خواص باورنکردنی کاکتوس و میوه ی آن در درمان بیماری ها

3008 بازدید
14 مهر 99
مروارید
,,

خواص باورنکردنی کاکتوس و میوه ی آن

میوه کاکتوس عمدتا برای پخت و پز در آمریکای مرکزی و مکزیک مورد استفاده قرار می گیرد و علاوه بر این، مصرف آن به عنوان یک جز از یک رژیم غذایی متعادل در سراسر جهان گسترش یافته است. میوه کاکتوس می تواند پوست کنده و به صورت خام خورده شود، شایان ذکر است که بعضی افراد کاکتوس را برای تقویت سلامت بدن مصرف می کنند. در این مقاله میخواهیم شما را با خواص باورنکردنی کاکتوس و میوه ی آن آشنا کنیم پس با ما همراه باشید؛

 

خواص باورنکردنی کاکتوس و میوه ی آن در درمان بیماری ها

خواص باورنکردنی کاکتوس و میوه ی آن در درمان بیماری ها

 

خواص باورنکردنی کاکتوس برای درمان بیماری ها

کاکتوس فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد، از جمله موارد زیر:

کاهش سطح قند خون

نشان داده شد که مصرف یک دوز واحد گیاه کاکتوس توسط افراد مبتلا به دیابت، میزان قند خون آن ها را بین 17 تا 48 درصد کاهش می دهد، اما هنوز هیچ مدرکی مبنی بر فواید مصرف مداوم آن برای مدت طولانی وجود ندارد.

طبق بررسی انجام شده توسط دانشکده پزشکی هاروارد در سال 2003 بر روی چند بیماران دیابتی، اثبات شده است که کاکتوس باعث کاهش قند خون ناشتا می شود و همچنین باعث بهبود حساسیت به انسولین می شود.

این خاصیت کاکتوس در کاهش قند خون ممکن است به دلیل میزان بالای فیبر و پکتین در آن باشد که جذب گلوکز را کاهش می دهد و به طور کلی، یک رژیم غذایی حاوی فیبر می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

کاهش علائم کلسترول بالای ارثی یا هایپرکلسترولمیای خانوادگی

مصرف تفاله میوه کاکتوس به مدت 4 روز در هفته ، همراه با یک رژیم غذایی سالم، می تواند سطح کلسترول خوب و کلسترول مضر را در افرادی که از این نوع پرکلسترولمی رنج می برند کاهش دهد.

یک مطالعه صورت گرفته در دانشگاه وین در سال 2003 بیان کرد که مصرف 250 گرم کاکتوس هر روز به مدت دو ماه توسط 8 فرد سالم و 8 فرد مبتلا به هایپرکلسترولمی ارثی، فعالیت ضد پلاکتی آن ها را کاهش می دهد و همچنین حساسیت پلاکتی را بهبود می بخشد، و می تواند برای سیستم گردش خون و عروق خونی مفید باشد.

کاهش علائم بزرگ شدن پروستات

مطالعه اولیه منتشر شده در مجله Herbs، Spices & Medicinal Plants در سال 1993 نشان داد که پودر کاکتوس می تواند علائم مرتبط با بزرگ شدن پروستات مانند: احساس نیاز به ادرار یا مثانه پر را کاهش دهد.

 

همچنین بخوانید: نحوه استفاده از آلوئه ورا برای رفع شوره سر و جلوگیری از ریزش مو

 

برای سندرم متابولیک مفید است

مطالعه ای بر روی 68 نفر از زنان (از 20 تا 55 سال) صورت گرفت که این گروه مبتلا به سندرم متابولیک بودند و یک رژیم غذایی سالم همراه با کاکتوس به مدت 6 هفته را رعایت کردند. این تحقیقات کاهش سطح کلسترول مضر، به ویژه پس از 14 روز مطالعه را نشان می دهد.

کمک به مبارزه با عفونت ویروسی

یکی از عصاره های کاکتوس از نوع Opuntia streptacantha می تواند به جلوگیری از تولید مثل ویروس ها کمک کند، مانند: ویروس آنفلوانزای آ،  اچ ای وی و ویروس هرپس سیمپلکس.

