topNotif

خواص انبه چیست ؟ 10 خاصیت شگفت انگیز انبه برای سلامتی

1988 بازدید
15 تیر 00
مروارید
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

خواص انبه چیست ؟ 10 خاصیت شگفت انگیز انبه برای سلامتی

انبه به عنوان یکی از میوه های دارای ارزش غذایی بالا طبقه بندی می شود، زیرا کالری، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی بدن را تامین می کند و پوست، دانه ها و تفاله آن حاوی ترکیبات فعال زیستی و مواد غذایی و ترکیبات غیر مغذی و خواص بیولوژیکی می باشد. این مقاله درمورد خواص انبه و 10 خاصیت شگفت انگیز انبه برای سلامتی می باشد، با ما همراه باشید؛      

 

خواص انبه چیست ؟ 10 خاصیت شگفت انگیز انبه برای سلامتی

خواص انبه چیست ؟ 10 خاصیت شگفت انگیز انبه برای سلامتی

 

10 خاصیت شگفت انگیز انبه برای سلامتی را بدانید:

1. سرشار از آنتی اکسیدان

میوه انبـه حاوی پلی فنول های زیادی است که آنتی اکسیدان محسوب می شوند مانند: منفیفرین، کاتچین، آنتوسیانین و اسید بنزوئیک؛ اسید بنزوئیک، کوئرستین و غیره که از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

2. تقویت سیستم ایمنی

یک فنجان انبـه نیاز روزانه بدن به ویتامین ث را که برای یک سیستم ایمنی سالم و دیواره های رگ های خونی ضروری است، تامین می کند، همچنین حاوی ویتامین  کا ویتامین ای و تعدادی از ویتامین های گروه ب است که به یک سیستم ایمنی سالم کمک می کند.

3. ویتامین آ

ویتامین آ یکی از ویتامین های مهم برای سلامت بینایی، پوست، سیستم تولید مثل و رشد سلول ها است و میوه انبه منبع خوبی از این ویتامین می باشد که باعث رشد مو و ترشح چربی می شود و پوست سر و سلامت مو را حفظ می کند. شایان ذکر است که یک انبه 10٪ نیاز بدن به ویتامین آ را که برای سیستم ایمنی بدن ضروری است و به کاهش عفونت کمک می کند را تامین می دهد.

 

همچنین بخوانید: خواص و مزایای نگهداری سنگ نمک در خانه

 

4. فولات

فولات یک ویتامین ب کمپلکس است که برای سلامت قلب و تولید سلول های خونی بسیار مهم است.

5. پتاسیم

انبه میوه ای سرشار از پتاسیم می باشد، در حالی که تقریبا فاقد سدیم است، بنابراین به تنظیم فشار خون و تعادل مایعات در بدن کمک می کند.

6. مفید برای هضم غذا

انبـه حاوی مجموعه ای از آنزیم های گوارشی شناخته شده Balomalaz ( به انگلیسی: Amylases) است که ذرات بزرگ مواد غذایی را، جذب می کند و قندهای پیچیده کربوهیدرات ها را تکه تکه می کند، مانند گلوکز، مالتوز، و این آنزیم ها در میوه رسیده انبه بیشتر هستند. لازم به ذکر است که انبه به شما در تسکین مشکلات گوارشی مانند اسهال و یبوست نیز کمک می کند، زیرا حاوی درصد بالایی فیبر و آب است.

یک مطالعه مقدماتی که در تحقیقات تغذیه و تغذیه مولکولی در سال 2018 منتشر شد، نشان داد که مصرف روزانه انبه به مدت 4 هفته توسط افراد مبتلا به یبوست مزمن به اندازه یک مکمل غذایی خاص حاوی همان مقدار فیبر در بهبود علائم یبوست موثر است.

7. سلامت قلب

فیبر، ویتامین ها و پتاسیم موجود در انبـه باعث بهبود کار قلب و عروق می شود، خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد، و منیزیم و پتاسیم و آنتی اکسیدان های موجود در انبه در بهبود فشار خون و حفظ ضربان قلب نیز نقش دارند.

 

همچنین بخوانید: نحوه کاشتن هسته انبه در گلدان و روش های نگهداری آن

 

8. کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان

میوه انبه حاوی درصد بالایی از پلی فنول ها است که دارای خواص ضد سرطانی هستند، آن ها به کاهش خطر استرس اکسیداتیو مرتبط با بروز سرطان کمک می کنند و یک مطالعه آزمایشگاهی منتشر شده در مجله تغذیه و سرطان در سال 2008 نشان داد که عصاره انبه می تواند به کاهش رشد سلول های سرطان پروستات کمک کند، و مطالعه مقدماتی دیگری در مجله کشاورزی و مواد غذایی شیمی در سال 2010 منتشر شده که نشان می دهد پلی فنل های موجود در یافت گونه های انبه، دارای خواص ضد سرطانی هستند.

