش احساس گرسنگی و افزایش احساس سیری در این گروه بود.

بهبود علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک

یک مطالعه نشان داد که مصرف روزانه مقدار مشخصی از عصاره دانه شنبلیله ممکن است به کاهش اندازه کیست تخمدان کمک کند و همچنین به تنظیم طول و زمان چرخه قاعدگی کمک می کند.

کاهش ریزش مو

مطالعه ای که در Kosmetische Medizin در سال 2006 منتشر شد نشان داد که مصرف مقدار مشخصی مکمل عصاره دانه شنبلیله به بهبود رشد مو و سلامت پوست سر کمک می کند و مصرف آن می تواند به کاهش ریزش مو در مردان و زنانی که از ریزش موی خفیف تا متوسط رنج می برند کمک کند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

مطالعه مقدماتی منتشر شده در مجله Cancer biology & therapy در سال 2009 نشان داد که عصاره دانه شنبلیله دارای خواص ضد سرطانی می باشد و بر مهار رشد برخی از سلول های سرطانی مانند سرطان سینه، لوزالمعده و پروستات تاثیر می گذارد. هنوز هم در این مورد نیاز به مطالعات بیشتری می باشد.

خواص جوشانده شنبلیله برای کاهش سرفه مزمن

نوشیدن آب شنبلیله آب پز می تواند به تجزیه و تحلیل مخاط و از بین بردن سرفه مداوم کمک کند.

مطالعه ای درزمینه آلرژی، آسم و ایمونولوژی بالینی در سال 2018 با مشارکت 79 نفر صورت گرفته است که گروهی که شنبلیله مصرف کردند عملکرد ریه آن ها بهبود پیدا کرد و علائم مرتبط با آسم در آن ها کاهش یافت. این اثر ممکن است به دلیل محتوای موسیلاژ دانه شنبلیله که 28٪ آن را تشکیل می دهد، باشد که می تواند ترشحات ریه را بهبود بخشد و سرفه های ناشی از آسم را تسکین دهد.

کاهش یبوست

یک بررسی منتشر شده در Journal of Plant Science & Research در سال 2016، که بر روی حیوانات انجام شد، نشان داد که شنبلیله به بهبود فعالیت آنزیم لیپاز کمک می کند. آنزیم لیپاز یکی از آنزیم هایی است که در هضم چربی ها نقش دارد و فیبر بالای آن می تواند به رفع یبوست کمک کند.

مزایای دیگر شنبلیله

شامل کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری های دیگر و بهبود آن ها می باشد، از جمله موارد زیر :

  • زخم دهان
  • تب
  • نقرس
  • آترواسکلروز
  • فتق
  • بیماری کلیوی
  • اختلالات معده. 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

شنبلیله را با خواص کاهش دهنده قند خون، ضد التهاب، کاهش دهنده کلسترول مضر، تصفیه کننده خون، تقویت کننده حافظه، ضد سرطان، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0