کاهش وزن

مطالعات در مورد تاثیر کاکتوس بر کاهش وزن متفاوت است. یک مطالعه مقدماتی بیان داشت که کاکتوس باعث کاهش وزن در افراد سالم یا افراد دارای اضافه وزن نمی شود، از طرف دیگر،  یک بررسی سیستماتیک و تجزیه و تحلیل جامع از چندین مطالعه نشان داد که کاکتوس در کاهش شاخص توده بدن، درصد چربی، فشار خون و کلسترول اثر جزئی دارد. با این حال، هنوز برای تایید تاثیر آن به مطالعات بیشتری نیاز است.

کمک به تسکین زخم معده

در مطالعه ای که در سال 2001 در مجله Ethnopharmacology منتشر شد و بر روی موش های مبتلا به زخم معده ناشی از اتانول انجام شد، مشخص شد که ساقه گیاه کاکتوس (به انگلیسی Cladodes) در تسکین زخم معده بسیار موثر است.

اما هنوز مطالعات بیشتری برای تایید این مزیت در مورد انسان لازم است.

خواص باورنکردنی کاکتوس برای مفاصل

کاکتوس خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد، میزان بالای فلاونوئید در آن، با رادیکال های آزاد مضر در بدن مقابله می کند و التهاب را کاهش می دهد و اثبات شده است که کاکتوس علاوه بر ارتقا سلامت مفاصل و محافظت از سلول های بدن و تسکین تورم عضلات، می تواند به کاهش درد ناشی از عفونت کمک کند و اعتقاد بر این است که سموم بدن را دفع می کند. و این یک راه حل طبیعی برای کاهش مشکلات التهابی می تواند باشد.

علاوه بر این، یک مطالعه مقدماتی که در Fitoterapia در سال 2001 منتشر شد، روی گروهی از موش های مبتلا به عفونت مزمن آزمایشی انجام شد، که نشان می دهد، عصاره متانول ساقه های گیاه کاکتوس اثر ضد التهابی دارد زیرا حاوی نوعی استرول گیاهی می باشد.

فواید کاکتوس برای زنان باردار و شیرده

برای فواید کاکتوس برای زنان باردار و شیرده هیچ مطالعه ای وجود ندارد که نشان دهد کاکتوس مزایای ویژه ای را برای زنان در دوران بارداری و شیردهی فراهم می کند و هیچ اطلاعاتی در مورد ایمنی استفاده از آن در این دوره ها وجود ندارد.

 

همچنین بخوانید: فواید شگفت انگیز آلوئه ورا

 

فواید میوه کاکتوس برای دیابت

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که کاکتوس ممکن است خطر ابتلا به دیابت را کاهش داده و می تواند سطح گلوکز در خون را کاهش دهد.

لازم به ذکر است که توصیه می شود هنگام مصرف مکمل های کاکتوس توسط افراد دیابتی، علاوه بر توجه به میزان قند آن ها،  به ویژه برای کسانی که از افت قند خون رنج می برند، مراقب باشند، زیرا کاکتوس می تواند سطح قند خون را کاهش دهد.

فواید کاکتوس برای روده بزرگ

کاکتوس سرشار از فیبر غذایی و بسیاری از مواد مغذی می باشد و می تواند برای سیستم گوارش بسیار نافع باشد.

موارد احتیاط مصرف کاکتوس

خوردن کاکتوس در غذا اغلب بی خطر است. اما ممکن است بعضی از عوارض جانبی در برخی افراد بروز کند، مانند سردرد،  اسهال، تهوع، نفخ. همچنین در موارد زیر با احتیاط مصرف شود:

دیابتی ها: همانطور که قبلا ذکر شد. مصرف مکمل های کاکتوس ممکن است باعث کاهش سطح قند خون در این بیماران شود، این امر لزوم کنترل سطح قند خون پس از مصرف این گیاه را ضروری می کند.

جراحی: توصیه می شود حداقل دو هفته قبل از جراحی از مصرف کاکتوس خودداری کنید. این به دلیل تاثیر آن بر سطح قند خون است. این امر کنترل قند خون را در حین و بعد از جراحی دشوارتر می کند.

