topNotif

آشنایی با خواص برنج قهوه ای و ارزش غذایی آن

2033 بازدید
22 تیر 98
بهاره
,

با خواص برنج قهوه ای و ارزش غذایی آن آشنا شوید

برنج یک غذای اصلی برای بسیاری از مردم در سراسر جهان، به ویژه نواحی آسیایی و آفریقایی محسوب می شود. برنج سفید و برنج قهوه ای از یک خانواده هستند، تنها تفاوت آن ها در تعداد لایه های آن می باشد که البته تفاوت کوچکی هم نیست. یک برنج کامل دارای لایه های متعددی است که اگر تنها یک لایه خارجی از آن حذف شود، برنج قهوه ای (Brown rice) نام دارد. برنج سفید هم در طی فرآیندی لایه های بعدی خود را (مانند سبوس) از دست داده و به این شکل به بازار عرضه می شود. بسیاری از متخصصین تغذیه بر این باورند که برنج سفید به دلیل از دست دادن اکثر مواد مغذی، ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر، ارزش غذایی کمتری نسبت به برنج قهوه ای دارد. حال در ادامه این مقاله با خواص برنج قهوه ای و ارزش غذایی آن آشنا شوید.

 

آشنایی با خواص برنج قهوه ای و ارزش غذایی آن

آشنایی با خواص برنج قهوه ای و ارزش غذایی آن

 

ارزش غذایی برنج قهوه ای

برنج قهوه ای حاوی مواد مغذی بسیاری است و در مقایسه با برنج سفید، ارزش غذایی بالاتری دارد. یک فنجان برنج قهوه ای (معادل 140 گرم) حدود 120 کالری دارد که در مقایسه با برنج سفید بسیار کمتر است. همچنین، در یک فنجان برنج قهوه ای 3  گرم پروتئین، 2.51  گرم چربی، 21.99  گرم کربوهیدرات و 2  گرم فیبر غذایی وجود دارد. علاوه بر این، سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی بسیاری از جمله کلسیم، آهن، سدیم، فسفر، پتاسیم، ویتامین ب یک و ویتامین ب 2 می باشد.

خواص برنج قهوه ای

برنج قهوه ای یکی از دانه های کامل غلات شناخته می شود که حاوی بسیاری از مواد مغذی و مفید است، بنابراین برای بدن فواید بسیاری دارد که عبارتند از:

1- کنترل وزن و حفظ تناسب اندام

برنج قهوه منبع خوبی از فیبر های غذایی است که با کاهش اشتها به کنترل وزن و حفظ تناسب اندام کمک می کند. علاوه بر این، برنج قهوه ای دارای شاخص گلیسمی پایین بوده و سطوح قند خون را برای مدت طولانی ثابت نگاه می دارد و این باعث می شود که کمتر احساس گرسنگی کنید. در نتیجه افرادی که به دنبال رژیم غذایی و کاهش وزن هستند، می توانند برنج قهوه ای را به برنامه غذایی خود اضافه کنند.

2- کاهش خطر ابتلا به سرطان

برنج قهوه ای حاوی مقادیر بالایی فیبر غذایی است که باعث حفظ سلامت دستگاه گوارش و روده بزرگ (کولون) می شود. به علاوه، حاوی آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی ضروری مانند سلنیم و همچنین بسیاری از فنل ها است که خطر ابتلا به سرطان به ویژه سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد. علاوه بر این، برنج قهوه ای دارای نوعی از ماده شیمیایی گیاهی به نام لیگنین (Lignin) است که به مهار رشد سلول های سرطانی در پستان کمک می کند.

3- کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

بعضی از مطالعات نشان می دهد که پوسته بیرونی برنج قهوه ای که برای تولید برنج سفید از بین می رود، پروتئینی به نام آنژیوتانسینوژن II را در بدن کاهش می دهد. این پروتئین خطر ابتلا به آترواسکلروز را افزایش می دهد. از طرفی فیبر موجود در آن فشار خون را کنترل می کند، در نتیجه با مصرف این برنج خطر ابتلا به بیماری های قلبی نیز کاهش می یابد.