منگیفرین اصلی ترین پلی فنول در انبـه است و دارای خواص ضد سرطانی می باشد. علاوه بر این، انبه حاوی کاروتنوئیدهایی است که می تواند خطر سرطان روده بزرگ و سرطان پوست را کاهش دهند.

9. کاهش خطر ابتلا به دیابت

یک مطالعه آزمایشگاهی منتشر شده در ژورنال Medicina در سال 2019 نشان داد که برگ های انبـه با کاهش سطح قند و چربی در خون و کمک به کاهش وزن اضافی، به کاهش خطر دیابت کمک می کند، زیرا حاوی منفیفرین و برخی از مواد شیمیایی، مانند فنل ها و فلاونوئیدها، هستند. مطالعه منتشر شده در Nutrition and Metabolic Insights در سال 2014 نشان داد که خوردن انبه خشک و منجمد به طور منظم بر میزان قند خون ناشتا تاثیر مثبت دارد و بر وزن افراد تاثیر منفی می گذارد.

 

همچنین بخوانید: خواص بی نظیر انبه

 

10. پوست انبه و فواید آن

اکثر مردم از شر پوست میوه ها و سبزیجات، از جمله انبـه خلاص می شوند، در صورتی که آن ها خوراکی هستند و دارای مواد مغذی مفیدی مانند: پلی فنل، کاروتنوئید، ویتامین ث و ویتامین ای هستند و دارای فیبر لازم برای بهبود هضم و به تاخیر انداختن احساس گرسنگی، می باشند. یک مطالعه که در سال 2010 منتشر شده نشان داد که پودر پوست انبه غنی از فیبر و آنتی اکسیدان می باشد.

هشدار مصرف

باید توجه داشت که برخی از هشدارها در مصرف پوست انبـه وجود دارد، از جمله موارد زیر:

پتانسیل آلرژن

پوست انبه حاوی مخلوطی از مواد شیمیایی آلی است که در پیچک سمی و بلوط سمی نیز وجود دارد و ممکن است در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کند، بنابراین هنگام خوردن پوست این میوه باید احتیاط شود.

آن ها حاوی بقایای سموم دفع آفات هستند

از سموم دفع آفات برای از بین بردن عفونت های باکتریایی، حشره هایی که ممکن است محصولات سبزی و میوه را از بین ببرند، استفاده می شود و خوردن پوست انبه باعث مصرف باقی مانده سموم دفع آفات می شود که باعث اختلال در سیستم غدد درون ریز و مشکلات تولید مثل می شود و خطر برخی از انواع سرطان، را افزایش می دهد. اما باید توجه داشت که چنین مشکلی در نتیجه قرار گرفتن مداوم و مقادیر زیاد آفت کش ها است.

دارای بافت و طعم ناخوشایند

برخلاف میوه شیرین و نرم انبـه، بافت و طعم پوست انبه ناخوشایند است، زیرا ضخیم است، جویدن آن دشوار است و طعم آن کمی تلخ می باشد و با وجود مزایای تغذیه ای متعدد میل به خوردن آن کاهش می یابد.

 

خواص انبه چیست ؟ 10 خاصیت شگفت انگیز انبه برای سلامتی

خواص انبه چیست ؟ 10 خاصیت شگفت انگیز انبه برای سلامتی

 

دانه های انبه

دانه های انبـه قابل خوردن است، اما وقتی میوه کامل رسید کاملا سفت می شود و فقط به صورت پودر خورده می شود. باید توجه داشت که دانه ها حاوی غلظت بالایی از مواد فعال مانند فنل و آنتی اکسیدان ها می باشند و علاوه بر این، این دانه ها خواص بسیاری دارند، از جمله موارد زیر:

  • منبع خوبی از ترکیبات زیست فعال است.
  • منبع غنی از آنتی اکسیدان ها می باشد.
  • منبعی غنی از پروتئین با کیفیت بالا و حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری است.
  • غنی از اسیدهای چرب اشباع نشده، و فاقد اسیدهای چرب ترانس مضر می باشد.
  • از آن در صنایع غذایی استفاده می شود.

آلرژی به انبه

انبه در بعضی از افراد می تواند واکنش آلرژیک ایجاد کند، اما غیر معمول است و معمولا در اثر تماس با پوست ایجاد می شود و ممکن است در هر ناحیه ای از بدن، از جمله انگشتان و دستان ایجاد شود. درماتیت تماسی از رایج ترین علائم آن است و به صورت قرمزی، خارش، تورم لب ها و پوسته شدن اطراف دهان ظاهر می شود و علائم آلرژیک ممکن است به صورت گلو درد، نفخ شکم، تغییر فشار خون و مشکل تنفسی، بروز کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

برگ انبه را با خواص درمان فشارخون بالا، درمان دیابت، درمان زگیل، درمان اسهال خونی، درمان سنگ کلیه و صفرا، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0