احتیاط: باید توجه داشت که دوز خاصی برای این مکمل ها وجود ندارد و اطلاعات کافی در مورد ایمنی مصرف آن وجود ندارد. قبل از استفاده از آن. برای آگاهی از عوارض جانبی احتمالی ناشی از مصرف آن باید با پزشک مشورت شود.

فواید دانه های کاکتوس

تفاله میوه کاکتوس حاوی دانه های رنگی است. این دانه ها منبع غنی از روی و فسفر هستند و شایان ذکر است که روغن کاکتوس که سرشار از اسید چرب اشباع نشده چندگانه می باشد، از آن استخراج می شود.

خواص روغن کاکتوس چیست

نتایج یک مطالعه اولیه که بر روی موش ها انجام شد و در مجله Bioresource Technology در سال 2006 منتشر شد،  نشان داد که دادن مکمل روغن دانه کاکتوس به موش ها برای مدت 9 هفته در کاهش سطح قند خون 22 درصد در مقایسه با موش هایی که آن را مصرف نکرده اند منجر به کاهش سطح  کلسترول بد در خون شده است.

یک مطالعه سه ماهه که در تحقیقات درمانی فعلی در سال 2014 منتشر شده است، در آن بیست بزرگسال سالم شرکت کردند و به گروهی از آن ها دو مکمل حاوی فیبر کاکتوس سه بار در روز در طول رژیم غذایی ارائه شد و نتایج آن نشان داد که فیبرهای کاکتوس چربی را از طریق مدفوع دفع می کنند و بدون ایجاد عوارض جانبی، میزان چربی موجود در بدن را کاهش می دهند و به کاهش وزن بدن کمک می کنند.

فواید شربت کاکتوس چیست

شربت یا آب کاکتوس یکی از محبوب ترین آب میوه ها در جهان (از جمله مکزیک) برای افرادی است که به سلامت بدن خود توجه دارند، زیرا بر اساس یک مطالعه که بروی حیوانات انجام شد، اعتقاد بر این است که مصرف تازه آن قند خون را کاهش می دهد و سطح کلسترول را در خون کاهش می دهد.

چگونه آب کاکتوس را بگیریم

می توان این نوشیدنی را با استفاده از دستگاه تقطیر تهیه کرد و همچنین می توان با انجماد میوه و سپس خارج نمودن آن بعد از یک شب کامل و گذاشتن آن در کیسه پارچه ای آن را بدست آورد تا آب آن به ظرف دیگری بریزد و از قسمت های دیگر میوه جدا شود.

فواید میوه کاکتوس قرمز 

گیاهان کاکتوس میوه هایی به رنگ قرمز، زرد یا سفید دارند و رنگ این میوه ها با توجه به نوع رنگدانه موجود در آن ها متفاوت است و تحقیقاتی که در Nutrients در سال 2013 منتشر شد نشان داد که میوه های قرمز کاکتوس بهترین تاثیر را در کاهش چربی دارند.

نحوه مصرف کاکتوس

روش های زیادی برای خوردن این گیاه وجود دارد از جمله: برخی بعد از برداشتن پوست خارجی آن را به صورت خام می خورند و باید توجه داشت كه میوه نارس از میوه های قرمز و بنفش طعم كمتری دارد و برخی ترجیح می دهند دانه های ریز و سخت آن را دور بریزند، در حالی كه بعضی دیگر ترجیح می دهند بعد از برداشتن خارها و پوست آن را به صورت پخته مصرف كنند. (قبل از مصرف آن را خوب بشویید)

کاکتوس را می توان به شکل شربت،  چای، یا مربا نیز مصرف کرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه فرفیون را با خواصتسکین دردهای عصبی و روماتیسمی، درمان دردهای کمر، ضدالتهاب، درمان زگیل های پوستی، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. حسین
    23 مهر 1402

    آیا آب برگ همه کاکتوسهای اپونتیا مفید است یا خیر

  2. عارف
    16 مهر 1399

    سلام
    میوه کاکتوس برای کلیه های سنگ ساز هم خوبه

0