4- کنترل و کاهش سطح کلسترول

یکی دیگر از خواص برنج قهوه ای، کاهش سطح کلسترول است. چربی موجود در برنج قهوه ای می تواند سطح تری گلیسیرید و کلسترول بد خون را در بدن کاهش دهد و از طرفی باعث افزایش سطح کلسترول خوب خون شود. علاوه بر این، برنج قهوه حاوی فیبر غذایی است که باعث کاهش سطح کلسترول بد در خون می شود.

 

همچنین بخوانید:  خواص گندم سیاه و فواید بی نظیر آن برای سلامت بدن

 

5- حفظ سلامت سیستم گوارش

از آنجایی که برنج قهوه ای یک فیبر نامحلول است و در داخل روده باقی می ماند، می تواند به هضم غذا کمک کند. این نوع فیبر توانایی جذب آب در روده دارد و با بهبود حرکت روده ای احتمال یبوست را کاهش می دهد.

6- تنظیم قند خون

برنج قهوه ای حاوی فیبر هایی است که باعث کاهش هضم کربوهیدرات ها می شود، به همین علت میزان قند خون را تنظیم کرده و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. تحقیقات نشان می دهد که برنج سفید میزان قند خون و احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می دهد، درحالی که برنج قهوه ای علاوه بر پیشگیری از دیابت نوع 2 سبب کاهش قند خون هم می شود. در نتیجه برنج قهوه ای بهترین جایگزین برنج سفید برای بیماران مبتلا به دیابت می باشد.

 7- حفظ سلامت سیستم عصبی

برنج قهوه ای سرشار از ماده معدنی منگنز است که برای تولید هورمون ها و اسیدهای آمینه ضروری جهت حفظ سلامتی سیستم عصبی مهم می باشد. بر اساس مطالعات انجام شده، کمبود منگنز بروز حملات صرع را افزایش می دهد.

8- کاهش خطر ابتلا به سنگ های صفراوی

برخی مطالعات نشان داده اند که رژیم غذایی غنی از فیبر نامحلول در برنج قهوه ای می تواند خطر ابتلا به سنگ صفرا را در زنان کاهش دهد.

9- حفظ سلامت استخوان ها

برنج قهوه ای حاوی منیزیم است که برای سلامت استخوان ها ضروری می باشد. این ماده معدنی در ساخت و استحکام استخوان ها بسیار مهم بوده و کمبود آن می تواند باعث کاهش تراکم استخوان شود. به همین علت، مصرف آن خطر ابتلا به پوکی استخوان را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد.

مضرات برنج قهوه ای

علیرغم خواص فوق العاده برنج قهوه ای، ممکن است دارای مضراتی برای بدن باشد. برنج قهوه ای بسته به نوع خاکی که در آن کشت می شود، ممکن است حاوی آرسنیک باشد. لازم به ذکر است که برنج قهوه ای حاوی سطوح آرسنیک بالاتری نسبت به برنج سفید است زیرا تمام لایه ها از برنج سفید برداشته می شود. علاوه بر این، احتمال مسمومیت در این برنج به دلیل وجود برخی فلزهای مضر برای بدن (مانند سرب، کادمیم یا جیوه) وجود دارد. لذا به هنگام تهیه برنج قهوه ای از سلامت آن اطمینان حاصل نمایید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

برنج قهوه ایی را با خواص کمک به هضم بهتر غذا، تقویت استخوان، تقویت اعصاب، مناسب برای قند خون، تنظیم کننده تیروئید، جلوگیری از سرطان روده، کاهش کلسترول، کنترل فشار خون، تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از سردردهای میگرنی، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. برزو
    8 اردیبهشت 1400

    عالی بود

0